خبرگزاری کار ایران

شعارهای حماسی، نمادهای ملی؛

فوتبال ایران با " افتخار پارس " به برزیل می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۳۳۸

" افتخار پارس " هرچند شعاری برانگیزاننده، غرور آفرین و پرصلابت است ولی صرفا انتخابی از سوی هواداران فوتبال ملی در سراسر دنیاست و نمی‌توان آن را نمادی کامل و گویا از ویژگی‌های ملی و مذهبی ایران تلقی کرد.

فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) در فاصله یک ماه تا آغاز رقابت‌های جام جهانی شعار ۳۲ حاضر در این مسابقات را اعلام کرد که در این میان شعار " افتخار پارس " از بین سه گزینه موجود برای تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنابر اعلام فیفا این شعار از سوی هواداران در نظرسنجی صورت گرفته بیشترین رای را به خود اختصاص داد و قرار است با طراحی ویژه و با حروف بزرگ بر روی اتوبوس بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی نقش ببندد.

بنابر اعلام فدراسیون جهانی فوتبال ۳ شعار " افتخار پارس "، " یک جهان، یک ملت و یک تیم " و " رویایت را محقق کن " ۳ شعاری بود که توسط هوادارن در سایت فیفا درج شده بود و در نهایت شعار " افتخار پارس " به عنوان شعار برتر انتخاب شد.

در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ آلمان ایران برای نخستین بار با شعار " ستاره‌های پارس " گام در این مسابقات گذاشت و در جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۱ قطر، ایران با شعار " شاهزاده‌های پارسی " در این رقابت‌ها حضور یافت که چندان با فرهنگ ملی و اسلامی کشور همخوانی نداشت.

امسال و در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، " افتخار پارس " هرچند شعاری برانگیزاننده، غرور آفرین و پرصلابت است ولی نمادی از فرهنگ دینی و ریشه های مذهبی ایرانیان در آن دیده نمی شود و صرفا انتخابی از سوی هواداران فوتبال ملی در سراسر دنیاست و نمی‌توان آن را نمادی کامل و گویا از ویژگی‌های ملی و مذهبی ایران تلقی کرد.

چه بهتر بود فدراسیون فوتبال با دوراندیشی و دقت نظر در زمانی مناسب و در فراخوانی عمومی از تمامی فرهیختگان و اساتید ادب فارسی شعاری برگرفته از غنای فرهنگی، ریشه‌های تاریخی و دینی را برای نقش بستن بر تارک فوتبال ایران در جام جهانی انتخاب می‌کرد.

بی‌تردید جام‌جهانی با نزدیک به ۵ میلیارد بیننده در سراسر دنیا فرصتی ارزشمند و بی‌نظیر برای ۳۲ تیم راه یافته به این مسابقات برای معرفی ویژگی‌های فرهنگی و ملی کشورهاست و ایران به عنوان نمادی از ملتی آزادی‌خواه و پیشرو در مبارزات ضد استعماری می‌تواند از این آوردگاه بزرگ در جهت بیان آرمان‌های بلند و عزت بخش خود استفاده کند.

هرچند فیفا همواره بر پرهیز از سیاسی‌شدن فوتبال تاکید دارد و به کشورهای عضو نیز چنین توصیه‌ای دارد ولی نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که امروز فوتبال در تمامی عرصه‌ها و بخش‌ها نفوذ کرده و نقشی انکارناپذیر در علوم انسانی دارد و نمونه‌های آن در جام‌های جهانی گذشته بارها و بارها تکرار شده است.

در جام‌جهانی ۱۹۸۶ مکزیک مارادونا ستاره سرشناس آرژانتینی با دست دروازه انگلیس را باز کرد که بعدها این گل به " دست‌خدا " معروف شد. این گل در حالیکه دو کشور به دلیل اختلاف در خصوص جزایر " مالیوناس " در وضعیت جنگی قرار داشتند به شدت بر فضای جام جهانی تاثیر گذاشت. ایران هم در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یک مسابقه کاملا سیاسی را مقابل آمریکا برگزار کرد که به " بازی قرن " معروف شد.

احتمالا در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز شاهد رویارویی‌های سیاسی بین تیم‌های فوتبال خواهیم بود که دیدار احتمالی روسیه - آمریکا در مرحله یک شانزدهم نهایی می‌تواند سیاسی‌ترین دیدار جام بیستم باشد.

به هرحال تیم ملی فوتبال ایران به نمایندگی از ملتی صلح‌طلب، آزادیخواه، مستقل، ظلم ستیز و ضد استعماری گام به جام جهانی برزیل خواهد گذاشت تا در سرزمین طلایی‌هایی‌پوشان فوتبال نخستین صعود خود را از مرحله گروهی جشن بگیرد و فوتبال و فرهنگ ایرانی را بیش از بیش به دنیا معرفی کند.

شعار " افتخار پارس " با تمامی کم و کاستی‌هایش برای معرفی غنای فرهنگی، ملی و معنوی ایران و ایرانی می‌تواند در برزیل محقق شود و در گروهی که نیجریه، آرژانتین و بوسنی حضور دارند ایران برای افتخار پارس تا صعود پرواز کند.

نگاهی به شعار تیم‌های حاضر در جام جهانی که نمادی از سمبل‌های تاریخی و ملی کشورهاست و از سوی هواداران تیم‌های ملی آن کشورها انتخاب شده‌اند خالی از لطف نیست:

گروه A

برزیل: خودت را نشان بده! ستاره ششم در راه است

مکزیک: همیشه متحد، همیشه آزتک

‌کامرون: شیر، همیشه شیر است

کرواسی: با آتشی در قلبمان همه برای مردم کرواسی

گروه B

اسپانیا: درون قلبمان آرزوی یک قهرمان

استرالیا: امیدوار به تاریخ سازی

شیلی: شی شی شی! لی لی لی! شیلی شروع کن

هلند: مردان واقعی نارنجی می‌پوشند

گروه C

کلمبیا: اینجا یک کشور است نه یک تیم

یونان: قهرمانان مثل یونانی‌ها بازی می کنند

ساحل عاج: فیل‌ها به برزیل می‌روند

ژاپن: سامورایی! زمان جنگ فرارسیده است

گروه D

ایتالیا: بیا جام جهانی را آبی کنیم

اروگوئه: سه میلیون رویا، اروگوئه شروع کن

انگلیس: آرزوی یک تیم، نبض یک ملت

کاستاریکا: عشق من فوتبال است، قدرتم مردم هستند، افتخارم کاستاریکا است

گروه E

فرانسه: غیرممکن کلمه فرانسوی نیست

اکوادور: یک مسئولیت، یک عشق، فقط یک قلب این ها به خاطر تو است اکوادور

هندوراس: ما یک ملت هستیم، ستاره در قلبمان

سوئیس: ایستگاه پایانی: ۲۰۱۴/۷ / ۱۳ ماراکانا!

گروه F

آرژانتین: نه فقط یه تیم، ما یک ملت هستیم

نیجریه: فقط با اتحاد می توانیم

ایران: افتخار پارس

بوسنی: اژدها در قلب، اژدها در زمین

گروه G

آلمان: یک کشور، یک تیم، یک آرزو

غنا: ستارگان سیاه برزیل را روشن می کنند

پرتغال: گذشته‌ها به تاریخ پیوستند، موفقیت در آینده است

آمریکا: متحد به عنوان تیم، سرمشق گرفته از عشق

گروه H

الجزایر: جنگجویان صحرا در برزیل

بلژیک: در انتظار غیرممکن

کره جنوبی: لذت ببر قرمز‌ها

روسیه: هیچکس نمی‌تواند به ما برسد

بیستمین دوره رقابت‌های جام جهانی فوتبال از ۲۳ خرداد با دیدار افتتاحیه تیم‌های برزیل و کرواسی آغاز می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز