خبرگزاری کار ایران

حکیمی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

امروز مجال کنش برای فرصت‌طلب‌ها بیشتر از آدم‌های دلسوز فراهم است/ نهادهای واسطه نباید به صورت کاریکاتوری نقش ایفا کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۳۴۱

دبیرکل حزب اراده ملت گفت: متاسفانه امروز، مسئولیت‌ها در کشور مکان تاخت و تاز افرادی شده است که به هر قیمتی به دنبال مقام هستند و مجال کنش برای فرصت‌طلب‌ها بیشتر از آدم‌های دلسوز فراهم است. در نتیجه با نوع نگاهی که همه چیز را سیاسی و امنیتی می‌بیند، فاصله‌ها بیشتر شده و عملا احساس می‌شود گاهی مردم و حاکمیت یکدیگر را درک نمی‌کنند.

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که راهکار افزایش اعتماد و مشارکت مردم در امور کشور چیست، گفت: با توجه به تجارب نظام‌های اجتماعی در دنیای قدیم و جدید، تجربیات بشر نشان داده وقتی مردم احساس کنند در سرنوشت خود، حق مشارکت و دخالت دارند، انگیزه آنها بالا رفته و با حساسیت و احساس مسئولیت بیشتری با این موضوع برخورد خواهند کرد.

وی افزود: مهم‌ترین راهکار این است که مردم به این باور برسند با مشارکتی که انجام می‌دهند، چه تغییری در شرایط زندگی و خواسته‌هایی که برای آن‌ها مهم است، ایجاد می‌شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: مشارکت سیاسی اجتماعی یک بحث دو طرفه است. همان‌طور که از اسم مشارکت برمی‌آید، نوعی «شراکت» است. طرف‌های موجود در شراکت باید سود و منفعتی را احساس کنند. این منفعت می‌تواند از هر بُعدی مثل منفعت اقتصادی، فرهنگی، معنوی و مادی داشته باشد و باعث انگیزش او شود. یعنی فرد به این اعتقاد برسد که در صورت مشارکت، بهبودی در وضعیت جامعه و او ایجاد شده، مطالبات و خواسته‌هایی که مردم دارند تحقق پیدا کرده و برای او این موضوع قابل لمس باشد. این مهم‌ترین دلیل مشارکت است.

حکیمی‌پور گفت: از سوی دیگر باید کاری انجام شود تا میل مشارکت به شکل فرهنگ عمومی دربیاید. این امر، فرهنگی بوده و به مرور در یک کشور و جامعه رخ خواهد داد. زمانی این موضوع اتفاق خواهد افتاد که مردم احساس کنند، نظارت‌ آن‌ها بر کارگزاران و دست‌اندرکاران امور، نظارت کامل، هدفمند و نتیجه‌بخش است.

وی افزود: نظارت فقط از طریق انتخابات انجام نمی‌شود. انتخابات مدخلیت و قرارداد اجتماعی است که شکل حقوقی تضمین شده به خود می‌گیرد. اما این موضوع باید دائمی باشد. موضوع نظارت، مطالبه‌گری و رصد دست‌اندرکاران امور باید دائما در طول سال و تمام دوران حیات سیاسی و اجتماعی مردم وجود داشته باشد.  تحقق این امر، نیاز به نهادسازی و ایجاد تشکل‌های صنفی و سیاسی دارد که کار مشارکت نتیجه‌بخش را استمرار می‌دهند. در دنیای جدید همه این موضوعات اثبات شده است و تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد هرکجا مشارکت عقلانی، هدفمند و قابل سنجش وجود داشته، شرایط بهبود پیدا کرده است.

حکیمی پور گفت: امروز با توجه به اینکه کشور ما نظام جمهوری است و در آن انتخابات به رسمیت شناخته شده و اداره کشور از طریق انتخابات و با رای مردم انجام می‌شود، اثر این موضوع باید در زندگی مردم کاملا معلوم شود. اما در این موضوع مشکل داریم، بارها و بارها کارشناسان در این زمینه صحبت کردند.

دبیرکل حزب اراده ملت در پاسخ به این سوال که باید چه کارهایی در موضوع کاهش اعتراضات معیشتی مردم انجام داد، گفت:‌ باید به خواسته آنان توجه شود تا وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا کند. اعتراضات معیشتی جزو مدنی‌ترین اعتراضات در کشور بوده و اهداف و خواسته‌های این اعتراضات هم کاملا روشن و ملموس است. مسئولان باید با نمایندگان معترضان که مطالبات آنان را پیگیری می‌کنند صحبت کرده و موضوع را حل کنند. این اعتراضات در مسیر نرم، قانونی و حقوقی وجود دارد که مطالبات را به صورت مدنی پیگیری می‌کنند و نباید با اینگونه مسائل برخورد سخت انجام شود.

وی افزود: حل این مشکل بستگی به تدبیر دست‌اندرکاران دارد که با خواسته‌های قانونی و حقوقی مردم برخورد سخت انجام ندهند. مردم وقتی ببینند خواسته‌ها و مطالباتشان دیده و شنیده می‌شود و مسئولان به دنبال راه حلی برای حل مشکلات هستند، دلگرم می‌شوند. اما راه‌های گفت‌و‌گو بین مسئولان و مطالبه‌گران هموار نشده و همچنان بی‌اعتمادی وجود دارد و امروز باید به دنبال حل بحران بی‌اعتمادی بود.

دبیرکل حزب اراده ملت درباره ترمیم شکاف میان نسل‌ها گفت: اختلاف نسل‌ها در کشور ما وجود دارد. کشورهایی که نتوانند بحران مشارکت را در چارچوب هنجارهای موجود حل کنند، شکاف‌ها روز به روز عمیق‌تر و با بهانه‌های کوچک فعال می‌شود. سال‌های سال است که شکاف نسلی، اقتصادی، قومی - فرهنگی و مذهبی را داریم. متاسفانه گاهی اوقات هم فعال شده و حل این شکاف‌ها به تعویق می‌افتد. این شکاف‌ها در سطح و عمق بوده و روی هم تلنبار شدند و زمانی که فعال شوند، آثار و تبعات آن عمیق و سنگین خواهد بود.

وی افزود: تنها راه‌حل از بین بردن شکاف نسل‌ها، حکمرانی عقلانی و قانونمند است. در کشوری که نظام آن جمهوری و مبتنی بر رای مردم است، نهادهایی که نقش واسطه دارند نباید نصف و نیمه و به شکل کاریکاتور وجود داشته باشند. باید حضور واسطه‌ها را جدی گرفت و روی آنها سرمایه‌گذاری کرد. امروز نه تنها در این زمینه بهایی داده نشده و سرمایه‌گذاری هم صورت نگرفته بلکه به نوعی حضور آن‌ها را هم محدود می‌کنند. 

این فعال سیاسی تصریح کرد: زمانی هم که نهادها، سازمان‌ها، احزاب و گروه‌های مدنی بین مردم و مسئولان ضعیف شوند، به کنار رفته و منفعل می‌شوند. در اینجا آن حالت طبیعی معادله به هم خورده و مشکل ایجاد می‌شود. امروز مشکل ما این است که مسئله به خوبی روشن می‌شود اما آن فرآیندی که باید این مسائل را حل کند، نداریم. این چرخه معیوب است و به جای آنکه بهبودی حاصل شود، شرایط بدتر می‌شود.

دبیرکل حزب اراده ملت گفت: انتخابات روز به روز محدودتر و مشارکت‌گریزتر شده، مردم روز به روز ناامیدتر می‌شوند و در مورد نسل‌ها همین روند تکرار می‌شود. نسل امروز وقتی می‌بیند سر پدرانشان چه اتفاقی افتاده، راه خود را کج می‌کنند. حالا میان نسل امروز با گذشته انقطاعی ایجاده شده است که می‌گویند شما هر کاری کردید حاصل آن برای ما امیدوارکننده نبوده و ما علاقه‌ای نداریم که مسیرشما را دنبال کنیم. ما مسیر خودمان را می‌رویم. بنابراین اسم آن را انقطاع تجربی تاریخ یک ملت می‌گذارم.

 حکیمی‌پور درباره اینکه نقش حاکمیت در این اتفاقات چیست و در کجا باید نقش خود را ایفا کند تا این نیازها را برطرف کند، گفت: اگر مسئولان خود را از ملت بدانند، دیگر نمی‌شود گفت حاکمیت و ملت جدا هستند. مشکل امروز ما این است که این فاصله زیاد شده است. اوایل انقلاب هیچ فاصله‌ای میان حاکمیت و ملت نبود. اما امروز این فاصله زیاد و بی‌اعتمادی ایجاد شده است.

وی افزود: متاسفانه امروز، مسئولیت‌ها در کشور  مکان تاخت و تاز افرادی شده است که به هر قیمتی به دنبال مقام هستند و مجال کنش برای فرصت‌طلب‌ها بیشتر از آدم‌های دلسوز فراهم است. در نتیجه با نوع نگاهی که همه چیز را سیاسی و امنیتی می‌بیند، این فاصله بیشتر شده و عملا احساس می‌شود گاهی مردم و حاکمیت یکدیگر را درک نمی‌کنند. معتقدم که این فاصله باید کم و نگاه‌ها عوض شود. این مورد دیگر ارتباطی به مردم ندارد بلکه مسئولان باید چشم‌ها را شسته و جور دیگری ببینند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه به مسائل جامعه ایران از دریچه تئوری توطئه است، باعث می‌شود تا دلسوختگان و دلسوزان کشور حذف شوند و از طرف دیگر راه برای نفوذ، ضربه به سیستم از طریق متملقان و چاپلوسانی که به سرعت رنگ عوض می‌کنند، فراهم شود. بنابراین باید نگاه امنیتی و سیاسی به نگاه حقوقی و قانونی تغییر کند. این موضوع کمک می‌کند تا فضا مقداری تلطیف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز