خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس روانشناسی کار:

مزد عادلانه معیار شاد سازی کارگران است

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۸۷۴

کسانی‌که حقوق و دستمزد خود را عادلانه می‌یابند، ﺷﺎدﺗﺮﻧﺪ و کارگرانی که اﺣﺴﺎس ﻓﺎﺻﻠﻪ زﯾﺎدی ﺑﺎ دﯾﮕﺮان ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺷﺎدی کمی دارند / حمایت‌های ﻋﺎﻃﻔﯽ از ﮐﺎرﮔﺮان می‌تواند یکی از عوامل کاهش اﺳﺘﺮس و افزایش اﯾﻤﻨﯽ در کار باشد.

یک کار‌شناس روان‌شناسی کار عنوان کرد: در بررسی شادی و خوشبختی که مرتبط با سلامت روان‌شناختی کارگران است عوامل متعددی موجب تقویت و تضعیف این هیجان می‌شود.

«محمود ساعتچی» در گفتگو با ایلنا در خصوص اظهارات اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه شادساختن محیط‌های کار از جمله برنامه‌های وزارت‌خانه متبوع وی است، اظهار داشت: بر اساس نظریه چندعاملی بهره‌وری شرایط درونی و بیرونی بر کار و روحیه کارگران تأثیرگذار است.

وی رویکرد مدیریتی حاکم بر کشور را رویکری مهندسی مبتنی بر «سود» دانست و افزود: رویکرد مدیران در طرح چنین موضوعاتی بایست «رویکردی مبتنی بر نیروی انسانی» باشد و نه «صرف نظارت و اجرای کار».

ساعتچی افزود: به عنوان مثال آلودگی هوا را می‌بینیم و با تنگی نفس و سرفه آنرا لمس می‌کنیم، سوء مدیریت‌ها نیز که اثرات مستقیم آن بر نیروی انسانی است دارای عوارض کشنده‌ای هستند.

وی با تأکید بر این‌که با «تطبیق شرایط درونی و بیرونی کنونی که کارگران در آن قرار دارند، می‌توان به واقعیت شاد بودن و نبودن کارگران» دست یافت، افزود: عامل مهم دیگر فشارهای روانی و کم ﮐﺮدن اﺿﻄﺮاب در محیط‌های کاری کارگران است.

دکتر ساعتچی با تأکید بر این‌که کارگرانی که احساس شادکامی می‌کنند، خوش‌بین‌اند و به آینده امیدوارند، اظهار داشت: باید دید در بین کارگران چقدر امید به آینده وجود دارد تا بتوان شادی آنان را فراهم آورد و آنان را شاد خواست.

این متخصص روان‌شناسی کار عوامل درونی تأثیرگذار بر روحیه کارگران را مشوق‌های مالی، آموزش‌های اثربخش، تأمین بهداشت روانی، انگیزش و رضایت شغلی، تغییر و اصلاح نگرش‌ها، ایمنی و سوانح، مبارزه با فساد اداری نام برد.

وی عوامل بیرونی را نیز اوضاع سیاسی کشور، فرهنگ جامعه، سوابق تاریخی کشور، نقش تشکل‌ها و احزاب در کشور و نقش خانواده کارگران برشمرد.

این استاد بازنشسته دانشگاه علامه عامل مهم و تأثیرگذار دیگر بر شادی کارگران را «ﺣﻘﻮق و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﭘﺎداش» نام برد و اظهار داشت: کسانی‌که حقوق و دستمزد خود را عادلانه می‌یابند، ﺷﺎدﺗﺮﻧﺪ و کارگرانی که اﺣﺴﺎس ﻓﺎﺻﻠﻪ زﯾﺎدی ﺑﺎ دﯾﮕﺮان ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺷﺎدی کمی دارند.

وی اظهار داشت: اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﻌالیت‌ﻫﺎی ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ نظیر ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ورزﺷﯽ، راﺑﻄﻪ ﺑﺎ دوﺳﺘﺎن و اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎی ﺗﻮأم ﺑﺎ ﻣﺤﺒﺖ، ﺑﻬﺎ دادن ﺑﻪ کارگران و ﻓﻀﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ در رﺷﺪ ﺷﺎدی ﻣﻬﻢ است.

وی با تشریج این موضوع که حمایت‌های ﻋﺎﻃﻔﯽ از ﮐﺎرﮔﺮان می‌تواند یکی از عوامل کاهش اﺳﺘﺮس و افزایش اﯾﻤﻨﯽ در کار باشد، ﺣﻤﺎﯾﺖ‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﻼﻣﺖ ﺧﺎﻧﻮاده کارگران را نیز در اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺎدی آنان مؤثر دانست.

دکتر ساعتچی ادامه داد: آیا به‌راستی به بررسی این عوامل بر روی کارگران توجهی شده است؟

این نظریه‌پرداز بهره‌وری چندعاملی با تأکید بر این‌که همه عوامل نام برده شده همانند اندام‌های مختلف یک موجود زنده، هماهنگ، همسو با یکدیگر کار می‌کنند، ادامه داد: فقدان یکی بر روحیه و کار کارگر تأثیرگذارده و ناراحتی و افسردگی را به‌همراه می‌آورد.

این استاد بازنشسته دانشگاه علامه با بیان این موضوع که ما برای آموزش فرزندانمان هزینه‌های گزافی می‌پردازیم چون آینده آنان برای ما مهم است؛ یادآور شد: در این‌جا نیز چنان‌چه به واقع شاد کردن کارگران مهم باشد بایست به ساخت زمینه‌های ایجاد شادی در میان کارگران که عوامل مؤثر بر آن را نام بردیم، پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز