خبرگزاری کار ایران

ناهار مناسب برای بارداری (لیست غذاهای مقوی برای وعده ناهار بارداری

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۱۵۶

یکی از مهم ترین مواردی که خانم های باردار باید در دوران بارداری توجه ویژه ای به آن داشته باشند، تغذیه است. تحقیقات اثبات کرده اند کسانی که رژیم غذایی سالم و متعادلی برای وعده های غذایی خود به ویژه سه وعده اصلی دارند، با مشکلات کمتری در دوران بارداری رو به رو می شوند و در نهایت نوزاد سالم تری به دنیا می آورند. ناهار یکی از مهم ترین وعده هایی است که نباید از آن صرف نظر شود. اگر شما در روز ناهار مناسب برای بارداری مصرف کنید، تا حد زیادی انرژی خود را برای ادامه فعالیت های روزمره خود تامین می کنید.

به دنبال دستورهای غذایی برای ناهار سالم در دوران بارداری می گردید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است، در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با سالم ترین و راحت ترین دستورهای غذایی برای وعده ناهارتان در دوران بارداری آشنا کنیم.

اهمیت خوردن ناهار در دوران بارداری

تمام افراد در سنین مختلف؛ از نوزاد شیرخوار تا افراد مسن، برای داشتن بدنی سالم و زندگی بهتر به تغذیه مناسب نیاز دارند و خانم های باردار هم از این قاعده مستثنی نیستند. مصرف غذاهای سالم و مغذی در دوران بارداری نه تنها موجب بهبود وضعیت جسمانی مادر در دوران بارداری می شود، بلکه به رشد بهتر جنین هم کمک می کند. در واقع تنها منبع دریافت مواد مغذی برای کودک، مواد غذایی است که مادر در دوران بارداری مصرف می کند. از این رو، هرچه مواد غذایی مصرفی مادر حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدارت، پروتئین و سایر مواد مغذی موردنیاز بدن باشد، جنین تغذیه کامل تر و در پی آن رشد مطلوب تری خواهد داشت.

ناهار یکی از سه وعده غذایی اصلی است که نباید از آن صرف نظر کرد. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که خانم های باردار باید نسبت به آن کاملا آگاه باشند، ناهار مناسب برای بارداری است. اگر در این وعده غذایی خوراکی های سرشار از مواد مغذی مصرف کنید، تا انتهای روز پر انرژی خواهید بود. علاوه بر این خوردن یک ناهار سالم و مغذی به بدن شما کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز جنین در حال رشد در شکم را فراهم کند. این موارد جزء مهم ترین فواید ناهار خوردن در دوران بارداری هستند تمامی سایت های معتبر در حوزه سلامت از جمله Hipregnancy  مهر تایید به این موارد زده اند.

اگر شاغل هستید و یا از بوی غذا در دوران بارداری بدتان می آید، اصلا نگران نباشید. دستورهای غذایی مختلف و ساده اما سرشار از غذاهای مقوی برای رشد جنین وجود دارد که به شما کمک می کند راحت تر در این دوران آشپزی کنید. این دستورهای غذایی به وقت و زمان زیادی احتیاج ندارند، اما در عوض سالم و مقوی هستند و به شما کمک می کنند تا ایام بارداری را ایمن تر سپری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه ناهار مناسب برای بارداری آشنا شوید.

ناهار مناسب برای بارداری (لیست غذاهای مقوی برای وعده ناهار بارداری

ناهار مناسب برای بارداری

از آن جایی که ممکن است پخت و پز در دوران بارداری برایتان کمی مشکل باشد، سعی کردیم در این بخش بهترین مواد غذایی که می توانید به عنوان ناهار در دوران بارداری مصرف کنید را گرد آوری کنیم. به خاطر داشته داشته باشید که تمامی موارد ذکر شده در قسمت زیر به تایید منابع معتبر در حوزه سلامت و بارداری ر سیده اند، اما دستورات کلی هستند. از این رو لازم است که حتما قبل از انتخاب این مواد مغذایی و اضافه کردن آن ها به لیست رژیم غذایی بارداری خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

ناهار وعده غذایی است که در میانه روز مصرف می شود؛ زمانی که انرژی شما به حداقل می رسد و به انرژی مضاعف نیاز دارید. هریک از مواد غذایی زیر می توانند یک ناهار مناسب برای بارداری باشند و سطح انرژی شما را افزایش دهند؛

  • ساندویچ

ساندویچ ها یکی از آسان ترین غذاها برای دوران بارداری اند که در زمان کمی آماده مصرف می شوند. البته لازم به ذکر است که ساندویچ شما باید با مواد غذایی سالم مثل سینه مرغ، سبزیجات، کره مغزها، پنیرهای سالم برای بارداری، ماهی، تخم مرغ و ... پرشود. بنا به توصیه سایت معتبر whattoexpect.com استفاده از ساندویچ های حاوی سوسیس و کالباس و دیگر فست فودها برای مصرف در این دوران مجاز نیست.

  • سالاد یا بشقاب سبزیجات

شاید سالاد یا بشقاب سبزیجات در ظاهر سیرکننده به نظر نرسند اما شما با اضافه کردن غلات و حبوبات، تخم مرغ کاملا پخته شده، قارچ، پنیر و سایر ترکیبات مغذی می توانید هم از خواص سبزیجات تازه که حاوی مقادیر بالایی فیبر هستند بهره مند شوید و هم یک وعده غذایی کامل داشته باشید.

  • سوپ

تهیه سوپ پردردسر نیست اما در عوض سرشار از مواد مغذی و فاقد چربی مضر است. علاوه بر این می توان آن را به مدت چند روز در یخچال نگه داری کرد. شما می توانید با افزودن ترکیباتی نظیر جو، عدس، قارچ، شیر، سبزیجات تازه، هویج و ... به سوپ خود یک ناهار خوشمزه و بی ضرر تهیه کنید. خوشبختانه دستورهای غذایی متنوعی برای سوپ وجود دارد که می توانید به سلیقه خود آن ها را انتخاب کنید.

اگر از طرفداران برنج و خورشت هستید هم می توانید از این مواد غذایی هم به عنوان وعده ناهار همراه با لبنیاتی چون ماست و دوغ استفاده کنید. البته باید میزان کالری مصرفی خود را در نظر بگیرید تا دچار چاقی مفرط و خطرات احتمالی آن نشوید. سعی کنید همیشه اعتدال را در تمام موارد در زندگی به ویژه دوران بارداری درنظر بگیرید تا به مشکلی برنخورید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

https://hipregnancy.com/easy-pregnancy-lunches/

ناهار مناسب برای بارداری (لیست غذاهای مقوی برای وعده ناهار بارداری

مضرات ناهار نخوردن در بارداری

اگر به هر دلیلی در دوران بارداری تغذیه مناسبی نداشته باشید و یا به علت ترس از چاق شدن بیش از اندازه در این دوران وعده های غذایی مثل ناهار را حذف کنید، احتمال این که با موارد زیر مواجه شوید بسیار زیاد است؛

  • اگر وعده های غذایی اصلی را حذف کنید، تمایلتان به خوردن هله هوله بیشتر می شود. خوردن این خوراکی ها نه تنها هیچ سودی برایتان نخواهد داشت، بلکه شما را در معرض مشکلاتی چون دیابت بارداری، افزایش فشار، بالا رفتن چربی خون و چاقی مفرط قرار می دهد.
  • تغذیه ناکافی موجب می شود که شما انرژی کافی نداشته باشید. در واقع احساس ضعف و خستگی یکی از شایع ترین مشکلات خانم های باردار است که با تغذیه نامناسب و ناهار نخوردن یا حذف سایر وعده های غذایی تشدید می شود. مصرف خوراکی های انرژی زا در بارداری به شما کمک می کند تا سرحال تر و پرانرژی تر باشید و حال خوبتان را به فرزندتان منتقل کنید.
  • حتی احتمال سقط جنین در کسانی که سوء تغذیه دارند هم زیاد است. حتی اگر در این شرایط نوزاد متولد شود، احتمال این که مدتی بعد از تولد دچار مشکل شده و با مرگ رو به رو شود نیز وجود دارد.
  • اگر جنین مواد مغذی مورد نیاز را از طریق غذاهای مصرفی مادر دریافت نکند، رشد ذهنی خوبی نخواهد داشت. ممکن است نوزاد با معلولیت ذهنی متولد شود و یا بعدها در سنین بالاتر در یادگیری مشکل داشته باشد.
  • ناهار نخوردن در بارداری می تواند یکی از دلایل تولد نوزاد با وزن کم و غیر طبیعی باشد. در واقع مصرف مواد غذایی مناسب در دوران بارداری به وزن گیری طبیعی و مناسب نوزاد کمک می کند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می تواند مسیر را برایتان تا حد زیادی هموارتر کند. با خوردن ناهار مناسب برای بارداری یا صبحانه مقوی و شام سبک اما مغذی، می توانید به رشد بهتر فرزندتان کمک کنید و دوران بارداری خود را به سلامت پشت سر بگذارید. بنابراین سعی کنید تا جایی که برایتان مقدور است غذاهای مفید و سالم حاوی مواد مغذی مورد نیاز را تهیه و مصرف کنید.

منبع: Hipregnancy

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز