خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل کارخانه فولاد جنوب در گفت‌وگو با ایلنا:

تولید آهن اسفنجی در دست چند خانواده است/ بخشنامه صادر شده ضمانت اجرایی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۸۳۳

مدیرعامل کارخانه فولاد جنوب گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان این حوزه محدود به چند خانواده و صاحبان سهام آنها تقریبا یکی هستند مصرف کنندگان چاره‌ای جز تعامل با این گروه را نداشتند؛ انجمن فولاد کشور همواره با این موضوع مشکل داشت و به محض مطرح شدن این پیشنهاد از آن استقبال کرد.

احمد دنیا نور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص نامه وزیر صمت و ممنوعیت صادرات آهن اسفنجی بدون اخذ مجوز از سوی وزارتخانه اظهار داشت: از یک ماه پیش این بحث مطرح شد و وزارتخانه نیز در این خصوص نظر انجمن فولاد را جویا شد که ما موافقت خود را با این موضوع اعلام کردیم.

عضو انجمن فولاد کشور گفت: برخی از تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای خود رانت درست کرده بودند و هر زمان که اراده می‌کردند به بازار جنس می‌دادند و بدین صورت قیمت‌ها را نیز کنترل می‌کردند.

وی گفت: با توجه به اینکه تولیدکنندگان این حوزه محدود به چند خانواده و صاحبان سهام آنها تقریبا یکی هستند مصرف کنندگان چاره‌ای جز تعامل با این گروه را نداشتند؛ انجمن فولاد کشور همواره با این موضوع مشکل داشت و به محض مطرح شدن این پیشنهاد از آن استقبال کرد.

وی ادامه داد: به قدری در این حوزه وضعیت بد شد که سال گذشته شورای رقابت ورود کرد و نظام قیمت‌گذاری و عرضه را مجددا مورد بررسی قرار داد.

مدیرعامل فولاد جنوب گفت: الان عرضه آهن اسفنجی بدین صورت است که واحدهای تولیدی باید تمام تولیدات خود را به بورس کالا با قیمت پایه مشخص شده عرضه کنند و آنجا معامله صورت بگیرد.

وی افزود: در صورتی که در بورس این مواد معدنی به فروش نرفت پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت صمت تولیدکننده می‌تواند آن را صادر کند.

دنیا نور با اشاره به بازار آهن اسفنجی گفت: معمولا بازار داخل تمام تولید را مصرف می‌کند اما تا پیش از این درحالی که صنایع تبدیلی داخل، تشنه این مواد بود تولیدکنندگان آن را به عمان، قطر و اروپا صادر می‌کردند.

عضو انجمن فولاد کشور اظهار داشت: این صادرات درصورتی بود که تفاوت قیمت زیادی بین قیمت داخلی و خارجی وجود نداشت و فقط به خاطر ارز آوری و افزایش قیمت ارز در این چند ماه اخیر صادرات آن توجیه داشت.

مدیرعامل فولاد جنوب تصریح کرد: به رغم صدور این بخشنامه متاسفانه هیچ‌گونه سیستم نظارتی وجود ندارد مبنی بر اینکه آیا تمام تولیدات به بورس ارائه می‌شود یا این وسط مقداری از این مواد معدنی توسط دلال ها از چرخه عرضه و تقاضای رسمی خارج شده است؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز