خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو همایش ملی چالش‌های آب در شرق کشور:

حفظ حیات در نوار شرق کشور یکی از ضروریات است

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۵۴۴

وزیر نیرو گفت: حفظ حیات در نوار شرق کشور یکی از ضروریات است و حیات یک منطقه نباید محدود به اندازه نزولات جوی باشد.

به‌گزارش ایلنا، رضا اردکانیان در همایش ملی «چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت» در مشهد با بیان این مطلب افزود: ما نباید پا بر شانه گذشتگان خود بگذاریم، آن را نادیده بگیریم و نباید ابتدای تاریخ را آغاز زمان مدیریت خود قرار دهیم. اگر دنیا در هر بخش به توفیقی رسیده، به خاطر ارج نهادن به گذشتگان و آینده‌پژوهی‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بایستی تصمیمات پیش‌ رو را با آینده‌پژوهی توام کنیم، ادامه داد: ما در عین حال که به جمع‌بندی دست پیدا می‎کنیم تا کاری را انجام دهیم، باید این‌ توانمندی را داشته باشیم که اثر این تصمیم در فرض محقق شدن آینده‌ای معقول را ترسیم کند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در مقابل چالش‌هایی که پیش‌رو داریم دو فرصت و منبع ارزشمند در اختیار ما بوده که ابتدا منبع تجدیدپذیر نیروی انسانی و دیگری منبع تجدیدناپذیر زمان است. همان چیزی که همه ما روزی چند بار به آن اشاره می‌کنیم که وقت ضیق است و همیشه بیش از وقتی که برای ما قرار دادند، راهکار برای ارائه کردن داریم. همواره احساس می‌کنیم که با وقت کمی مواجه هستیم و این احساس درست است. منتهی معنای آن این بوده که ما از وقت استفاده درستی نمی‌کنیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جنگ آب را کسانی در کشورهای توسعه یافته نظریه پردازی و تئوریزه کرده‌اند که عمدتاً دل در گرو مسائل و منافع رژیم صهیونیستی داشته و دارند.

وی با بیان اینکه حفظ حیات در نوار شرق کشور یکی از ضروریات است، ادامه داد: حیات یک منطقه نباید محدود به اندازه نزولات جوی باشد، لذا با توجه به وضعیت نامتوازن بارشها باید با رعایت توسعه پایدار و جنبه‌های زیست محیطی بگونه ای عمل شود که جمعیت در شرق کشور حفظ و اضافه شود.

وی محور مهم فعالیت‌های وزارت نیرو را سازگاری با کم آبی ذکر کرده و بیان کرد: کم آبی ذات اقلیم ایران است بنابراین باید با برنامه ریزی درست پاسخگوی مردم در حوزه آب بود. می‌بایست هیچ تصمیمی در حوزه آب بی مطالعه و فاقد آینده پژوهی صورت نگیرد. از این پس در حوزه وزارت نیرو عرصه فعالیت بر مسئولان و مدیرانی که تصمیمهای بدون مطالعه و فاقد آینده پژوهی بگیرند تنگ‌تر می‌شود.

اردکانیان همچنین به پیش نیازهای تصمیم گیری پایدار برای انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور اشاره و بیان کرد: برای تحقق این مسئله باید تمامی جوانب امر سنجیده شود زیرا مسئله انتقال آب دارای مسائل اجتماعی متعدد است و بر زندگی مردم آن منطقه اثر می‌گذارد بنابراین طرح انتقال آب باید سنجیده و معقول باشد.

وزیر نیرو افزود: پایبندی به اخلاق در مدیریت صحیح آب و حل چالشهای این حوزه، توجه به اقتصاد آب، تقویت مرکز مطالعات پایه، طرح آمایش ملی حوزه آب، توجه به اقتصاد آب و تقویت حضور بانوان در عرصه مدیریت آب از مهمترین این پیش نیازها است.

وی افزود: آب یک مسئله واحد است لذا همه دستگاه‌های مرتبط نسبت به آن مسئولیت مشترک دارند و البته نقش وزارت نیرو در این زمینه از همه نهادها پررنگ‌تر است. مطالعات پایه آب در کل کشور باید توسعه یابد و بخش اطلاعات و آمار پایه در حوزه آب در برنامه ریزی و سیاستگذاری ضعف دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه تصمیم‌گیری در زمینه منابع آبی این است که تصمیمات نهادها و عملکرد آنها باید با یکدیگر همسو باشد و در این حوزه هم‌افزایی صورت بگیرد، تصریح کرد: تصمیمات در حوزه منابع آب باید با هم‌افزایی میان تمامی نهادها و دستگاه‌‌ها باشد و اهداف کوتاه مدت و میان مدت نیز در این زمینه ترسیم شود. مسئله آب یک دغدغه مشترک است که با زندگی ما ارتباط دارد و علاوه بر اینکه باید به دنبال سازگاری باشیم باید در این حوزه مدیریت و دغدغه مشترک نیز داشته باشیم.

اردکانیان افزود: وزارتخانه‌های مختلف نیز در حوزه مقابله با کم آبی و اجرای طرح‌های آبی باید از تمامی ظرفیت‌‌های خود در استان‌ها استفاده کنند و در طرح‌‌های آمایش استانی نیز باید مسئله آب به عنوان یک محور اساسی مدنظر قرار گیرد.

وزیر نیرو بر اهمیت اقتصاد آب و نقش آن در مدیریت مصرف تاکید و بیان کرد: اگر بحث اقتصاد آب جدی گرفته شود و نرخ واقعی تولید و تهیه آن اخذ شود، مصرف کنندگان قدر و ارزش آب را بهتر درک می‌کنند و از مصرف بی رویه و هدر رفت آب جلوگیری خواهند کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون بخش کشاورزی اصلی‌ترین مصرف کننده آب در کشور است و بیش از 9 میلیارد مترمکعب آب در شرق کشور در همین بخش مصرف می‌شود؛ در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی تکیه بر افزایش 10 درصدی بهره وری آب در بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داده‌اند.

ارکانیان توجه به مدیریت بانوان در حوزه آب را نیز مورد تاکید قرار دارد و گفت: موضوع آب در عرصه مدیریت مصرف و تقاضا نیازمند نقش پذیری بانوان است که دارای توانمندی بالا و ویژگی شخصیتی خاص در مدیریت مصرف بهینه آب بوده‌اند.

شایان ذکر است، همایش "چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت" با حضور مدیران وزارت نیرو و استانداران استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تا فردا (یکشنبه) در مشهد ادامه دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز