خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

روایت تلخ حادثه ۷ تیر سال ۶۶ برای مردم سردشت/ جان ۵ هزار مجروح شیمیایی در خطر است/ آسیب‌های اجتماعی سردشت ریشه در فقر دارد

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۸۹۸

عضو شورای شهر سردشت و نایب رئیس شورای استان آذربایجان‌غربی با اشاره به در خطر بودن جان 5 هزار مصدوم شیمیایی در روزهای شیوع کرونا و مشکلات ریوی این بیماران،گفت: ساخت بیمارستان تخصصی و مجهز در سرشت نیاز ضروری مردم این منطقه جنگ زده است.

رحمت الله شمسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با یادآوری روزهای سخت جنگ برای مردم شهرستان سردشت اظهار داشت: روزی که شهرستان 12 هزار نفری سردشت توسط رژیم بعثی عراق در تاریخ هفتم تیر ماه سال 1366 مورد اصابت بمباران شیمیایی قرار گرفت را هرگز فراموش نمی کنم. دانش آموز بودم و وقتی آژیر قرمز به صدا درآمد با دوستانم داخل کوچه مشغول بازی بودیم که با صدای بمب افکن ها سعی می‌کردیم خودمان را به داخل پناهگاه برسانیم.

عضو شورای شهر سردشت: جان 5 هزار مجروح شیمیایی منطقه در خطر است و به علت مشکلات ریوی هر روز جان این بیماران تهدید می شود

شمسی افزود: مثل همیشه فکر می‌کردیم اینبار هم بمباران معمولی است، غافل از اینکه اینبار دشمن برای‌مان خواب خطرناک تری دیده و در یک چشم برهم زدن پس از بمباران، پوست بدن مردم پر از تاول‌های وحشتناک شد و به سختی می‌توانستیم نفس بکشیم. برای مردم سردشت آن روز دنیا به آخر رسیده بود و در همان لحظات ابتدای بمباران شیمیایی 110 نفر جان باختند و 8 هزار نفر در معرض‌گازهای سمی ناشی از بمب شیمیایی قرار گرفته و مجروح شدند.

عضو شورای شهر سردشت تصریح کرد: در ذهن مردم سردشت هفتم تیرماه سال 66 بسیار تلخ و فراموش نشدنی حک شده و هر ساله برای شهدای این حادثه ناگوار از سوی مردم و مسئولان مراسمی نمادین بر مزار شهدا برگزار و یادشان گرامی داشته می شود.

جانبازان درمانگاه تخصصی می خواهند

وی گفت: با گذشت 35 سال از تاریخ بمباران شیمیایی سردشت هنوز بسیاری از جانبازان این حادثه در شرایط سختی به سر می‌برند و از درمانگاه تخصصی و کادر درمانی مجرب محروم‌اند. برخلاف آنچه گفته می‌شود اینجا مصدومان برای روند درمانی ناگزیرند یا به مرکز استان و یا به استان‌های همجوار مراجعه کنند.

جان 5000 مصدوم شیمیایی در خطر است

رئیس شورای شهر میرآباد عنوان کرد: فکر نمی‌کنم برای مردم مظلوم و شیمیایی سردشت که بارها از سوی دولت عراق در دوران جنگ تحمیلی مورد حمله‌های هوایی قرار گرفتند و جوانمردانه از کشورشان دفاع کردند ساختن بیمارستان یا درمانگاه تخصصی خواسته زیادی باشد. آنهم در این روزهای کرونایی که جان 5 هزار مصدوم در خطر بوده و به علت مشکلات ریوی با ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

مهاجرت به دلیل فقر و بیکاری

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت معیشتی مردم شهرستان سردشت اشاره کرد و گفت: با تعطیلی بازاچه های مرزی "قاسم خان"، "اشکان" و گاها "کیله" مردم این شهرستان بیکار شده‌اند و مجبورند برای کارگری به کشور عراق و یا به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کنند. منازل اهالی به علت همین مهاجرت ها به مخروبه و متروکه تبدیل شده است. اگر دوباره مرزها بازگشایی شوند و تجارت با کشورهای همسایه شکل بگیرد هم می‌توان تحریم ها را دور زد و هم از مهاجرت ها جلوگیری کرد.

رئیس شورای شهر میرآباد: طلاق، اعتیاد، اختلافات خانوادگی، مهاجرت، حاشیه نشینی و خودکشی در بین مردم شهرستان ریشه در فقر دارد

شمسی به مشکلات زیر ساخت های شهری نیز با گذشت چند دهه از جنگ تحمیلی اشاره کرد و افزود: هنوز متاسفانه مدرسه‌ای که در آن تحصیل کردیم و مورد اصابت موشک قرار گرفت و باعث کشته شدن تعدادی از دانش آموزان شد، بازسازی نشده و با تخریب مدرسه جز زمین خاکی چیزی باقی نمانده است.

جاده هایی که مدام قربانی می گیرند

وی ادامه داد: جادهای سردشت نیز سخت گذر، پر پیچ و خم و بدون گارد ریل‌اند که مدام قربانی می گیرند. آسفالت اکثر این محورها به 3 دهه گذشته بر می‌گردد و جاده های روستایی هنوز شن ریزی هم نشده‌اند. طبق یکی از آمارهای پزشکی قانونی در مدت زمان 20 روز 10 نفر به دلیل تصادف 3 خودرو در شهرستان سردشت جان باختند.

نایب رئیس شورای استان آذربایجان غربی: بیشترین افرادی که در شورای شهرستان سردشت به ما مراجعه می کنند از مشکلات اقتصادی در مضیقه‌اند و مدام تقاضای کار دارند

وی در ادامه به آسیب‌های اجتماعی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در کارگروه آسیب های اجتماعی شهرستان مواردی ازجمله طلاق، اعتیاد، اختلافات خانوادگی، مهاجرت، حاشیه نشینی و خودکشی در بین مردم شایع است که همه ریشه در فقر دارند.

تمامی مراجعه کننده ها مشکلات اقتصادی دارند

نایب رئیس شورای استان آذربایجان غربی ادامه داد: بیشترین افرادی که در شورای شهرستان سردشت به ما مراجعه می کنند از مشکلات اقتصادی در مضیقه‌اند و مدام تقاضای کار دارند. آن تعداد شغلی هم که فعال بود مغازه‌های شان را به دلیل بیماری کرونا تعطیل کردند و به علت عدم پرداخت اجاره بهاء شغل شان را از دست دادند. متاسفانه اینجا کارخانه، شرکت، زمین و باغی برای کار وجود ندارد و مردم با سیلی صورت شان را سرخ نگه داشته‌اند. در 3 مرحله با کمک خیرین مبالغ 180،100 و 20 میلیون تومان برای مردم مستضعف بسته های مواد غذایی تهیه کرده ایم. از همه مسئولان عاجزانه درخواست دارم به فکر مردم باشند و گرنه شرایط سخت زندگی آنها را  از پا درمی آورد.

گفتگو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز