خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر قم:

افزایش حقوق سال ۹۹ متناسب با تورم نبود/ قدرت خرید کارگران پایین‌تر آمد

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۹۸۵

دبیر اجرایی خانه کارگر قم با تأکید بر این که افزایش حقوق سال۹۹ متناسب با تورم نبود، گفت: اگر یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به حقوق‌های سال گذشته اضافه می‌شد، تازه می‌توانستیم قدرت خرید سال گذشته را داشته باشیم اما اینگونه نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، اکبر شوکت که به مناسبت روز جهانی کارگر میزبان دکتر علیمحمدی مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم و همچنین مصطفی کاویانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در محل خانه کارگر قم بود، در سخنانی با اشاره به ضرورت حمایت دولت از جامعه کارگری اظهار داشت: در همه دنیا وظیفه دولت‌ها این بوده که برای رفاه جامعه کارگری کمک کنند در حالی‌ که در کشور ما کارگران بعنوان قشر آسیب‌پذیر از حمایت های لازم برخوردار نیستند. 

نماینده کارگران در هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به حمایت خیرین کارگری استان از کارگران آسیب دیده از زمان شیوع کرونا، گفت: مجمع خیرین سلامت و تعاونی توسعه عمران استان قم پیش ‌قدم شدند و در فراهم کردن و توزیع ۵ هزار بسته غذایی هر یک به ارزش ۳۰۰ هزار تومان کمک کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر قم با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: باید برای تحقق خواست رهبر معظم انقلاب، کارگران را به مسیر ارتقا تولید کشور سوق دهیم و این بهتر از این است که نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد درست کنیم.

شوکت با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌های کارگری در تصمیمات کارگری و اقتصادی استان عنوان کرد: همه اعضای هیئت‌مدیره کارگران ساختمانی استان قم، فی سبیل اللهی کار می‌کنند و در امور مختلف عمرانی و فرهنگی در حال فعالیت هستند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم تأکید کرد: اگر سنگ جلوی پای جامعه کارگری نگذارند به‌راحتی می‌توانیم مشکلات این قشر از جامعه را حل کنیم.

وی در ادامه به افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ اشاره و عنوان کرد: حقوق‌های تعیین‌شده اوایل سال اصلاً باب میل جامعه کارگری نبود چراکه اگر در این افزایش حقوق‌ها یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به حقوق‌های سال گذشته اضافه می‌شد، تازه می‌توانستیم قدرت خرید سال گذشته را به دست بیاوریم؛ بنابراین این افزایش حقوق اصلا متناسب با نرخ تورم نبود.

شوکت تصریح کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون عدم تناسب بین نرخ تورم و حقوق کارگران سبب شده حقوقی که کارگر دریافت می‌کند بیش از ۵۴ درصد سبد معیشت را پوشش ندهد.

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری سراسر کشور تأکید کرد: امسال زور دولت به نمایندگان جامعه کارگری چربید و حتی خود کارفرماها هم نرمش کمتری نسبت به افزایش حقوق کارگران داشته‌اند درحالی‌که سبد معیشت حق کارگر است.

وی سیاست‌های اشتباه اقتصادی دولت‌های مختلف را دلیل اصلی فاصله اقتصادی و طبقاتی میان اقشار مختلف جامعه دانست و اضافه کرد: نباید انتظار داشته باشیم ۳۰۰ درصد در یک سال تعرفه‌ها را افزایش دهیم و بعد انتظار پوشش و پرداخت بدهی‌ها از سوی تأمین اجتماعی داشته باشیم.

شوکت با اشاره به عرضه اولیه سهام شستا در بورس عنوان کرد: در واگذاری اموال، دولت اموالمش را در بورس عرضه می‌کند و منابع حاصله از آن را خرج امورات جاری خودشان می‌کنند، درحالی‌که ابتدا باید بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم در پایان افزایش حقوق کارگران در سال ۹۹ را نامطلوب دانست و گفت: این درحالی‌که است که در کشورهای پیشرفته، دولت‌ها در حوزه رفاهی از صندوق ذخیره ارزی استفاده و بهترین سهم‌های‌شان را پشتوانه تأمین اجتماعی قرار می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز