خبرگزاری کار ایران

جهانبخش خبر داد:

عزم جدی مدیریت شهری برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا / تصویب دو طرح و یک شیوه‌نامه برای فعال کردن مدیریت شهری

asdasd
کد خبر : ۸۸۰۴۴۲

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها از تصویب دو طرح و یک شیوه‌نامه برای فعال کردن مدیریت شهری در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، کیانوش جهانبخش رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها  از طرح این کمیسیون برای افزایش نقش شوراها و شهرداری‌ها در عملیات مبارزه با شیوع ویروس کرونا خبر داد.

وی در خصوص این طرح توضیح داد: کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها در روزهای اخیر اقدام به برگزاری جلسات در فضای مجازی کرده است تا بتواند در این روزهای سخت در کنار مردم ایران باشد و با ارائه طرح‌ها و راهکارهای کاربردی نقش شورای عالی استان‌ها به‌عنوان راهبر شوراها را در مبارزه با ویروس کرونا تبیین کند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه نتیجه این جلسات 2 پیشنهاد و یک شیوه‌نامه بود که به هیئت‌رئیسه شورای عالی استان‌ها تقدیم شد، ادامه داد: یکی از پیشنهادها استفاده از ظرفیت شوراها برای درگیر کردن شهرداری‌هاست. برای شوراها این امکان وجود دارد که در متمم بودجه شهرداری‌ها بخشی از اعتبارات موجود را برای استفاده در شرایط ویژه لحاظ کنند. در حال حاضر با توجه به اینکه در برخی از شهرها بودجه به تصویب رسیده است و در برخی دیگر هنوز در دست بررسی است پیشنهاد کردیم برای استفاده حداکثری از ظرفیت شوراها، شورای عالی استان‌ها به‌عنوان نهاد فرادستی شوراها به تمام شوراهای سراسر کشور ابلاغ کنند که این مهم را در متمم سند بودجه شهرداری‌ها لحاظ کنند.

جهانبخش افزود: ما همچنین بودجه عمومی دولت هم‌چنین امکانی را داریم. برای مثال در بند م ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت این اجازه به دولت داده شده است تا در شرایط اضطرار (که مصادیق آن‌هم قید شده است و یکی از آن‌ها شیوع بیماری‌ها همه‌گیر انسانی است) می‌تواند درصدی از تنخواه‌گردان خود را افزایش دهد. ازاین‌رو ما به هیئت‌رئیسه شورای عالی استان‌ها پیشنهاد دادیم تا شورای عالی استان‌ها رایزنی‌های لازم با دولت بخشی از این اعتبار در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار گیرد تا بتوانند در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا استفاده کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که شهرداری‌ها خدمات مختلفی ازجمله ضدعفونی کردن سطوح شهری، ایستگاه‌های اتوبوس، مترو، فروشگاه‌ها و محل‌های تجمع در سطح شهر و همچنین جمع‌آوری و امحا زباله‌های عفونی و بیمارستانی را در این شرایط ویژه ارائه می‌دهند می‌بایست بودجه‌های ویژه‌ای نیز در اختیار آنها قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها همچنین از تهیه شیوه‌نامه‌ی اجرایی بحران کرونا در مدیریت‌های شهری و روستایی خبر داد و تصریح کرد: اعضای کمیسیون همچنین برای هماهنگ و یکسان کردن اقدامات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و کنترل آن شیوه‌نامه‌ای را تهیه و تصویب کردند و در اختیار هیات‌رئیسه شورای عالی استان‌ها قرار دادند تا در صورت صلاحدید به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور ابلاغ کند.

این شیوه‌نامه اقدامات لازم در جهت جلوگیری از ورود ویروس به شهرهایی که تاکنون میزبان ویروس کرونا نبوده‌اند آموزش‌هایی ارائه کرده است و همچنین برای شهرداری‌هایی که هم‌اکنون درگیر ویروس کرونا هستند نیز اقداماتی را پیشنهاد می‌کند تا بتوانند با به‌کارگیری این راه‌کارها شیوع این ویروس را کنترل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز