خبرگزاری کار ایران

عطایی به ایلنا خبر داد:

۳۵۰۰ هکتار از اراضی گناباد زیر کشت زعفران است

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۶۶۸

کارشناس مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان گناباد گفت: این شهرستان با سطح کاشت ۳۵۰۰ هکتار زعفران یکی از شهرستان‌های زعفران خیز با سابقه تاریخی طولانی در زمینه کشت و کار زعفران است.

حسین عطایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت : مناطق کوهپایه ای گناباد در روستاها و حومه شهرستان دارای آب شیرین بیشترین سطح زیر کشت زعفران را به خود اختصاص داده در سال زراعی جاری تخمین زده می‌شود عملکرد زعفران بیشتر از ۴ کیلوگرم باشد.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی سال گذشته از جمله بارندگی های نسبتاً بیشتر و پراکنش  مطلوب آن و دمای مناسب هوا درطول دوره رشد، رشد سبزینه (شلاق های زعفران) مطلوب بود به همین دلیل انتظار می‌رود تولید زعفران نسبت به سال گذشته بیشتر از ۲۵ درصد در گناباد باشد.

وی گفت: خرده مالکی زعفران از ویژگی‌های تولید مرغوب و با کیفیت زعفران در گناباد است. سطوح وسیع کاشت زعفران و برداشت از این سطوح عملیات برداشت و فرآوری زعفران را که حتماً با نیروی انسانی انجام می‌گیرد ، را مشکل کرده و در سطوح کاشت بسیار بزرگ مناطق زعفران خیز بعضی از شهرستان‌ها، با وجود تولید بالا و شرایط مساعد رشدی آن، کیفیت محصول فرآوری شده همسان محصول خرده مالکی شهرستان گناباد نمی باشد، در شرایط سطوح کاشت کوچک هر خانواده بسته به سطح‌ محدود زیر کشت زعفران با برداشت و فرآوری سریع و بهداشتی  محصولی خالص با کیفیت صادراتی تولید میکند .

 کارشناس مسؤل باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان گناباد ادامه داد:با این تفاسیر و مسائل اقلیمی مناسب از جمله ارتفاع از سطح دریا،آب و هوای مساعد، درجه حرارت مناسب و استفاده از کودهای آلی و مدیریت عملیات زراعی مکانیکی در خرده مالکی عطر و و طعم زعفران گناباد در سطح جهان کم نظیر است .

عطایی اذعان کرد:گل زعفران اگر صبح زود به صورت غنچه برداشت شود از لحاظ بهداشتی مناسب بوده که آلودگی های جانبی به کلاله سرایت نمیکند، همچنین رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از سبد برای حمل و نقل و دستکش و فرآوری در خانه هایی که احتمال قاطی شدن پرز و مو به زعفران نیست باعث بالا رفتن کیفیت محصول و تاثیر مثبت در صادرات آن می شود.

وی گفت :22 آیتم کاری کشاورزی کشت و کار زعفران از ابتدای کاشت تا مرحله تولید و بسته بندی باید انجام شود تا زعفران وارد چرخه غذایی و صنعت گشته و در بازار رقابت کند، در خصوص اشتغال زعفران نیز  اشتغال سالانه 200 نفر روز کار در هر هکتار زمین در تمام این مراحل مورد توجه است .

 کارشناس مسؤل باغبانی جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد:جهاد کشاورزی با برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی و طرحهای الگوی کاشت بهتر و همچنین مسائل کاهش مصرف سموم شیمیایی و دفع آفات زعفران با روشهای زراعی و مکانیکی در راستای افزایش کیفیت و کمیت تولید از مرحله کاشت تا برداشت گام برداشته که برگزاری کلاسهای آموزشی در روستاها و مناطق تولید زعفران شهرستان این روزها با استقبال خوبی روبروست.

وی گفت :در حال حاضر 6 کارگاه فرآوری تولید زعفران در گناباد فعال است و با جمع آوری سریع و بهداشتی محصول مرغوبیت صادراتی آن را افزایش می دهند.

عطایی اضافه کرد :جهاد کشاورزی در سالهای گذشته الک و هیتر به صورت رایگان‌ و امانی جهت خشک کردن تمیز و سریع زعفران در اختیار کشاورزان قرار داده که در روند خشک کردن سریع و بهداشتی تاثیر خوبی داشته ، هم اکنون نیز بسته بندی زعفران در ظروف شیشه ای رنگی ،ظروف فلزی و پاکتهای  با روکش آلومنیومی در حفظ رنگ وعطر زعفران بسیار مناسب است.

 کارشناس مسؤل باغبانی جهاد کشاورزی گناباد افزود:با توجه به شرایط مناسب آب و ‌هوایی مناطق کوهپایه گناباد و مرغوبیت زعفران از لحاظ رنگ و اسانس با توجه به محدودیت منابع آبی (قنوات) هدف گذاری در ایجاد شرایط مناسب برای افزایش عملکرد است.

وی افزود:بهتر است مسئولین با ایجاد شرایط مناسب در جهت اشتغال زایی قشر جوان توجه ویژه ای به زعفران داشته باشند و در مسیر رونق تولید زعفران در گناباد ،گام بردارند.

عطایی گفت:زعفران  به لحاظ در گیر کردن  بیشتر بافت جمعیتی در دوره رویش و خصوصاً برداشت محصولی ویژه و خاص است که در حال حاضر بیشتر از ۷۰۰۰ خانوار با سرانه متوسط مالکیت ۵۰۰۰ متر مربع در شهرستان با آن ارتباط مستقیم دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز