خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

مطالعات اشتباه گریبانگیر مدیریت شهری تربت حیدریه

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۱۸۹

اهالی روستای صومعه از توابع تربت حیدریه در استان خراسان رضوی از سختی رفت و آمد روستاییان به آن طرف جاده که زمین های کشاورزی آنها در آنجا قرار دارد، گله‌مند‌ند.

به گزارش  خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه ، یکی ازمحورهای مهم شهرستان تربت حیدریه، جاده تربت حیدریه به زاوه است که مردم هر دو شهرستان سال هاست در انتظار یک طرفه شدن این مسیرنشسته اند و آمار تلفات تصادفات جاده ای هم دلیل موجهی برای دو طرفه شدن جاده مذکور است.

اگر  از تربت حیدریه به زاوه رفته باشید، در سمت راست جاده و در ابتدای مسیر، تعدادی پل بتنی آب‌رو می‌بینید که از سال ۹۵ احداث شده و اختلاف سطح بسیار زیاد بین این پل ها و جاده فعلی، هر مسافری را به تعجب وا می دارد.

بر اساس اظهارات مسئولان و مردم این موضوع اعتراض اهالی روستای صومعه تربت حیدریه و کسبه‌ واحدهای تجاری حاشیه ابتدای این جاده را به دنبال داشته و از سوی دیگر طبق مشاهدات خبرنگار ما مدتی است که شهرداری با ادوات و ماشین آلات جاده سازی نظیر بولدوزر اقدام به جمع آوری خاک های از قبل ریخته شده در مسیر و تخریب پل های بتنی ساخته شده کرده است.

محور تربت حیدریه به زاوه از جاده های مهم و پرتردد شهرستان تربت حیدریه است که به دلیل وقوع چندین تصادف درسال های گذشته درخواست های مردمی برای دوبانده شدن این محور را در پی داشته است،

ازسال ۹۵ بود که کار دوبانده شدن این محور شروع ،حدود سه سال می‌گذرد.  از زمان آغاز پروژه طبق اظهارات شهردار تربت حیدریه به دلیل مطالعات اشتباه صورت گرفته در سال های قبل، تراز خاکریزی پیش بینی شده و تعداد پل های اجرا شده به صورتی بوده که واحدهای تجاری مجاور دچار مشکل شده اند.

یکی از اهالی روستای صومعه هم از سختی رفت و آمد روستاییان به آن طرف جاده که زمین های کشاورزی آنها در آنجا قرار دارد، گله مند است.

وی اذعان دارد که در زمستان سال گذشته در زمان بارندگی، آب بسیار زیادی در اطراف جاده جمع شده و رفت و آمد اهالی روستا را با مشکل مواجه کرده است.

او اقدام فعلی شهرداری مبنی بر اصلاح طرح قبلی را مثبت دانسته اما از هدر رفتن پول بیت المال و تخریب پل های آب‌رو ساخته شده در آن سال، ابراز ناراحتی می کند.

شهردار تربت حیدریه در واکنش به جمع آوری پل های ابتدای جاده تربت حیدریه به زاوه گفت: متاسفانه بر اساس مطالعات اشتباهی که در خصوص ابتدای جاده برون شهری تربت حیدریه به زاوه در سال های قبل بدون توجه به وضعیت موجود صورت گرفته، تراز خاکریزی پیش بینی شده و تعداد پل های اجرا شده به صورتی بود که واحد های تجاری مجاور دچار مشکل شده و علت توقف پروژه تاکنون همین موضوع بوده است.

محمد صادق مجتهدی گفت: در این مدت توانسته ایم با انجام اصلاحات فنی لازم و البته تامین اعتبارات پروژه، کار را آغاز کنیم و با توجه به کد ارتفاعی قبل که حدود ۱٫۵ متر از جاده فعلی فراتر بود، بر اساس اعتراضات به حق مردمی و برای جلوگیری از صرف هزینه های بیشتر پروژه اقدام به تخریب دو پل ابتدایی جاده کردیم.

وی بیان کرد: این اقدام از احداث شش پل دیگر و هدر رفت بیشتر سرمایه جلوگیری شد.

مجتهدی تاکید کرد: حدود یک متر ارتفاع را کاهش داده ایم و اگر این اصلاح را انجام نمی دادیم و طرح قبلی اجرامی شد حدود ۵۰۰ میلیون تومان به هزینه های کل پروژه افزوده می شد.

مجتهدی در تشریح این نکته که طرح قبلی مساعد بستر پروژه نبوده است، افزود: نکته مهم دیگر نگرش غلط مشاور درطرح قبلی پروژه بوده که فقط بر اساس ضوابط راه سازی بین شهری بوده و متاسفانه هیچ توجهی به معبرهای درون شهری ابتدای جاده نداشته است واین که خط ارتفاعی پروژه بالا درنظر گرفته شده و درمحل های خط القعر نیز پل زده تا آب فقط ازسمتی به سمت دیگر منتقل شود یک ایراد بزرگ برای معابر شهری است.

وی ادامه داد: در طراحی ها و معابرشهری باید از خاکریزی اجتناب شود و با هدایت آب های سطحی به کانال ها یامسیل هامشکل حل خواهد شد.

شهردار تربت حیدریه طول پروژه مربوط به شهرداری را که مجری طرح بوده از حدفاصل میدان ۲۲بهمن تا اولین پل غیرهم سطح به طرف زاوه حدود ۲ کیلومتر و هزینه هر پل را ۱۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

به گفته مجتهدی در جریان اصلاح جاده و اجرای طرح جدید دو پل تخریب می شود ولی از احداث حداقل شش پل دیگر و ادامه پل های موجود تا آن طرف جاده جلوگیری شده، یعنی در تخریب پل ها حدود ۲۰۰ میلیون ریال هدر رفت بودجه وجود داشته اما از طرفی با کاهش اختلاف ارتفاع پنج میلیارد ریال از حجم کل پروژه که حدود ۴۵ میلیارد ریال بوده کاسته شده است.

شهردار تربت حیدریه تاکید کرد: وقتی خط پروژه بالا درنظرگرفته می شود، آثار سوئی به لحاظ مبلمان شهری، پیاده روها وجابه جایی های اطراف دارد.

مجتهدی همچنین با توجه به خواسته اجتماعی مردم این منطقه اشاره می کند و می گوید: اهالی به دلیل تجربه قبلی خود درخصوص پل چهار راه خواف که به وقوع پیوست دراین مدت با اصرار زیاد تقاضای اصلاح مسیر داشته اند که ما نیز براساس خواسته مردم این مسیر را اصلاح کرده ایم.

 پیش از این نیز مطالعات اشتباه در احداث پروژه پل چهار راه خواف که در دهه ۷۰ با هزینه هنگفتی ساخته شد بود با اعتراض کسبه و اهالی البته بعد از حدود ۲۲ سال از اجرای آن، باعث شد سال قبل نیز جمع آوری شود، مطالعات اشتباه سنواتی که گریبانگیر مدیریت شهری تربت حیدریه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز