خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران عنوان کرد:

۵۰ درصد افراد دیابتی گرفتار اختلال عملکرد مثانه هستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۱۶۳

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران گفت: بیش از نیمی از افرادی که دچار دیابت هستند، اختلال عملکرد مثانه دارند.

به گزارش ایلنا، مهری مهراد رئیس انجمن نورویورولوژی ایران در خصوص مشکلات بیماران دیابتی در دفع ادرار گفت: مشکلات دفع ادرار با افزایش سن وخیم‌تر می‌شود، اما زمانی که یک فرد دچار دیابت است، اختلال عملکرد مثانه و عفونت دستگاه ادراری برای او زودتر رخ می‌دهد.

وی افزود: این بدان دلیل است که دیابت موجب آسیب به عصب‌هایی می‌شود که مسئول سلامت و کارکرد سیستم ادراری هستند. به‌طورکلی زن‌ها بیشتر از مردها دچار ترشح و یا بی‌اختیاری در ادرار هستند و این به دلیل ساختار آناتومیک و تغییرات بدن در زمان حاملگی و زایمان است. مردها بیشتر دچار جریان متناوب و انسداد حالب می‌شوند.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران با اشاره به اینکه بیش از نیمی از افرادی که دچار دیابت هستند، اختلال عملکرد مثانه دارند، تصریح کرد: دیابت یک بیماری شایع متابولیک در دنیا است و بر روی دستگاه ادراری تحتانی بسیار اثرگذار است و فردی که دچار دیابت می‌شود هم مشکل عروقی پیدا می‌کند و هم مثانه آنها دچار مشکلات عدیده می‌شود.

وی بیان داشت: علاوه بر عفونت‌های ادراری، دومین مشکلی که در دیابتی‌ها ایجاد می‌شود، مختل شدن کار سیستم عصبی خودکار مثانه است. این سیستم، پیام‌های عصبی را به مثانه و مجاری ادراری انتقال می‌دهد و در حس پُر شدن مثانه و تخلیه ادرار نقش دارد. وقتی این سیستم مهم مختل شود، فرد بااینکه مثانه‌اش پُر است، اما احساس ادرار کمتری می‌کند و دیرتر مثانه را تخلیه می‌کند.

مهراد گفت: در مثانه دو فاز پر شدن و خالی شدن ادرار وجود دارد و این موضوع در افراد دیابتی دچار مشکلاتی می‌شود که کاملاً طبیعی است و چون اعصاب درست پیام را نمی‌رسانند ادرار خوب تخلیه نمی‌شود و فرد فکر می‌کند که ادرار کاملاً تخلیه‌ شده است.

رئیس انجمن نورویورولوژی ایران تأکید کرد: ولی با پیشرفت بیماری، نوروپتی ایجادشده و ادرار فرد خوب تخلیه نمی‌شود و متوجه نیست و فکر می‌کند که تخلیه‌شده ولی درجاتی از ادرار به دلیل حس نادرست و پیام‌های عصب به مغز و مثانه خوب تخلیه نمی‌شود ولی یک زیرشاخه‌ای در ارولوژی است به نام نورویولوژی که این متخصص‌ها با تشخیص به‌موقع به بیمار کمک می‌کنند که اگر مثانه مشکل تخلیه و حس پر شدن دارد و با تست‌های پیشرفته به سمت درمان هدایت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز