خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته همایش سی‌امین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران:

تعداد زیادی از مشاوران صلاحیت مشاوره را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۰۲

اصولاً در فرهنگ ما صحبت کردن خوشایند‌تر از قرص خوردن است و می‌بینیم که بیشتر افراد به مشاوران مراجعه پیدا می‌کنند این در حالی است که شاید هزاران مشاور در کشور وجود داشته باشد اما حدود ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها روان‌شناس بالینی باشند.

ایلنا: رئیس کمیته همایش سی‌امین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران گفت: تعداد زیادی از روان‌شناسان صلاحیت مشاوره را ندارند از همین رو بار‌ها انجمن روانپزشکی دراین باره موضع‌گیری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد جلیلی در نشست خبری سی‌امین کنگره سالیانه انجمن روانپزشکان ایران که امروز برگزار شد، گفت: پزشکی روان‌تنی مرز مشترک پزشکی عمومی با روانپزشکی است.

وی به توضیحات بیشتری در مورد پزشکی روان‌تنی پرداخت و افزود: به طور مثال ممکن است زخم معده یا پر کاری تیروئید براثر عاملی روانپزشکی باشد که این مشخص می‌کند عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا بیماری پا گیرد.

جلیلی به اهمیت مسئله پزشکی روان‌تنی تأکید کرد و افزود: روان‌تنی مبحثی از روانپزشکی است که جامعیت وجود انسان را مدنظر قرار می‌دهد.

وی بیماری‌های روانی را از بیماری‌های جسمی دانست و افزود: زیرا بیماری‌های روانی نیز بر اثر یک فعل و انفعالاتی در مغز اتفاق افتاده است از همین رو جدایی بین روانپزشکی و دیگر تخصص‌ها وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: به دلایل متعددی تصورات دیگری غیر از این در مورد بیماری‌های روانی وجود دارد که باعثاخلال در روند درمان بیماری‌های روانی شده است از همین رو طرح موضوع روان‌تنی در جهت بهتر شدن بهداشت روان جامعه و در ‌‌نهایت بهداشت عمومی جامعه است.

جلیلی کمی شناخت از روان‌تنی را از مهم‌ترین مشکلات عنوان کرد و افزود: اگر این شناخت از روان‌تنی صورت بگیرد هدف ما برآورده می‌شود. زیرا هیچ بیماری نیست که تک عاملی باشد و عوامل متعددی در کنار عامل اصلی به طور حتم وجود دارند که دست به دست هم می‌دهند تا بیماری شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: هدف ما این است دانش روانپزشکی در غیر از روانپزشکان به اندازه‌ای باشد که نیازهای اولیه در مورد جامع نگاه کردن به انسان را داشته باشند.

جلیلی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا ۸۰ درصد درمان‌های روانپزشکی از طریق دارو است، افزود: فقط روانپزشک است که حق دارد فردی را که دارای اختلالات روانی است در صورت صلاحدید به مشاور، روان‌شناس و مددکار اجتماعی ارجاع دهد.

وی افزود: اصولاً در فرهنگ ما صحبت کردن خوشایند‌تر از قرص خوردن است و می‌بینیم که بیشتر افراد به مشاوران مراجعه پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: ‌ شاید هزاران مشاور در کشور وجود داشته باشد اما حدود ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها تنها روان‌شناس بالینی باشند.

جلیلی خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از روان‌شناسان صلاحیت مشاوره را ندارند از همین رو بار‌ها انجمن روانپزشکی دراین باره موضع‌گیری کرده است و مکاتباتی با مجلس، وزارتخانه و نظام پزشکی و مراجع داگستری نیز داشته است.

وی با اشاره به اینکه آنچه که این روزها در این زمینه می‌بینیم وحشتناک است، افزود: برخی از این روانشناسان حتی شروع به نسخه‌نویسی کرده‌اند که این اقدام جرم است زیرا طبق قانون فقط پزشکان می‌توانند نسخه بنویسند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز