خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان:

امکانات فعلی انتقال خون جوابگوی چشم اندازهای حوزه درمان استان نیست

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۵۱۹

مدیرکل اموراقتصادی و دارایی‌کردستان با بیان اینکه انتقال‌خون علیرغم کمبود اعتبارات، تجهیزات و زیرساخت های لازم بیشترین بهره‌وری را دارد؛ بر لزوم توجه همه نهادهای ذیربط به این دستگاه حساس و حیات بخش تاکید کرد.

به گزارش ایلنا:حسین دهقانی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان  در بازدید از بخش های فنی و اداری مجموعه انتقال خون کردستان خدمات انتقال خون را حیاتی و بدون جایگزین توصیف کرد و گفت : مشکلات انتقال خون به ویژه در بخش فضای فیزیکی و ناوگان تجهیزات پزشکی بیش از حد تصور است و این مشکل با اعتبارات عمرانی فعلی این اداره کل مرتفع نمی شود . 

وی با بیان اینکه مجموعه اموراقتصادی و دارایی استان سعی در تسهیل فرآیند های مالی انتقال خون دارد اظهار داشت : قطعا می بایست در جاهایی که قوانین مالی حسب تفاوت وظایف دستگاه های اجرایی تفسیرپذیر اند این تفسیر در جهت آسان سازی فرآیند مبتنی بر اهداف توسعه ای به ویژه در بخش زیرساخت های استان صورت گیرد .

در ادامه محمد سعید کریمیان، مدیرکل انتقال خون استان ضمن تقدیر از کلیه مدیران و مسئولین استانی که با حضور خود توجه و نگاه حمایتی را نسبت به انتقال خون و مقوله نجات جان همنوعان ابراز می دارند گفت : مشکلات انتقال خون در بخش کمبود منابع انسانی، ناهمخوانی دریافتی کارکنان با سایر سازمان های مشابه و تا حدودی تجهیزات بخش اهداکنندگان خون برطرف شده است اما همچنان با ناوگان فرسوده تجهیزات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی محدود و با سطح پایین استاندارد مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه ای حیاتی نظیر ساختمان فنی انتقال خون بیش از 6 سال است که در دست ساخت است گفت : افتتاح بزرگترین بیمارستان غرب کشور که پیش بینی می شود بیشترین فرآورده های خونی استان را نیز مصرف کند نیازمند بزرگترین و مجهز ترین انتقال خون منطقه نیز هست و این در حالی است که روند پیشرفت این دو پروژه تناسبی با هم نداشته است.

وی افزایش تعداد تخت بیمارستانی را ضرورتی اجتناب ناپذیر خواند و بر ضرورت تخصیص منابع جهت افزایش مراکز و تخت های اهدای خون متناسب با توسعه بیمارستان ها تاکید کرد.

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: کار در انتقال خون طبق دستورالعمل های استاندارد جهانی و تحت نظر شرکت های تولید داروی اروپایی است و به هیچ عنوان نخواهیم توانست با اعمال سلیقه از استانداردها فاصله بگیریم و یا کمبود تجهیزات را بهانه عدم رعایت آن کنیم.

وی تجهیزات انتقال خون را گران قیمت خواند و ضمن تقدیر از تلاشهای سازمان برنامه و بودجه استان جهت تامین اعتبار بخشی از این تجهیزات اظهار داشت: در دهه مبارک فجر امسال تجهیزاتی بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون ریال از شرکت های معتبر بین المللی و تولید کنندگان داخلی خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفته است .

وی از سانتریفیوژ های مخصوص انتقال خون نیز به عنوان تجهیزات کلیدی جداسازی محصولات خونی نام برد و گفت:این تجهیزات دارای عمر15-27 سال هستند و هر یک دستگاه آن بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال قیمت دارد و با پیگیری های صورت گرفته امیدواریم که بتوانیم به زودی این بخش را نیز ترمیم و به روز کنیم.

کریمیان با ناکافی خواندن منابع عمرانی اداره کل ورود خیرین حوزه سلامت به انتقال خون را خواستار شد و خاطر نشان ساخت: علی رغم تمامی این کاستی ها انتقال خون نهادی است که در هر لحظه می‌بایست پاسخگو باشد و حفظ جان بیمار با دریافت خون سالم، استاندارد و در کوتاهترین زمان رسالتی نیست که اجازه دهیم کمبود منابع بر روی آن تاثیر بگذارد.

وی در پایان از اهداکنندگان خون نوع دوست کردستانی خواست اهدای خون مستمر و در کلیه روزهای سال را مدنظر قرار دهند و توجه به اهدای خون اگاهانه و حس مسئولیت در برابر دریافت کنندگان خون را بیش از پیش مدنظر قرار دهند

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز