خبرگزاری کار ایران

در نشست کارشناسان غربالگیری تیروئید مطرح شد:

12 میلیون نوزاد از سراسر کشور در طرح غربالگیری تیروئید

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۳۴۸

از سال 82 تاکنون برای 12 میلیون نوزاد در سراسر کشور غربالگیری تیروئید انجام شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مرکز کهگیلویه و بویراحمد معاون اجرایی مدیریت مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در یاسوج گفت: با آغاز دوره درمان نوزادانی که کم‌کاری مادر زادی تیروئید دارند قبل از 28 روز این بیماران 100 درصد درمان می‌شوند .

علیرضا مهدوی در نشست سالانه ی غربالگری کم کاری تیروئید که نخستین بار در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد، افزود: از این تعداد18هزار نوزاد بیمار تشخیص داده شدند که بیماری یک سوم آنان گذرا و دوسوم باقی مانده با مشارکت جدی خانواده ها صددرصد کنترل شد.

وی گفت: با آغاز دوره درمان این کودکان تا قبل از روز بیست و هشتم با هزینه اندک درمان می شوند .

مهدوی بهترین و مطمئن‌ترین دوره درمان را بعد از تشخیص بیماری در 5 روز اول عنوان کرد و افزود: کنترل این بیماری مانع از بروز بیماری‌هایی مانند اختلال رشد و عقب ماندگی ذهنی آینده ی نوزاد خواهد شد .

معاون اجرایی مدیریت مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت میانگین این اختلال در کشور را 2 و7 دهم درصد اعلام کرد و گفت: این میانگین در کهگیلویه و بویر احمد 4 و3 دهم درصد گزارش شده که ضرورت مشارکت خانواده ها برای انجام آزمایشات بدو تولد نوزاد را دوچندان کرده است .

مهدوی با بیان اینکه پوشش غربالگری بیش از 97 درصد بوده گفت: اطلاع رسانی وزارتخانه و حساسیت و مشارکت خانواده ها در اجرای این طرح موجب کیفیت هر چه بهتر آن شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با قرارگرفتن کار غربالگری در طرح تحول نظام سلامت شاهد پوشش صد درصدی آن در کشور باشیم .

در این نشست رشید غفاری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان هم با بیان اینکه کارشناسان 64 دانشگاه علوم پزشکی کشور در این نشست حضور دارند افزود :طی این مدت شرکت کنندگان شیوه های جدید چگونگی کنترل کم کاری تیروئید ، تسهیل در اقدام به موقع کار غربالگیری برای پیشگیری از اختلالات رشد و عقب ماندگی ذهنی و چگونگی ادغام طرح غربالگری شنوایی را بررسی می کنند.

غفاری گفت: هم اکنون 61 درصدازکودکان مبتلا به کم کاری تیروئید در استان تحت درمان قرار گرفتند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز