خبرگزاری کار ایران

حقوقدان پیشین شورای نگهبان عنوان کرد:

فقها بر مشخص‌شدن وضعیت نسب کودکان حاصل از اهدای جنین تاکید دارند

asdasd
کد خبر : ۳۶۵۵۹۸

حقوقدان پیشین شورای نگهبان گفت: فقها و حقوقدانان بر مشخص شدن نسب فرزندان حاصل از اهدای جنین تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، گودرز افتخار جهرمی ظهر امروز چهارشنبه در چهارمین همایش ملی اخلاق و شیوه‌های نوین درمان ناباروری که ساعتی پیش در دانشگاه علوم پزشکی جهرم آغاز شده است، گفت: مسائل مربوط به طلاق، ارث و وصیت در بسیاری از کشورها منوط به مذهب است؛ حتی در رژیم اشغال‌گر قدس مسائل مربوط به آنها همان قوانین دولت عثمانی بوده که بر اساس فقه حنفی است.

رئیس سابق دانشکده حقوق دانشکده شهید بهشتی با بیان اینکه در قانون اساسی ایران مسائل مربوط به اقلیت‌های مذهبی و سایر ادیان بر اساس قوانین همان کشور مطرح می‌شود، افزود: در ایران ۴۰ سال پیش وقتی صحبت از لقاح مصنوعی شد مراجع تقلید با احتیاط بسیار حتی گرفتن اسپرم در مرد را حرام و ممنوع اعلام کردند.

عضو پیشین شورای نگهبان با بیان اینکه به تدریج فتاوا تغییر پیدا کرد و اقدام آن بدون واقع شدن کار حرام جایز دانسته شد، بیان کرد: سال ۸۲ نیز در رابطه با اهدای جنین، دستورالعمل و آئین نامه‌ای توسط ثبت احوال ارائه و به تصویب فقهای شورای نگهبان رسید.

افتخار جهرمی با اشاره به اینکه باید در رابطه با قانون‌هایی که ذکر نشده ارائه طریق کرد مسئله خانواده را بسیار مهم دانست که هم در دین اسلام و هم با اخلاق ایرانی‌ها عجین است و در این راستا باید با حفظ نسب‌ها، مقررات الهی رعایت شود.

وی اظهارکرد: بر اساس قانونی که در سال ۸۲ به تصویب مجلس رسیده به قانونگذار اجازه داده شده است که زن و شوهرهای نابارور جنین به آنها اهدا شود.

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت: وضعیت نسب فرزند متولد شده و اینکه جنین به چه کسی تعلق دارد، مسائلی است که در این راستا مورد بحث قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز