خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گلستان گزارش می‌دهد:

احداث مسکن روستایی، واجب‌تر از نان شب برای جوانان

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۷۵۷

دولت مسکن‌سازی را تسهیل کند

حدود نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان گلستان در روستاها زندگی می کنند و آمارها نشان می‌دهد که چیزی بیش از ۴۶ درصد واحدهای مسکونی موجود در روستاها فرسوده و نیازمند مقاوم سازی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان ۹۳۶ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارد و حدود نیمی از جمعیت ۲ میلیون نفری استان در این روستاها زندگی می کنند. همچنین طبق آخرین سرشماری 228 هزار واحد مسکونی روستایی در گلستان وجود دارد که البته این آمار در سال های اخیر دستخوش تغییر شده است.

برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که در سال های اخیر کار ساخت مسکن روستایی و مقاوم سازی در روستاها به خوبی پیش نرفته است. کارشناسان دولتی هم معتقدند علت اصلی این اتفاق، کمبود منابع مالی و مشکلاتی است که بعضاً متقاضیان در حوزه تسهیلات بانکی دارند.

مطالعات و همچنین تجربه نشان داده که گلستان از جمله استان‌های در معرض خطر بلایای طبیعی است و رانش زمین، زلزله و سیل هر ساله داغی بزرگ را بر پیشانی روستاها و شهرهای این استان به یادگار می‌گذارد.

با این وجود برخی از روستاییان که خانه های شان در حوادث مختلف آسیب دید و قصد داشتند مقاوم سازی کنند اعلام کردند که توان بازپرداخت اقساط را ندارند و برای شان مشکلاتی پیش می‌آید. همین موضوعات باعث شده برخی از مردم روستاهای گلستان برای مشارکت در نوسازی واحد مسکونی‌شان رغبت چندانی نشان ندهند.

فردی که از تسهیلات بانکی ساخت مسکن روستایی استفاده کرده است در این باره گفت: آن زمان که ما برای ساخت مسکن روستایی اقدام کردیم مبلغ تسهیلات ۴۰ میلیون تومان بود و با وجود اینکه بارها اعلام شده بود که در تضامین به مردم روستایی سخت‌گیری نشود اما بانک از ما دو ضامن کارمند مطالبه کرد.

محمد احمدی افزود: با پیگیری‌های مختلف توانستیم با بانک قرارداد تسهیلات را ببندیم اما موضوع بعدی این بود که بنیاد مسکن و بانک اعلام کردند باید فاز اول را که شامل پی‌کنی و احداث فونداسیون است را با سرمایه خودمان انجام می دادیم تا پس از تایید بنیادمسکن، بانک قسط اول تسهیلات را آزاد کند.

وی ادامه داد: با ۴۰ میلیون تومان تسهیلاتی که تا سه الی چهار سال پیش پرداخت می‌شد ساختمان حتی در مرحله سفت‌کاری هم به پایان نمی‌رسید و باید مردم سرمایه زیادی از خودشان می‌داشتند تا می‌توانستند خانه‌های شان را تکمیل کنند. همین مسئله باعث شد که با وجود اینکه برخی از مردم چند سال قبل از وام استفاده کردند اما هنوز خانه‌های شان تکمیل نشده است.

وی گفت: در یکی دو سال اخیر هم که مبلغ تسهیلات بانکی ساخت مسکن روستایی افزایش پیدا  کرده اما با وجود گرانی مصالح و هزینه‌های کارگری، واقعا این مبلغ کافی نیست و دولت باید مبلغ تسهیلات را بر اساس تورم و گرانی موجود در بازار مصالح ساختمانی، تعیین کند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان اظهار کرد: با استقبال گسترده روستاییان گلستانی، امسال ۱۲۰۰۰ واحد مسکونی در روستاهای استان گلستان احداث می شود. ۵۳ درصد از خانه های روستایی گلستان تا کنون مقاوم سازی شده است که این مقدار ۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

سید محمد حسینی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای سال جاری ۴۲۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله تامین کرده است ابراز داشت؛ با همت دهیاران جهت صدور پروانه ساختمانی و عزم همکاران بنیاد برای پاسخ به استعلامات، تهیه نقشه های ساختمانی، تشکیل پرونده داده و تا کنون ۱۱۰۰۰ نفر از متقاضیان جهت دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه به بانک های عامل معرفی شده‌اند و با تلاش همکاران شبکه بانکی، ۳۵۰۰ نفر از متقاضیان تا کنون موفق به عقد قرارداد با بانک ها شده‌اند.

حسینی افزود: برای احداث ۳۷۳۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن هدف گذاری شده است و تا کنون برای ۲۲۹۵ واحد مسکونی پروانه ساختمانی اخذ شده و بیش از ۱۵۰۰ واحد هم با بانک ها عقد قرارداد شده است.

وی بیان کرد: با کمک اداره کل راه و شهرسازی تا کنون در ۲۰ شهر تامین زمین شده است و عملیات اجرایی بیش از ۱۲۰۰ واحد مسکونی در شهرهای استان آغاز شده و در مراحل مختلف ساخت است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان از رشد ۲۶۶ درصدی اعتبارات عمران روستایی در ۲ سال گذشته خبر داد و ابراز داشت؛ در ۲ سال گذشته از محل اعتبارات ملی، استانی و سفر ریاست جمهور به استان گلستان، ۴۹۲ میلیارد تومان برای اجرای ۱۹۰۰ طرح و پروژه عمرانی در ۴۵۰ روستای استان گلستان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه شاخص برخورداری روستاهای استان گلستان از اجرای طرح هادی ۲۷ درصد بیشتر از میانگین کشوری است گفت: طرح هادی در ۸۱ درصد از روستاهای استان گلستان آغاز شده است در صورتی که این شاخص در سطح کشور معادل ۵۴ درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز