خبرگزاری کار ایران

استاندار مرکزی:

پروژه‌های تاریخی و عقب افتاده گریبان استان را گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۵۴۹

بودجه هزینه شده سال ۱۴۰۱ استان مرکزی ۴۰ درصد بیش از مجموع ۶ سال گذشته آن بوده است

استاندار مرکزی با بیان اینکه نسبت به موضوع عقب‌افتادگی پروژه‌های ناتمام و فرسوده نباید بی‌توجه باشیم، گفت: سازمان بازرسی کشور باید پیگیر این موضوع باشد. با توجه به محدودیت منابع مالی، تمامی امور بایستی با دقت و حساسیت انجام شود. پروژه‌های تاریخی و عقب افتاده گریبان استان را گرفته است و در این راستا وظیفه داریم که آنها را تعیین تکلیف کنیم. خودمان نیز نباید عامل ایجاد پروژه‌های ناتمام و عقب افتاده در استان و کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد مخلص‌الائمه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی، افزود: متأسفانه بسیاری از پروژه‌های ناتمام فرسوده شده و بعضی نیز از رده خارج شده‌اند که باید ایمنی‌سازی آنها نیز مورد توجه قرار گیرد. مقررات ایمن‌سازی در پروژه‌های عمرانی استان مرکزی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. دستگاه‌های نظارتی باید جلوی پروژه‌هایی که مقررات ایمنی را رعایت نمی‌کنند بگیرند. در این راستا نباید هر گونه اقداماتی بدون رعایت قوانین ایمنی اجرا شود.

وی ادامه داد: شتاب در اجرای طرح‌های عمرانی مجموعه‌های متعدد استان به دلیل تزریق مالی قابل توجه است. در این راستا تاکنون بسیاری از پروژه‌های تاریخی در استان به بهره‌برداری رسیده است. دولت سیزدهم عامل ایجاد پروژه‌های تاریخی نیست اما باید تعیین تکلیف شود، چرا که تعداد این طرح‌ها کم نیستند. بسیاری از پروژه‌های تاریخی مربوط به سنوات گذشته از بین رفته و پیش از بهره‌برداری فرسوده شده است.

استاندار مرکزی با یادآوری این موضوع که در حوزه نظارت فنی این استان اعلام شده بود در سال 1401 حدود 34 هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی وارد استان شده است، اظهار داشت: اما بر اساس داده‌های دقیق‌تر و کامل‌تر مشخص شد در سال گذشته 43 هزار و 750 میلیارد ریال بودجه عمرانی، تملک دارایی و سرمایه‌ای به این استان تخصیص یافته و هزینه شده است.

مخلص‌الائمه به میزان بودجه‌هایی که در بازه زمانی 6 سال گذشته به استان مرکزی تزریق شده بود اشاره داشته و تصریح کرد: این در حالی است که از سال 1395 تا 1400 که یک بازه زمانی 6 ساله پیش از سال 1401 است، 31 هزار و 450 میلیارد ریال بودجه به استان وارد شده است. بنابراین در یک سال 40 درصد بیش از 6 سال پیش از آن اعتبار به استان تخصیص یافته است.

وی بیان داشت: در سال جاری نیز امیدواریم چنین رقمی را برای استان محقق کنیم، اما می‌دانیم که بودجه منابع محدودی دارد. در این راستا اگر راهکاری وجود داشت تا 100 درصد اعتبارات محقق شود، دولت به طور قطع انجام می‌داد. البته همین اندازه از بودجه نیز که تخصیص یافته اتفاق ارزشمندی است و با این اتفاق شاهد پایان یافتن بسیاری از پروژه‌های تاریخی در استان بودیم.

استاندار مرکزی در رابطه با ابهامات بند «ب» تبصره 11 تأکید کرد: اقدام اصولی‌تر این است که شیوه اجرای این بند در شورای دستگاه‌های نظارتی استان بررسی شود و مشخص گردد این پول به کدام حساب واریز شود. همچنین بهتر است بخشی از اجرای این بند را به شهرداری‌ها بسپاریم. در این رابطه اگر نظر روشنی داده شود مسیر درستی برای بسیاری از استان‌ها نیز خواهد شد.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه مولدسازی در این استان باید شتاب بیشتری پیدا کند و با جدیت پیگیری شود، تصریح کرد: منابع مستقیم بودجه در اجرای طرح‌ها به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید از پتانسیل منابع مالی دیگر نظیر مولدسازی بهره‌گیری لازم صورت گیرد. بخش‌های مختلف باید نسبت به موضوع مولدسازی توجه داشته باشند و در راستای آن حرکت کند. همچنین مشکلات پیش‌روی مولدسازی باید بررسی شود چرا که در کشور به این موضوع تأکید ویژه است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز