خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

همزمان با دومین سفر رئیس دولت سیزدهم به البرز دو طرح آبرسانی در نظرآباد و اشتهارد به بهره‌برداری می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۴۸۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: فردا جمعه ١٧ آذرماه جاری همزمان با سفر دوم رئیس دولت سیزدهم دو طرح بزرگ آبرسانی در نظرآباد و اشتهارد توسط وزیر نیرو افتتاح خواهد شد که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، کمبود تامین آب شرب ابن دو شهرستان جبران خواهد شد.

داود نجفیان در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به افتتاح پروژه های آب منطقه ای استان البرز در شهرستان‌های اشتهارد و نظرآباد که روز جمعه ١٧ آذر همزمان با دومین سفر استانی ریاست جمهوری در البرز، توسط وزیر نیرو افتتاح خواهد شد؛ اظهار کرد: به دلیل تاخیر و عقب ماندگی چند دهه اخیر در اجرای طرح‌های زیربنایی و زیرساختی تامین و توزیع آب شرب در استان البرز، متاسفانه هر ساله با تنش و چالش های بزرگ روبرو بودیم.

وی افزود: استان البرز همچنین از نظر برخورداری و بهره‌برداری منابع آبی سطحی دچار کمبود بود و مجبور به برداشت از آب‌های زیرزمینی بودیم. این درحالی بود که سفره های آب زیرزمینی به دلیل برداشت‌هایی که دارد چالش‌های بیشتری داشت لذا برای به حداقل رساندن این مشکلات، برخورداری از آب‌های جاری، ضروری بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به ایجاد چهارچوب تدوین برنامه جامع و اولویت‌بندی اجرای پروژه‌های آبرسانی، ادامه داد: یکی از مشکلات این پروژه‌ها، هزینه‌های اجراست که نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است و خوشبختانه در سفر اول رئیس دولت سیزدهم، در بخش آب و برق استان، تعهدات خوبی مصوب شد.

نجفیان با اشاره به اجرای بخش اولویت دار تعهدات سفر اول ریاست جمهوری در البرز به رینگ سراسری استان البرز اشاره کرد و گفت: ضلع غربی رینگ سراسری شامل سه شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد بود و خوشبختانه تخصیص آب سطحی سد کرج و طالقان در دو سال اخیر دو برابر شد. 

وی افزود: تخصیص منابع آب سطحی استان از سدها با افزایش دوبرابری از ۵۵ میلیون مترمکعب به ١١٠ میلیون متر مربع رسید. برای مصرف این حجم و جایگزینی منابع آب زیرزمینی لازم بود زیرساخت‌های مورد نیاز اجرا شود. لذا اولویت اول، ضلع غربی رینگ سراسری در محدوده شهرستانهای غربی بود. با اجرای پروژه در مجموع ٢۵ میلیون مترمکعب تخصیص لحاظ شده به بهره‌برداری می‌رسد.

نجفیان به سه پروژه اجرا شده در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: ارتقاء تصفیه خانه، حائز اهمیت بود که پیش از این ١۵٠ لیتر در ثانیه از طرح اجرا شده بود و در فاز دوم ٨٠٠ لیتر در ثانیه، طرح آغاز شد که خوشبختانه تا کنون فاز نخست به میزان ٢٧٠ لیتر در ثانیه در حال بهره‌برداری است.

این مدیر استانی ادامه داد: طی سالیان اخیر برای انتقال آب به شهرستان های نظرآباد و اشتهارد، تامین آب شرب از لحاظ کمی و کیفی با چالش روبرو بودیم لذا مقرر شد آب تصفیه شده از سد طالقان به این دو شهرستان انتقال پیدا کند. 

وی افزود: اجرای یک خط انتقال آب به طول ۶٢ کیلومتری که ٢٢ کیلومتر از آن برای شهرستان نظرآباد و ۴٠ کیلومتر برای اشتهارد، ضرورت داشت در سفر اول ریاست جمهوری تامین اعتبار این پروژه به میزان ٩۵۵ میلیارد تومان انجام شد. 

نجفیان گفت: فردا جمعه ١٧ آذرماه جاری همزمان با سفر دوم رئیس دولت سیزدهم دو طرح بزرگ آبرسانی به نظرآباد و اشتهارد توسط وزیر نیرو افتتاح خواهد شد که با بهره‌برداری از این پروژه ها، تأمین کمبود آب شرب ابن شهرستانها جبران خواهد شد. در حال حاضر نیز آب سد طالقان به مخزن این دو شهرستان می‌رسد.

وی با اشاره به مصوبه دیگر سفر اول ریاست جمهوری که به لحاظ کمبود و ردیف اعتباری مورد نیاز استان بود، توضیح داد: با توجه به چالش های اجرای زیر ساخت و طرحهای بزرگ آبرسانی، مصوبه ای با ردیف اعتباری و مجوز ماده ٢٣ برای اجرای کامل طرح جامع آب شرب صنعت استان یا همان رینگ سراسری با مجوز سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور مورد نظر بود که برای استان البرز و شرکت آب منطقه‌ای صادر شد.

نجفیان با تاکید بر اتفاق نادری که منجر به ردیف بودجه جدید برای استان البرز شد، گفت: با پیگری مستمر شرکت آب منطقه‌ای استان البرز، حدود یک ماه گذشته این مجوز اخذ شد و زمینه ای فراهم شد که تامین اعتبار طرح های بزرگ بالای ١٠ هزار میلیارد در استان البرز فراهم شود. بدین ترتیب سال ١۴٠٣ در لایحه بودجه، ردیف مستقل برای اجرای طرح‌های آب رسانی استان البرز خواهیم داشت و پروژه های مهم و تأثیرگذار دیگر در راستای تامین آب شرب و حذف تنش آبرسانی با همین ردیف بودجه انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز