خبرگزاری کار ایران

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد؛

اجرای ابر طرح ملی جهش تولید برای دستیابی به پایداری تولید و امنیت غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۰۷۷

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به منظور دستیابی به امنیت غذایی و قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک و مهم و پایداری تولید در سالجاری طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح بیش از 360 هزار هکتار به اجرا درآمده است .

به گزارش ایلنا،  احمد شهریار افزود: ابر طرح جهش تولید در دیمزاها یکی از پروژه های بسیار مهم و کلیدی است که در سطح کشور و بالاخص استان طی سالهای گذشته به اجرا در آمده و در سالجاری نیز با شتاب بیشتری در حال انجام است.

 وی افزود : در اجرای  این طرح دو هدف مهم دستیابی به امنیت غذایی  و پایداری اقتصادی کشاورزی دنبال می شود.  

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در اجرای این طرح ستاد فرمان حضرت امام (ره) نهایت همکاری را با جهادکشاورزی استان به عنوان مجری طرح در تمامی عرصه ها انجام می دهد . 

شهریار بیان داشت: سال زراعی جاری سومین سال اجرای این طرح مهم و کلیدی است و پروژه های مختلفی در داخل طرح تعریف و اجرا می شود.  

وی در تشریح چگونگی اجرای این طرح افزود: در قالب گروههای محصولی مختلف غلات شامل گندم و جو به عنوان گروه اول ، حبوبات شامل نخود و عدس به عنوان گروه دوم و علوفه به عنوان گروه سوم و گیاهان دارویی به عنوان گروه چهارم و دانه های روغنی شامل کلزا و گلرنگ به عنوان گروه پنجم در اجرای این طرح لحاظ شده اند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان درادامه سخنان خود  ضمن تشریح تخصصی نحوه اجرای این طرح افزود: طرح جهش تولید در استان به گونه ای اجرا می شود که 30 درصد بقایای گیاهی در خاک حفظ شود، کشت به صورت عمود بر شیب انجام شود و از بذرمالها برای ایجاد تناوب با گروههای محصولی استفاده شود . 

وی ادامه داد : تمامی کشاورزانی که در طرح جهش تولید در دیمزارها همکاری می کنند تحت پوشش بیمه محصولات زراعی قرار دارند تا در صورت بروز شرایط نامساعد جوی منجمله سیل و تگرک و آتش سوزی و غیره بتوانند خسارت خود را از صندوق بیمه دریافت نمایند . 

وی همچنین ادامه داد : تجهیزات مورد نیاز برای دیمکاری با اختصاص اعتباری حدود 68 میلیارد تومان  باکارمزد فقط 4 درصد به تعداد 514 دستگاه اختصاص یافته است  که شامل دستگاه کشت مستقیم ، هد برداشت حبوبات ، سمپاش ، سنگ جمع کن و ... است.

شهریار در ادامه سخنان خود افزود: تمامی شهرستان های استان درگیر طرح جهش تولید در دیمزاها هستند که به همین منظور تعداد 203 نفر از کارشناسان و متخصصین کشاورزی در عرصه فعال هستند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: علی رغم خشکسالی حاکم براستان در سال زراعی گذشته 30 درصد افزایش عملکرد در بخش مرکزی و جنوب استان و به طور میانگین در همه محصولات 12 درصد افزایش عملکرد  و 11 درصد افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته داشتیم.

وی در پایان گفت: در اجرای این طرح تابحال 180 هزار هکتار کشت انجام شده، 30 هزار تن کود و  25 هزار لیتر بذر مال مصرف شده و 47 دستگاه ادوات جذب و کارگاههای آموزشی با موضوعات مختلف اجرا شده است.

انتهای پیام/
نسرین آذرکیش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز