خبرگزاری کار ایران

مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی:

کشت گلخانه‌ای برای حفظ منابع آب و خاک کشور ضرورت دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۶۱۲

مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای حفظ خاک و منابع موجود منابع آبی باید سطح زیر کشت در محیط باز را کاهش داد و به سمت کشت گلخانه‌ای، کاهش ضایعات و کاهش تبخیر رفت چرا که یکی از مهمترین روش‌های افزایش بهره‌وری سیاست‌گذاری این موارد است.

به گزارش ایلنا، فریبرز عباسی در نشست بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی که در سالن جلسات جهادکشاورزی قزوین برگزار شد، گفت: طرح کشاورزی و اجرای الگوی کشت مهمترین شاخص ارزیابی بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی محصولات است.

مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: طرح اندازه میزان مصرف آب، روی ۳۸ محصول زراعی و باغی که بیشترین نیاز آبی را داشته و محصولاتی که زیر الگوی کشت هستند انجام شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در بررسی بهره‌وری آب در محصولات کشاورزی،  بهره فیزیکی و اقتصادی محصولات کشاورزی باید ارزیابی شود که با توجه به آب تخصیص داده شده به چه میزان محصول تولید شود.

مجری سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: عواملی بر بهره‌وری محصولات کشاورزی تاثیرگذار است که مهمترین آن مدیریت آب ۳۵ درصد، گیاه و ارقام  به‌زراعی ۳۰ درصد، کود و تغذیه ۲۵ درصد و سایر عوامل ۹ درصد است.

عباسی یادآور شد: بیلان آب یک روش استاندارد و بین‌المللی است که آب مصرفی را برآورد می‌کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده امکان کاهش مصرف آب در محصولات کشاورزی وجود ندارد.

عباسی تاکید کرد: با استفاده از فن‌آوری نوین، بهره‌وری آب و تولید محصول ارزیابی شود؛ یکی از اقدامات جدی این است که باید کاهش سطح زیر کشت داشته باشیم که این امور با حضور و دخالت بیشتر تشکل‌های مردم نهاد تاثیر گذار خواهد بود.

وی بر لزوم اهمیت استفاده از ظرفیت اجتماعی تشکل‌های مردم نهاد برای مصرف بهینه آب تاکید کرد.

مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: بهره‌وری در محیط گلخانه‌ها تا ۳۰ برابر قابل افزایش است.

عباسی افزود: از مجموع  منابع آبی کشور که بیش از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب است بیش از ۷۰ درصد (حدود ۲۵۹ میلیارد متر مکعب) تبخیر می‌شود که 4 برابر مصرف کشور  را که ۷۰ میلیارد مترمکعب است؛ شامل می‌شود.

به گفته وی اگر ۱۰ درصد آب تبخیر را با روش‌های نوین آبیاری و آبخیزداری کاهش دهیم سهم بسیار خوبی در تولید محصول خواهیم داشت؛ باید با سازو کار جدید این میزان را کاهش دهیم تا منابع جدید آب وارد بخش کشاورزی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز