خبرگزاری کار ایران

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه:

بلایای طبیعی به کشاورزی ساوه 7.5 میلیارد تومان خسارت زد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۰۷۸۰

معاون فنی و اجرایی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: بلاهای طبیعی نظیر خشکسالی و کم آبی، سرمازدگی، وقوع سیل و ... موجب شده است که بخش کشاورزی این شهرستان در حوزه زراعی و باغی خسارت جدی ببیند.

به گزارش ایلنا، محمودرضا خلیلی افزود: سیلاب یکی از بلایای طبیعی سال جاری در شهرستان ساوه بود که موجب بروز خسارات به بخش کشاورزی این شهرستان شد. سیلاب در سال جاری افزون بر 2.5 میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: همه ساله در فصل بهار سیلاب موجب بروز خسارت به بخش کشاورزی شهرستان می‌شود که میزان خسارت‌ها بسته به حجم سیلاب متفاوت است. سیلاب در روستاهای چمران، بادامچالوق و بیوران و نیز در رودخانه گزل‌دره بخش نوبران به باغات و مزارع حاشیه رودخانه خسارت وارد کرد.

معاون فنی و اجرایی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 50 هکتار گندم آبی، 50 هکتار گندم دیمی، 5 هکتار بادام و 5 هکتار گردو آسیب دید و خسارت‌های بین 10 الی 15 درصدی وارد شد.

خلیلی تصریح کرد: همچنین آسیب دیدن 1000 متر شبکه لوله‌گذاری، تجهیزات کشاورزی، 2 رشته قنات، تلف شدن 18 رأس دام سبک و نیز بروز خسارت به 2 مزرعه پرورش ماهی بر اثر ورود آب گل‌آلود ناشی از سیل، از جمله تبعات منفی سیل اخیر در شهرستان ساوه است.

وی بیان داشت: سرمازدگی از دیگر بلایای طبیعی در مواجهه با بخش کشاورزی این شهرستان است. سرمازدگی بهاره موجب بروز خسارت بین 20 الی 100 درصدی در برخی نقاط سردسیر شد. بر اساس آمارهای به دست آمده سرمای بهاره حدود 5 میلیارد تومان به باغات شهرستان خسارت وارد کرده است.

معاون فنی و اجرایی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه تأکید کرد: ورود جبهه هوای سرد در نیمه دوم تعطیلات نوروزی سال جاری موجب شد که در مجموع 450 هکتار از باغات شهرستان ساوه در بخش نوبران خسارت ببینند.

خلیلی ابراز داشت: بر اثر وقوع این جبهه هوای سرد حدود 250 هکتار از باغات بادام، 150 هکتار گردو و 50 هکتار نیز سایر درختان خسارت دیدند که سطح خسارت بسته به وضعیت توپوگرافی منطقه و شرایط گل‌دهی و رشد درختان متفاوت است.

وی اضافه کرد: پدیده خشکسالی عامل دیگر بروز خسارت در بخش کشاورزی شهرستان ساوه است. سال زراعی که در حال عبور از آن هستیم برای شهرستان ساوه خوب نبود چرا که بارش‌های ناکافی در فصل پائیز نتوانست نیاز آبی مزارع را تأمین کند.

معاون فنی و اجرایی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در این رابطه گفت: از سوی دیگر کشاورزان امید به بارش‌های مطلوب در فصل بهار داشتند که اتفاق نیفتاد و خسارت متأثر از خشکسالی متوجه مزارع شد که میزان خسارت وارده بر اثر وقوع این بلای طبیعی در دست بررسی است.

خلیلی افزود: بزرگترین آسیبی که در سال جاری متوجه بخش زراعت و باغی شهرستان ساوه می‌شود، خشکسالی است که صدمه زیادی وارد کرده است. در حال حاضر میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته افزون بر 35 درصد عقب‌تر است و تداوم این شرایط آسیب‌های جدی به بخش کشاورزی وارد خواهد کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز