خبرگزاری کار ایران

پیش بینی برداشت ۶۰۰ تن ساقه‌های سفید ریواس در نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۳۴۶

رئیس جهاد کشاورزی نیشابور از پیش بینی برداشت حدود ۶۰۰ تن ساقه سفید ریواس از رویشگاه‌های طبیعی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی مبارکی گفت: نیشابور به دلیل دارا بودن رویشگاه‌های طبیعی ریواس یکی از قطب‌های تولید ریواس در استان است و گیاه ریواس دامنه‌های رشته کوه بینالود به لحاظ کیفیت نیز منحصر به فرد است.

وی در ادامه افزود: برداشت ریواس از اواخر اسفند ماه در شهرستان آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد و پیش بینی می شود حدود ۶۰۰ تن ریواس از رویشگاههای طبیعی شهرستان برداشت شود.

وی اظهار داشت: رویشگاه‌های طبیعی ریواس در شهرستان سطح وسیعی بوده و به صورت پراکنده است اما حداکثر سطح زیر کشت و قسمتی که در دسترس بهره‌برداران است، عمدتا در مناطقی همچون میرآباد، عیش‌آباد، برفریز، بوژان و سوقند واقع شده است که در حال حاضر بهره‌برداران در حدود ۲۳۰ هکتار از این دامنه‌ها، عملیات زراعی ریواس انجام داده و در زمان مناسب آن را برداشت می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی نیشابور در رابطه با مقایسه میزان برداشت سال جاری نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی اخیر و اینکه در اولین ماه سال جدید باران کمی داشتیم، میزان برداشت ریواس نسبت به سال گذشته که باز هم درگیر خشکسالی بودیم، تفاوت چندانی نکرده و مشابه سال گذشته است اما میزان برداشت نسبت به سال هایی که بارندگی‌های خوبی در منطقه داشتیم، کاهش چشمگیری داشته است.

مبارکی میزان اشتغال در فرآیند برداشت و فرآوری ریواس را حدود ۵۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در فصل برداشت ریواس حدود ۳۵۰ نفر بهره‌ بردار مشغول به کار هستند، همچنین حدود ۱۵۰ نفر نیز در کارگاه‌های تولید شربت اشتغال دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد ریواس به صورت تازه در شهرستان مصرف شده و یا به شهرهای دیگر صادر می‌شود و فقط ۳۰ درصد آن به صورت شربت فرآوری می‌شود، یاداور شد: ریواس به دلیل اینکه در رویشگاه‌های طبیعی رشد می‌کند، محصولی سالم، ارگانیک و منحصر به فرد است اما متاسفانه مطالعات روی این محصول کمتر انجام شده و شناخت کمی نسبت به آن در دست است و به همین جهت در زمینه فرآوری آن اقدامات خاصی انجام نشده و تنها صنعتی که در این زمینه فعال است، صنعت تبدیل ریواس به شربت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال جاری سال " مهار تورم؛رشد تولید" نام‌گذاری شده، دنبال این هستیم که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه مطالعات و تحقیقات در زمینه این محصول بیشتر شده و این شرکت‌ها در این زمینه ورود پیدا کنند تا علاوه بر شربت، سایر فرآورده‌های مربوط به این محصول را هم تولید کنیم.

مبارکی در خصوص زراعی کردن این گیاه گفت: ریواس هنوز زراعی نشده و شرایط برای کشت زراعی آن هنوز فراهم نیست، در حال حاضر بهره‌ برداری از این گیاه در رویشگاه‌های طبیعی انجام می‌شود و بهره‌ برداران در همان رویشگاه‌های طبیعی عملیات زراعی روی گیاه انجام می‌دهند ولی هنوز نتوانسته‌ایم زمینه کشت و پرورش این گیاه را در زمین زراعی فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز