خبرگزاری کار ایران

در شیراز مطرح شد؛

ورود افراد غیر واجد صلاحیت در ساخت و ساز ها / بسیاری از ساخت و سازها دست سازنده ذیصلاح نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۵۴۲

اجلاس سراسری سازندگان مسکن و ساختمان نظام مهندسی ساختمان در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان کشور در این مراسم گفت: کانون انجمن صنفی سازندگان متشکل از 14 عضو است که با هدف ایجاد وحدت رویه در خدمات سازندگان ذیصلاح به جامعه شکل گرفته است.

محمدرضا چراغچی با اشاره به اینکه بسیاری از ساخت و سازها دست سازنده ذیصلاح نیست، تاکید کرد: باید ساخت و ساز به سازندگان ذیصلاح سپرده شود؛ همانطور که توقع داریم ناظر، طراح و... به خدمات خود پاسخگو باشد باید سازندگان ذیصلاح به ساخت ساز ورود کنند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ساخت وساز دست کسانی است که شاید آشنایی صحیح با این موضوع نداشته باشند.

چراغچی با بیان اینکه قراردادهای داوری، رائه خدمات به جامعه مهندسی و بهره برداران از هدف این اجلاس است، گفت: مقررات ملی ساختمان 22 مبحث دارد اما تمام این مباحث عملیاتی نمی‌شود؛ به عنوان نمونه مبحث 12 ایمنی، سازه و طراحی کمتر دیده می‌شود و بیشتر به  مبحث 18 یعنی عایق صوت توجه می‌شود.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان کشور با اشاره به اینکه اکثر واحدهای ساختمانی از نظر عایق صوت وحرارت مشکل دارند، تصریح کرد: بررسی پرونده ها حکایت از این دارد که به تعهدات مجری عمل نشده و این موضوع آسیب به بهره بردار است.

چراغچی با بیان اینکه 80 ساختمان در مشهد داریم که فرونشست کرده است وکسی هم پاسخگو نیست، ادامه داد: این موارد یک فاجعه است که در اکثر استان ها با آن روبرو هستیم.

وی افزود: مرجع صدور پروانه شهرداری است و اگر  این ساخت و سازها مجری و سازنده ذیصلاح داشت این مشکلات ایجاد نمی شد.

 ورود افراد غیر واجد صلاحیت در ساخت وساز ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس نیز  در این مراسم عنوان کرد: واقعیت امر این است که سازنده و مجری ذیضلاح در کجای کار است و آیا نقشی که قانون به آن داده توانسته است عمل کند و اگر نه چه چیزی مانع آن شده است؟

ستار خورشیدی افزود: 80 درصد پرونده های تخلف مشکلات ناشی از ورود افراد غیر واجد صلاحیت در ساخت وسازها  بوده است.

وی با بیان اینکه باید عرصه را بر افرادی که تخصص ندارند بست، تصریح کرد:افرادی در این حرفه مشغول کار هستند که متخصص نیستند واین گلایه به مسئولین است که چرا  به افرادی که واجد صلاحیت نیستند اجازه ورود داده می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس گفت: سه چهارم مهندسان مشکلات معیشتی دارند و راننده تاکسی اینترنتی شده‌اند؛ طبق نص صریح قانون ماد 4 و 34 قانون نظام مهندسی همه مکلف هستند که همه ساخت و ساز ها توسط سازنده ذیصلاح باشد.

وی با بیان اینکه از دید جامعه ما خدمات مهندسی  اتلاف هزینه است در حالی که 2.5 درصد هزینه ساخت و ساز و ضامن دیگر هزینه‌ها است، یادآور شد: باید این افکار در جامعه مهندسی حل شود و مهندسینی که حافظ جان و مال مردم و ضمانت کننده آن هستند نباید مورد بی مهری واقع شوند که بخشی هم به خود ما باز می‌گردد.

خورشیدی به معضل صوری بودن مجری ذی صلاح اشاره کرد و افزود: این عبارت درست نیست اما با امضایی که دارند سلب مسئولیت نمی‌شود؛ اگر قانون اجرا می‌شد باید سرمایه گذار و مالک دست ناظر را می‌بوسید که کار انجام دهد.

وی با انتقاد از  مهر فروشی‌ها و رفتن برخی مجری نماها به سمت دلالی، گفت: برخی افراد منفعت طلب که از هزینه‌ها فراری هستند به ساخت و سازهای غیرقانونی  ورود می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز