خبرگزاری کار ایران

ایلنا عرضه یکپارچه خودرو در بازار را بررسى مى کند؛

بازار خودرو متاثر از نرخ ارز است/ افزایش قیمت ها مطابق با ارزش واقعى آن نیست/ رکود بازار خودروی خارجى

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۳۹۸

آمار ثبت نام متقاضیان ظرفیت فروش یکپارچه به 935 هزار نفر رسید و این آمار در محصولات گروه ایران خودرو 780 هزار نفر، سایپا 31 هزار نفر و سایر خودرو ساز ها 124 هزار بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از تعداد ثبت نامى محصولات ایران خودرو 232 هزار نفر فقط متقاضى پژوه پارس بوده اند و این خودرو بیشترین متقاضى را بین تمام محصولات داشته است. درحالى طرح فروش یکپارچه خودرو اعلام شد که تحویل برخى از خودروهاى شرکت خودروسازى ایران خودرو در سال 1403 اعلام شده است.

 به گفته سخنگوى وزارت صمت ، استقبال قابل توجه از چند مدل در شرکت ایران خودرو موجب شد زمان تحویل خودرو براى آنها براى سال آینده تعیین و این امکان براى این دسته متقاضیان فراهم  شود که با انتخاب خودروى دیگر، زمان تحویل خودروى خود را کاهش دهند.

سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه سال جارى سامانه یکپارچه تخصیص خودرو براى متقاضیانى که نوبت تحویل خودروى آنها سال 1403 اعلام شده باز مى شود. پیش از این هدف از فروش یکپارچه محصولات گروه هاى مختلف خودروسازى حذف قرعه کشى ها و کاهش التهابات بازار خودرو عنوان شده بود. در عین حال پیش از امکان ثبت نام، کارخانه ها اقدام به افزایش قیمت کارخانه اى محصولات کردند و این افزایش قیمت در دو گروه خودورسازى سایپا و ایران خودرو به طور میانگین 29 درصد بود و برخى از خودرو ها تا 40 درصد هم افزایش قیمت داشت.

در آن سو بازار خودرو است که با وجود اعلام فروش یکپارچه خودرو، افزایش قیمت بالایى را پشت سر گذاشته و قیمت برخى از خودروهاى داخلى از یک میلیارد تومان هم عبور کرده بود.

اگرچه کارشناسان معتقدند که افزایش قیمت خودرو در بازار ارتباطى با افزایش قیمت کارخانه ندارد و بازار خودرو از مسائل ارزى تبعیت مى کند.

عرضه یکپارچه خودرو حداکثر 5درصد کاهش قیمت بازار را در پى خواهد داشت

حالا برخى امید دارند که با طرح فروش یکپارچه خودرو قیمت بازار کاهشى شود و نکته اصلى این است که بازار خودرو داخلى که قیمت آن از 600 میلیون تا یک میلیارد تومان در محصولات ایران خودرو رسیده است تا چه اندازه در مقابل عرضه گسترده خودرو شکننده و کاهشى خواهد بود.

در این رابطه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز مى گوید: اگرچه عرضه یکپارچه خودرو مى تواند به کمبود هاى خودرو در بازار کمک کننده باشد اما در کاهش قیمت بازار خودرو داخلى به آن صورت که افزایشى شده است موثر نخواهد بود.

گلزار فراعى در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه قیمت هاى خودرو داخلى و خارجى در بازار به هیچ وجه واقعى نیست، بیان مى کند: در عین حال طرح فروش یکپارچه خودرو و تزریق آن به بازار تاثیر زیادى در کاهشى شدن قیمت خودرو ندارد.

وى معتقد است: تاثیر عرضه یکپارچه خودرو در قیمت بازار آن حداکثر تا 5 درصد خواهد بود که این میزان کاهش قیمت خودرو در مقابل افزایش قیمتى که در ماه هاى گذشته داشته ناچیز است.

فراعى ادامه مى دهد: این کاهش قیمت درحدى است که به عنوان مثال خودرو 206 که بیش از 620 میلیون تومان قیمت دارد، 60 میلیون کاهش داشته باشد.

بازار خودرو متاثر از نرخ ارز است/ افزایش قیمت ها مطابق با ارزش واقعى آن نیست/ رکود بازار خودروی خارجى

بازار خودرو متاثر از ارز است

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز در رابطه با افزایش قیمت کارخانه اى خودرو و تاثیر آن در بازار نیز مى گوید: بازار خودرو چه داخلى و چه خارجى بیشتر متاثر از نرخ ارز است که با افزایش نرخ ارز قیمت خودرو نیز گرانتر مى شود.

فراعى خاطرنشان مى کند: درعین حال افزایش قیمتى که کارخانه مى دهد به عبارتى بازار را خراب مى کند و در نهایت بازار صعودى مى شود.

وى با بیان اینکه این افزایش قیمت ها براى خودرو به هیچ وجه مطابق ارزش واقعى آن نیست، عنوان مى کند:در حال حاضر قیمت خودرو دنا اتومات به یک میلیارد و 170 میلیون تومان و 206 به 620 میلیون تومان رسیده است اما این قیمت ها ارزش واقعى خودرو نیست.

رکود در معاملات خودرو خارجى

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو شیراز همچنین درباره بازار معاملاتى خودرو داخلى و خارجى نیز مى گوید: در خصوص خودروهاى وارداتى اگر واردات آزاد و اصولى شود تا حدودى مى توان بازار را کنترل کرد.

فراعى ادامه مى دهد: همچنین با واردات اصولى خودرو مى توان بازار داخلى را کنترل کرد .

وى با بیان اینکه بازار خودرو خارجى درحال حاضر به دلیل افزایش قیمت ها راکد است، بیان مى کند: این راکد بودن به دلیل تغییرات قیمتى بالایى است که در بازار خارجى خودرو وجود دارد.

فراعى در خصوص معاملات بازار خودرو داخلى نیز مى گوید: با وجود افزایش قیمت ها بازار خودرو داخلى راکد نیست و خرید و فروش انجام مى شود.

به گزارش ایلنا؛ در سال هاى اخیر افزایش قیمت خودرو منجر شده  که این کالاى مصرفى در دسته کالاهاى لوکس قرار بگیرد و براى بسیارى از خریداران دست نیافتنى شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز