خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس صنف قطعات یدکی عنوان کرد:

واردات قطعات بی‌کیفیت چینی بلای جان این صنعت

نایب رئیس صنف قطعات یدکی گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته هر کسی که توانایی مالی داشت می‌توانست قطعات وارد کند بدون آنکه تخصصی در این رشته داشته باشد و متاسفانه نظارت قوی هم نبود که جلوی واردات کالای بی کیفیت چینی توسط این افراد گرفته شود.

سید مهدی کاظمی در گفتگو با ایلنا در خصوص وضعیت بازار این صنف گفت: بازار فروشندگان قطعات یدکی خودرو متاثر از رکود چند ماه اخیر است. بازار وضعیت خوبی ندارد و احتمال می رود که این روند رکود همچنان ادامه داشته باشد.  

نایب رئیس صنف قطعات یدکی افزود: برخی از شرکت ها به پشتوانه مالی که در اختیار دارند و با استفاده از حمایت دولت در هر خیابان یک نمایندگی احداث کرده‌اند و حتی با راه اندازی سیستم تعمیر سیار حتی در داخل خانه های مشتریان به ارائه سرویس می پردازند.

وی تصریح کرد: طبیعی است که تعمیرکاران و واحد های خدمات پس از فروش این خودرو سازی ها از قطعات یدکی ساخت خود یا شرکت های طرف قرارداد استفاده می کنند و درواقع همین امر سبب می شود که رقابت از بین برود و بازار انحصاری شود.

کاظمی به دیگر دلایل رکود بازار قطعات اشاره کرد و گفت: تحریم های بین المللی و واردات قطعات بی کیفیت ، طرح ترافیک ،عرضه بیش از نیاز و وجود بیش از 10 هزار واحد صنفی فقط در تهران از دیگر دلایلی است که سبب شده رکود در این بازار حاکم شود.

نایب رئیس صنف قطعات یدکی با انتقاد از واردات بی ضابطه گفت: متاسفانه در سالهای گذشته هر کسی که توانایی مالی داشت می توانست قطعات وارد کند بدون آنکه تخصصی در این رشته داشته باشد و متاسفانه نظارت قوی هم نبود که جلوی واردات کالای بی کیفیت چینی توسط این افراد گرفته شود.

وی افزود: انتظار داشتیم با توافق هسته ای وضعیت بازار بهتر شود اما با وجود اینکه  توافقات صورت گرفته هنوز تغییری در بازار عرضه و تقاضای لوازم یدکی خودرو شاهد نیستیم و رکود بازار همچنان ادامه دارد اما ناامنی و اضطرابی که بر شرایط قالب شده بود از میان رفته است.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر نرخ های لوازم یدکی خودرو، تصریح کرد: مسلما با نرخ ارز کنونی توانایی کاهش قیمت برای بازار وجود ندارد و علاوه بر آن نرخ متغیر ارز با بی ثباتی قیمت ها نیز رابطه مستقیم دارد.

کد خبر : ۳۰۲۷۲۹