خبرگزاری کار ایران

توسعه کشت دانه روغنی گلرنگ در دیم زارهای شهرستان اردبیل

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۹۰۷۰

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل از توسعه کشت دانه روغنی گلرنگ در دیمزارهای شهرستان اردبیل خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیاوش نیرومند از توسعه کشت دانه روغنی گلرنگ در دیمزارهای شهرستان اردبیل خبر داد و افزود: در سال زراعی جاری برای اولین بار کشاورزان این شهرستان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها اقدام به کشت 130 هکتار گلرنگ  نمودند که نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته و شاهد افزایش استقبال کشاورزان منطقه در کشت این محصول هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی در منطقه و در راستای تغییر الگوی کشت و تبدیل آیش زرد به سبز در اراضی دیم توسعه کشت دانه روغنی گلرنگ در تناوب با غلات بسیار حائز اهمیت است.

وی به مزایای کشت گلرنگ در تناوب با غلات اشاره کرد و ادامه داد: کشت گلرنگ به دلیل تحمل بالای آن در مقابل کم آبی و خشکی، مقاومت به شوری خاک، افزایش مواد آلی و اصلاح ساختمان خاک و عملکرد بالای اقتصادی، در تناوب زراعی اراضی کم بازده و در زمره گیاهان قابل کشت در دیمزارها توصیه می گردد.

نیرومند در ادامه سخنان خود بیان کرد: کاشت این گیاه علاوه بر سوددهی اقتصادی موجب ذخیره اوره در خاک و تقویت خاک می گردد.

وی اظهار داشت: توسعه و رواج کشت گلرنگ در کنار دیگر دانه های روغنی علاوه بر تامین روغن مورد نیاز کشور در مصارف دارویی و غذایی و صنایع رنگرزی نیز کاربرد داشته، همچنین علوفه آن باارزش بوده و میتوان به صورت علوفه خشک و سیلویی ذخیره کرد و کنجاله گلرنگ نیز جایگزینی مناسب برای استفاده در جیره غذایی دام به مصرف می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: در حمایت از بهره برداران، محصول گلرنگ نیز همانند دیگر دانه های روغنی نظیر کلزا با قیمت مصوب دولتی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز