خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر :

مهم‌ترین نیاز امروز مشهد، تغییر نگرش و پرهیز از سلیقه محوری است/ وضعیت درآمدی و منابع شهرداری، آینده موفقی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۳۲۳

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد گفت: وضعیت موجود درآمدی و منابع شهرداری، آینده چندان موفقی را برای مشهد رقم نخواهد زد.

به گزارش ایلنا از مشهد،حسین حسامی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد، اظهار کرد: مشهد به عنوان نگین انگشتری ایران اسلامی به موجب وجود مضجع نورانی امام رضا، مستلزم ارائه بهترین خدمات به زائران و مجاوران است؛ برای توسعه بهینه و به‌هنگام شهر مشهد و ارائه خدمات سرآمد، ضمن برنامه‌ریزی مناسب؛ تمهید منابع مالی و تجهیز اقتصاد پیشران مدیریت شهری از اولویت‌های اساسی است. 

وی افزود: با نگاهی به منابع مالی شهرداری، می‌توان دریافت که عمده منابع تاکنون، از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای از قبیل فروش زمین و ساختمان، واگذاری دارایی‌های مالی از قبیل فروش اوراق و استقراض است. سایر درآمدها، همچون عوارض و جرائم تخلفات ساختمانی نیز بخش دیگر منابع شهرداری، برای نگهداری و توسعه شهر است که عمده آن‌ها ناپایدار بوده و یا قابل توجه نیست. حال آنکه، دارایی‌های سرمایه‌ای شهرداری رو به اتمام بوده و تبعات استحصال منابع از محل وام و اوراق نیز در سال‌های آتی گریبان‌گیر مدیریت شهری خواهد بود. 

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد ادامه داد: در اثر تکیه بیش از حد به منابع در دسترس همچون فروش زمین، استقراض و یا فروش پروانه و تراکم و این قبیل درآمدها؛ مؤسسات وابسته به شهرداری نیز به رشد اقتصادی قابل توجهی دست نیافته‌اند و سهم قابل توجهی در تأمین منابع شهرداری نداشته و از سایر منابع شهرداری استفاده می‌‌کنند. 

حسامی بیان کرد: وضعیت موجود درآمدی و منابع شهرداری، آینده چندان موفقی را برای جهانشهر مذهبی مشهد رقم نخواهد زد و باید برای حل این مسئله راهکارهای عالمانه و مدبرانه پیش‌ گرفته شود. 

حسامی اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز امروز شهر مشهد، برای تحقق تبدیل شدن به قطب اقتصادی در سطح کشور و منطقه، تغییر نگرش و رویکرد تمامی دستگاه‌ها در موضوعات سرمایه‌گذاری؛ تسهیل قوانین و مقررات و نگاه بلندمدت و پرهیز از سلیقه‌محوری در این حوزه است. باید برای سرمایه‌گذاران، مسیرهای ویژه سرمایه‌گذاری باز کنیم. این نکته با قانون‌مداری و قانون‌محوری، منافات ندارد و باز کردن درب‌ها برای فعالیت اقتصادی شهر و مدیریت شهری به معنای بی‌قانونی نیست؛ بلکه به معنای گشایش دریچه‌های ذهن، خلاقیت، پرهیز از روش‌های سنتی و تسهیل فرآیندها است. 

وی گفت: سرمایه‌گذاری و فعالیت‌ اقتصادی بر حضور و خواست سرمایه‌گذاران استوار است. بنابراین مهم‌ترین نیاز برای تبدیل مشهد به مهد سرمایه‌گذاری کشور و حتی منطقه، تسهیل فرآیندها و پرهیز از نگرش‌های سلیقه‌ای و بوروکراسی های غیرضروری است. علاوه بر این تهیه بسته‌های اقتصادی مفید و برد-برد میان مدیریت‌شهری و سرمایه‌گذاران، کاهش ریسک سرمایه‌گذاران، تعامل مناسب مدیران دستگاه‌ها با سرمایه‌گذاران، توجه به نیازهای اساسی در عرصه اقتصادی به جای کارهای سمبلیک و شعاری، بکارگیری روش‌های نوین سرمایه‌گذاری و مالی، کاهش فاصله میان دانشگاه و شهرداری در طراحی اقتصاد شهری از دیگر نیازهای اساسی برای تحقق این مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز