خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از رکود در بازار میوه شیراز؛

مشتریان قدرت خرید میوه درجه یک را ندارند/ میوه های لاکچری از سبد خانوار جدا می شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۹۴۱

افزایش قیمت میوه ها و گرانی بیش از حد در مقابل درآمدهای اندک و ناچیز مردم باعث شده تا روز به روز سبد میوه مردم کوچک تر شود و آن طور که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز می گوید« مغازه داران به مردم نایلون های کوچک و یک کیلویی برای خرید میوه می دهند. »

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز ، افزایش قیمت میوه در مراکز فروش خرد و عمده به حدی است که بر اساس مستندات موجود، بسیاری از خانوارها خرید آن را از سبد خانوار خود حذف کرده و به اولویت دیگر مایحتاج اساسی خود می‌پردازند. 

در آمدهای ثابت مردم، قشر حقوق بگیر و کارگر دیگر جوابگوی افزایش روزانه قیمت ها و تورم نیست و گرانی افسارگسیخته محصولات باعث شده تا مردم دیگر به ندرت از خرید میوه استقبال کنند. 

یکی از میوه فروشان شیراز در گفت و گو با ایلنا می گوید که روز به روز قدرت خرید مردم کمتر می شود و مغازه داران به ناچار هر بار نسبت به گذشته میزان بار کمتری را خریداری می کنند. 

وی می افزاید: این روزها میوه‌فروشان به‌دلیل افت شدید فروش، کمتر بار می‌گیرند و رکود بازار میوه به‌شدت افزایش یافته است. 

 به‌گفته او شیوه خرید میوه توسط مشتریان از ۲سال پیش تغییر کرده و مدیریت شده است که این اتفاق بدی نیست و از هدررفتن میوه جلوگیری می‌کند و مشتریانی که قبلا چند کیلو میوه می‌خریدند اکنون یک یا ۲کیلو و حتی دانه‌ای خرید می‌کنند.

مشتریان قدرت خرید میوه درجه یک را ندارند/ میوه های لاکچری از سبد خانوار جدا می شوند

رکود بازار میوه و تره بار تا قبل از نوروز 

در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز هم با بیان اینکه بازار میوه و تره بار در شیراز تا قبل از نوروز در رکود به سر می برد، می گوید: در حال حاضر بیشتر مردم در خرید دیگر وسائل مورد نیاز به سر می برند و خانوارها معمولا در شیراز در سه روز پایانی سال اقدام به خرید میوه می کنند. 

فرزاد رضایی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه وضعیت صیفی جات در بازار شیراز خوب است، می افزاید: در شرایط فعلی مشکل تامین محصولاتی مانند پیاز حل شده است و قیمت این محصول نسبت به گذشته بهتر شده است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت بد اقتصادی باعث شده تا مردم زیاد از خرید میوه استقبال نکنند، می گوید: گرانی ها باعث شده تا فروشندگان و خریداران میوه با مشکل مواجه شوند  همچنین وجود دلالان در میدان میوه و تره  نیز  به این مشکلات افزوده است. 

رضایی در ادامه با بیان اینکه طبق رصد و نظارتی که از بازار میوه و تره بار شیراز بسیاری از مغازه داران از درج قیمت میوه ها خودداری می کنند، می افزاید: مغازه داران عنوان می کنند زمانی که قیمت بعضی از میوه ها در میدان تره و بار حدود 30 هزار تومان است تا برسد به مغازه و با احتساب پرداخت هزینه های مازاد به 40 هزار تومان می رسد و این موضوع شرایط را برای فروش دشوار می کند. 

عدم خرید میوه درجه یک

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه مغازه داران همواره اذعان دارند که بسیاری از مشتریان قدرت خرید میوه درجه یک را ندارند، بیان می کند: گرانی میوه باعث شده تا مردم با مشکل مواجه شوند که امیدواریم طرح تنظیم بازار بتواند تامین میوه مردم را در پایان سال و برای نوروز سال آینده حل کند. 

رضایی با بیان اینکه اتحادیه میوه فروشان حدود 80 مغازه را در سطح شهر شیراز برای فروش میوه و تره بار انتخاب کرده است، می گوید: این واحدها باید میوه ها را با قیمت تنظیم بازار به مردم بفروشند. 

وی بیان می کند: در شرایط فعلی استاندار و اتاق اصناف به صورت مستقیم به طرح تنظیم بازار ورود کردند و همکاری خوبی جهت ارائه این طرح در شیراز داشتند. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه به قدری قیمت میوه های درجه یک گران شده است که مردم ترجیح می دهند میوه های ضعیف تر و با کیفیت پائین تر را خریداری کنند، می گوید: مشکلات در بازار میوه و تره بار زیاد است و به رغم اینکه در سال های گذشته میوه فروشی ها پلاستیک های سه الی 4 کیلویی در اختیار مردم قرار می دادند اما در حال حاضر گرانی ها باعث شده میوه فروشان شیراز پلاستیک های یک کیلویی در اختیار مشتریان قرار دهند. 

مشتریان قدرت خرید میوه درجه یک را ندارند/ میوه های لاکچری از سبد خانوار جدا می شوند

موز از سبد غذایی مردم خارج می شود

رضایی با اشاره به اینکه گرانی ها و نوسانات نرخ ارز باعث شده تا کم کم میوه ای مانند موز از سبد غذایی مردم خارج شود، بیان می کند: در شرایط فعلی قیمت هر کیلو موز درجه یک در میدان میوه و تره بار شیراز حدود 60 هزار تومان است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با بیان اینکه در حال حاضر میوه فروشی های سطح شهر شیراز خالی از مشتری هستند، می گوید: در حال حاضر مغازه های میوه فروشی در یک سردرگمی به سر می برند و اگر میوه بیاورند خریداری وجود ندارند و اگر هم محصولات را تامین نکنند با مشکل مواجه می شوند .

وی ادامه می دهد: مغازه داران در صورتی که میوه انباشته شود با خرابی میوه ها مواجه می شوند و به ناچار باید قیمت ها را بشکنند و در نهایت منجر به ضرر و زیان آن ها تمام می شود. 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز