خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

حوزه داروسازی فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری است / با کمبودهای بودجه‌ای در حوزه دارو مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۶۶۲

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه حوزه داروسازی فرصتی بزرگ برای سرمایه‌گذاری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: در تمامی زنجیره‌های ارزش مزیت وجود ندارد، زیرا در برخی موارد، دانش، زیرساخت و مواد اولیه در اختیار نیست. اما در زنجیره ارزش دارو چه در بخش شیمیایی و چه در بخش زیستی، یکی از بزرگترین فرصت‌های دنیا در اختیار ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح‌اله دهقانی فیروزآبادی در مراسم بهره‌برداری از خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن در شرکت «کیمیاگران امروز» شهرک صنعتی شازند، افزود: حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در راستای زنجیره‌های ارزش حوزه دارو وجود دارد. زیرساختهای موجود و زنجیره‌های بالادستی این بخش در کشور فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه باید از این فرصت ویژه برای سرمایه‌گذاری بهره‌گیری فراوان صورت گیرد، ادامه داد: در این راستا، مواد اولیه، ثروت و سرزمین آماده است و تنها دانش و فناوری نیاز است. همچنین در کشوری مانند ایران جوانان با استعدادی وجود دارد و در کنار آن بازار نیز فراهم است. بنابراین می‌توان با ایجاد سرمایه‌گذاری در این حوزه گام‌های مؤثری در راستای زنجیره‌های ارزش برداشت.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار با اشاره به اینکه صحبت از زنجیره ارزش مانند صحبت از یک درخت است، داشت: امروز صنایع کشور، درخت‌هایی هستند که دستاورد آنها شکوفه‌های این درختان است. شرکت «کیمیاگران امروز» نیز یک شکوفه است که می‌تواند ثمره و ارزش فراوانی برای جامعه داشته باشد. این شرکت 10 میلیون دلار ارزش زیرساخت دارد و مدعی است که سالانه 30 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: پتروشیمی‌ها به جای چانه‌زنی در خصوص 5 درصد ارزش عوارض، گمرک و سایر موارد، باید بدانند که ثروت آینده در صنعت داروسازی است و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. از سوی دیگر تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر پتروشیمی خلیج فارس با ارزش 2000 میلیارد تومان از محل منابع قانون جهش تولید و اعتبار مالیاتی یکی از فرصت‌هایی است تا این مجموعه‌ها توسعه یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم با بیان اینکه داروسازی کشور در 40 ساله گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و امروز به یک صنعت پیشران تبدیل شده است، گفت: اگر چه صنعت داروسازی کشورمان پیشرفت‌های چشمگیری داشته، اما همچنان در این حوزه کارهای بر زمین مانده وجود دارد که نیازمند حمایت‌های مالی است.

حیدر محمدی افزود: برای رسیدن صنعت دارویی کشور به نقطه مطلوب تلاش‌های وافری در حوزه دارو صورت گرفته و حیف است که با نبود حمایت درست و عدم رفع نیازها، این صنعت پیشرو تحت تأثیر قرار گیرد. بنابراین باید نگاه به حوزه سلامت بسیار متفاوت باشد. متأسفانه گاهی شاهدیم که نگاه به حوزه دارویی، امنیتی نیست.

وی ادامه داد: اگر امروز به یک عدد مناسبی در صنعت دارویی رسیده‌ایم، حاصل تلاش صنعت دارویی در تولید مواد اولیه است و در این راستا در مسیر حرکت به سمت خودکفایی قرار داریم. کمبود جدی در حوزه دارو در کشور وجود ندارد و هر کمبودی قطعاً با اقدامات مؤثر به سرعت رفع می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: همیشه سلامت باید برای مسئولان کشور در اولویت باشد و اگر امروز این نگاه حاکم نشود بدون شک در سال آینده با مشکل روبرو می‌شویم. در سالهای گذشته ایران وارد کننده دارو بود، اما امروز به یکی از صادرکنندگان دارو تبدیل شده است.

محمدی با اشاره به محدودیت‌ها و کمبودهای بودجه‌ای در حوزه دارو، تصریح کرد: این صنعت در مواردی ارتباط مستقیم با ارز دارد و در این حوزه با کمبودهای بودجه‌ای مواجه هستیم. باید در نظر داشت که هنوز در حوزه دارو و تجهیزات، نیازهای بودجه‌ای رفع نشده است.

وی بیان داشت: داروی استامینوفن یکی از داروهای به ظاهر ساده اما حیاتی است و راه‌اندازی خط تولید مواد اولیه آن در شرکت کیمیاگران امروز بخشی از وابستگی ما را رفع خواهد کرد. همچنین امید است که در خط تولید حوزه پلاسما و تولید انسولین‌های انسانی نیز به خودکفایی برسیم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه دارو مقوله مهمی است که برنامه و بودجه برای تأمین ارز در این بخش مهم همکاری لازم را ندارد، گفت: وزارت بهداشت برای رفع نیاز دارو و تجهیزات پزشکی به 3 میلیارد دلار ارز نیاز دارد.

حسین‌علی شهریاری افزود: در حوزه دارو و نقدینگی مشکلات جدی وجود دارد. در این راستا از مهرماه 1400 تاکنون نگرانی‌های زیادی در بحث تأمین دارو وجود دارد و با سران سه قوه، مکاتباتی انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه تأمین دارو و امنیت از وظایف حاکمیت است، ادامه داد: در سال جاری 69 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین دارو گذاشته شده، اما به طور قطع مشکلات این بخش در سال آینده نیز وجود دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم تولید دارو در کشور، اظهار داشت: 97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، اما 70 درصد مواد اولیه تهیه دارو از چین و هند وارد می‌شود.

شهریاری با توجه به اینکه علیرغم تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته شعاری که روی دفاتر بیمه درج شده محقق نشده است، تصریح کرد: از چند داروخانه در اراک سرکشی صورت گرفت و در اکثر داروخانه‌ها افزایش قیمت وجود دارد.

استاندار مرکزی نیز در این مراسم با بیان اینکه تحت یک برنامه جامع زنجیره ارزش‌های راهبردی استان را راه‌اندازی خواهیم کرد، گفت: یکی از نگین‌های صنعت این استان در سال جاری بهره‌برداری از خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن است.

فرزاد مخلص‌الائمه با اشاره به بهره‌برداری از تعدادی صنعت برجسته در سال جاری و همچنین بهره‌برداری تعدادی دیگر از واحدهای تولیدی برجسته در روزهای آینده، افزود: در سال جاری سبد بهره‌برداری از صنایع تولیدی و صنعتی استان با موفقیت بسته می‌شود.

وی با راه‌اندازی پارک لجستیک استان، ادامه داد: این پارک در خدمت صنعت دارویی استان خواهد بود و به زودی بندر خشک استان مرکزی نیز راه‌اندازی می شود. این امر کمک می‌کند که تولید ارزش افزوده بیشتری را در استان شاهد باشیم.

استاندار مرکزی اظهار داشت: طبق آخرین ارزیابی‌ها، این استان رتبه نخست احیا و راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، رتبه نخست در پایش فضای کسب و کار و رتبه سوم در شاخص‌های مختلف کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را به خود اختصاص داده است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم در 3 ماه اخیر در استان مرکزی توسعه اقتصاد دریا محور بوده است. با وجود اینکه استان مرکزی، استانی ساحلی نیست، اما صنایع متعددی در استان دریامحور هستند و می‌توانند در این حوزه فعالیت‌های قابل توجهی داشته باشند.

وی بیان داشت: به همین دلیل ستاد معین اقتصاد دریا راه‌اندازی شده است و طبق اعلام رئیس جمهوری، همانگونه که استان در دفاع مقدس پشتیبان جبهه و جنگ بوده است، باید امروز این مسیر را در حوزه دریا دنبال کند.

استاندار مرکزی تأکید کرد: مسئولان ارتش جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته در استان مرکزی حضور یافتند و با 26 صنعت استان به گفت‌‌وگوی مستقیم پرداختند. اخیراً تیم مدیریتی استان، سفری به سواحل مکران داشتند و فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی از سوی طرفین (استان مرکزی و ارتش جمهوری اسلامی) معرفی شد.

مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز نیز در این مراسم گفت: 2 سال پیش که در حضور وزیر بهداشت وقت و رئیس سازمان غذا و دارو خط تولید ماده موثره استامینوفن به بهره‌برداری رسید، در همان لحظه این وعده را دادیم که به سمت تولید ماده پیشتاز آن حرکت خواهیم کرد.

سید محمدرضا موسوی افزود: سالی که استامینوفن تولید شد کشور بی نیاز و خودکفا نسبت یه این دارو شد، اما سعی بر این بود که این رسالت را ادامه دهیم تا زنجیره کامل شود و ماده اولیه داروی استامینوفن نیز تولید گردد.

وی ادامه داد: در 2 سال گذشته سالانه معادل حدود 15 تا 20 میلیون دلار از ماده اولیه داروی استامینوفن وارد کشور می‌شد که با تولید آن در این شرکت دیگر نیاز به واردات این ماده نیست. برای جلوگیری از واردات این ماده پیشتاز، در راستای بهره‌برداری از خط تولید آن تلاش شد و امروز این خط به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز با اشاره به اینکه ظرفیت تولید این واحد 2 برابر نیاز کل کشور است، اظهار داشت: اگر سال گذشته 20 میلیون دلار ماده اولیه داروی استامینوفن وارد کشور می‌شد، هم اکنون با بهره‌برداری از این خط تنها 5 میلیون دلار وارد می‌شود و حدود 15 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام می‌گیرد.

موسوی با اشاره به گام‌های بعدی شرکت کیمیاگران امروز در حوزه تولیدات داخلی، تصریح کرد: امروز نیز وعده را می‌دهیم طی 2 سال آینده خط تولید پارانیتروکلرو بنزن plcd به بهره‌برداری برسد این زنجیره ارزش از نفت تا به داروی استامینوفن کاملاً متصل شود.

وی با تأکید بر اینکه رسالت مجموعه شرکت کیمیاگران امروز جلوگیری از خام‌فروشی است، بیان داشت: با تکمیل این زنجیره اولین بار است که این خط در جهان راه‌اندازی می‌شود و این اتفاق به صورت پایلوت در این مجموعه انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز اضافه کرد: متفورمین ماده دومی است که به سمت تولید آن خواهیم رفت. این ماده با برندهای بین‌المللی با قیمت چند برابری به فروش می‌رسد. همچنین تولید آسپیرین و سپس مفنامیک نیز در برنامه قرار دارند، این رسالت و مسیر، تا خودکفایی کامل ادامه خواهد داشت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز