خبرگزاری کار ایران

دکل های مخابراتی از تشعشعات سرطان زایی تا بی خطر بودن؛

نفش سایت های مخابراتی شیراز بر روی سلامت شهروندان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۳۱۲

از چند سال گذشته گمانه‌زنی‌های زیادی درباره دکل‌های مخابراتی و مضرات آنها از تأثیر بر زیبایی شهری گرفته تا اثرات آن بر سلامت انسان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آن طور که کارشناسان مخابراتی گفته اند سایت های مخابراتی متعلق به اپراتورهای موبایل، تحت کنترل و نظارت مستمر دو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارند، از سوی دیگر تشعشات امواج الکترومغناطیسی اطراف دکل‌های مخابراتی تلفن همراه، بسیار کمتر از حد استاندارد است و هیچ خطری برای سلامت افراد ندارد.

با وجود تکذیب مسئولان مخابرات بر سرطان زا بودن دکل های ارتباطاتی اما متخصصان پزشکی نظری دیگر دارند.آنها معتقدند تاکنون ثابت نشده که موج‌های الکترومغناطیسی سرطان‌زا باشند اما این امواج اثرات مخرب دارند و باعث سردرد شده و ذهن را خسته می‌کنند و البته طبق مطالعه جهانی دکل‌های فشارقوی مانند دکل‌های تلفن همراه سرطان‌زا بوده و زندگی در کنار آنها خطرناک است.

افزایش سایت ها سلامت شهروندان را تضمین می کند

از سوی دیگر کارشناسان مخابراتی اذعان می کنند که توسعه امن شبکه موبایل، مرهون افزایش تعداد آنتن های BTS است تا لازم نباشد هر آنتن توان زیادی از خود ساطع کند و بتواند با انتشار توان کمتر از خود به پوشش مطلوب دست یابد.

با کم بودن تعداد آنتن ها، اپراتورها ناگزیر از افزایش توان آنتن ها هستند تا کل شهر برای استفاده همه شهروندان از سرویس‌های موبایل، پوشش داده شود.

بنابراین کم بودن تعداد سایت‌ها هم باعث می شود تا توان سایت‌های موبایل روی مقادیر بیشتر تنظیم شود و هم باعث می شود پرتوگیری شهروندان از گوشی‌های موبایل بیشتر باشد و با توجه به این، افزایش تعداد سایت ها سلامت شهروندان را تضمین می کند، نه آنکه به خطر بیندازد.

 نفش سایت های مخابراتی شیراز بر روی سلامت شهروندان

شیراز ۱۵۰ سایت جدید نیاز دارد

از همین رو است  که مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه فارس می گوید: برای رفع مشکلات آنتن دهی شیراز نیاز به 150 سایت جدید دارد و فاصله سایت های همراه اول در شیراز نسبت به سایر کلانشهرها زیاد است.

فرشید ایزدی با اشاره به اینکه هر چه دکل های مخابراتی نزدیکتر باشد میزان ارسال امواج کمتر خواهد بود ، هرچه دورتر باشد این میزان امواج بیشتر می شود،می افزاید: در مجموع این تفکر که امواج بر روی مغز انسان اثر می گذارند اشتباه است و امواج هیچ گونه ضرری ندارد .

وی با بیان اینکه در بعضی موارد شاهد مقابله سخت مردم با عوامل مخابرات و ممانعت از نصب دکل‌ها هستیم، خاطرنشان می کند: در بعضی نقاط حتی شاهد بوده‌ایم که با وجود همکاری شورا و شهرداری، شهروندان از نصب دکل در بوستان‌ها و پارک‌ها هم ممانعت کرده‌اند.

مدیر مخابرات فارس با یادآوری اینکه ارتقای تکنولوژی ارتباطی منجر به لزوم کاهش فاصله بین دکل‌ها شده است، می گوید: محل نصب دکل‌های مخابراتی توسط طراح مشخص می‌شود و نمی‌توانیم در هر نقطه که امکان تامین فضا وجود دارد، دکل اضافه کنیم.

ایزدی با اشاره به اینکه براساس اعلام سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی به عنوان مراجع اصلی ناظر، دکل‌های مخابرات هیچ نقش بیماری‌زایی ندارد، ابراز می کند: با توجه به وجود ۱۸ حسگر امواج مخابراتی در شیراز و آنلاین بودن سیستم‌ها، امکان رصد میزان امواج ایجاد شده دکل‌ها توسط شهروندان وجود دارد تا مردم مطمئن باشند که تشعشعات رادیویی این دکل‌ها یک صدم درصد حد مجاز تعیین شده هم نیست.

 نفش سایت های مخابراتی شیراز بر روی سلامت شهروندان

بیشتر قطعی ها به دلیل سرقت است

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه فارس با اشاره به اینکه سرقت ها از مخابرات در حال افزایش است، یادآور می شود: این سرقت ها زیاد شده است و از سال گذشته تا الان ۲۱۶ سرقت انجام شده است و بیشتر قطعی ها به دلیل سرقت است.

ایزدی می گوید: تامین تجهیزات محدود است و هر چقدر کابل خریداری می شود باز کم است و با توسعه شبکه فیبر نوزی سرقت صفر می شود.

وی با بیان اینکه در بعضی مناطق کلانشهر شیراز شاهد تکرار چندین باره سرقت بوده‌ایم، ابراز می کند: به دلیل حجم سرقت‌ها، گاه ترمیم و بازسازی شبکه مدت زیادی به طول می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه فارس می گوید: امسال بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای خرید کابل هزینه شده اما میزان سرقت بیش از آن بوده است.

وی با بیان اینکه برای جایگزین کابل و تجهیزات به سرقت رفته، از مشترکان مطالبه وجه نمی‌شود، عنوان می کند: بعضی موارد مشترک تقاضا دارد که در کوتاهترین زمان ممکن کابل سرقت شده جایگزین شود و به همین دلیل شخصا مبادرت به خرید کابل می‌کند، اما اگر مامور مخابرات از شهروندان در قبال این کار مطالبه وجه کردند موضوع به این شرکت گزارش شود تا پیگیری و برخورد کنیم.

مزایده ارتباطی با طرح مولد سازی ندارد

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه فارس درباره مزایده املاک مخابرات که برگزار شده است، عنوان می کند: این مزایده ارتباطی با طرح مولد سازی ندارد و مخابرات بخش خصوصی است و به دلیل بدهی که به بازنشستگان داریم این مزایده برگزار می شود.

ایزدی می گوید: با توجه به تعهدات معوق مانده این شرکت در پرداخت مطالبات بازنشستگان و نبود تناسب بین درآمد و هزینه‌ها، با هدف تامین منابع مالی، موضوع فروش املاک و مستغلات مازاد در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح می کند:  این اقدام براساس مصوبه هیأت دولت اجرایی شده است و ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از فروش املاک و مستغلات مخابرات در هر استان، صرف پرداخت مطالبات معوق بازنشستگان همان استان خواهد شد و اگر مبلغی باقی بماند در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان هزینه می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز