خبرگزاری کار ایران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز:

تبریز 6 هزار دستگاه تاکسی فرسوده دارد/ 108 درصد بودجه ناوگان ریلی تبریز در 6 ماهه اول سال

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۲۹۹

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، گفت: در تبریز بالغ بر 10 هزار و 800 دستگاه تاکسی فعالیت دارد که 6 هزار مورد از آنها براساس دستورالعمل های دولتی فرسوده محسوب می شود و در حال حاضر نیاز تبریز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی 5هزار و 606 دستگاه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، یعقوب وحیدکیا در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز، در جمع اصحاب رسانه با اشاره به جایگاه ویژه بخش حمل و نقل در حوزه مدیریت شهری گفت: خدمات حمل و نقل دائمی است برای ما روز و شب معنا ندارد و در ساعات خلوت شبانه نیز پشت پرده فعالیتها و اقدامات زیرساختی ادامه دارد، حمل و نقل و ترافیک را نمی‌توان لحظه‌ای رها کرد، حتی در مقایسه با مبحث خدمات شهری شهرداری، این بخش حساس تر و مورد اهمیت است.

وی افزود: خدمات حمل و نقل در مدیریت شهری چند وجهی است، فقط شهرداری دخیل نیست، نیاز به خدمات بین بخشی برای تامین نیازهای این بخش از زیر مجموعه های وزارت کشور تا بخش خصوصی، از تامین ناوگان و تا تامین معبر ایمن و تدوین برنامه و هدایت وسایل حمل و نقل و... داریم.

وحیدکیا با تاکید بر اینکه بخش حمل و نقل بسیار آسیب پذیر است، گفت: در سالهای گذشته نتوانستیم ناوگان حمل و نقل شهرداری تبریز را نوسازی کنیم و دولت نیز در این زمینه همکاری و حمایت کافی نداشته، اما با رویکرد جدید شهرداری امسال تلاش داریم برخی فعالیتهای معوق را انجام دهیم و به حالت ثبات برسیم و در برنامه بعدی برخی اقدامات جهشی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه در بودجه 1۴۰۱ نیمی از بودجه شهرداری به بخش حمل و نقل اختصاص یافته است، تشریح کرد: این بودجه در بخش‌های مختلف بطور مستقیم و غیرمستقیم به حوزه حمل و نقل مرتبط است، از جمله بخش عمرانی مثل سازمانها و ارگانهای حمل و نقل مثل مترو و اتوبوسرانی که نزدیک به ۳ هزار میلیارد بوده و مابقی پروژه های عمرانی مثل مسیرگشایی و آسفالت و..‌. را شامل می شود که با مباحث حمل و نقل و ترافیک مرتبط هستند. 

وحیدکیا خاطرنشان کرد: شهردار تبریز بصورت هفتگی پیشرفت پروژه‌ها را پیگیری و رصد می کند، اعداد و ارقام آمارها کاملا بروز اعلام می شود، در مجموع بودجه نقدی و غیر نقدی ۶ ماهه شهرداری تبریز 100درصد محقق شده بود، در بخش حمل و نقل ریلی در 6 ماهه اول حدود 108 درصد بودجه و حمل و نقل ترافیک بالای ۹۰درصد محققق شده بود. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، در رابطه با تکمیل عملیات احداث ایستگاههای قطار شهری تبریز گفت:  بودجه خط ۲ قطار شهری از محل اوراق مشارکت تامین تامین شده بود، اما در خط 1 منابع کاملا توسط شهرداری تامین می شود، اما با وجود تمام مشکلات پروژه ها طبق روزشمار پیش می رود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب و فرسودگی ناوگان حمل ونقل شهری تبریز گفت: متاسفانه در سنوات قبل، از سوی دولت و مدیریت شهری در مورد فرسودگی تاکسی و اتوبوس ها اقدامات مناسبی نداشتیم، تعداد قابل توجهی از ناوگان از رده خدمت رسانی خارج شده‌اند، قراردادهایی با وزارت کشور و تولیدکنندگان برای تامین اتوبوس منعقد و در اسفند ماه اعلام شده که سهم شهرها مشخص و شهرداری تبریز هم سهم بودجه خود را واریز کرده ولی بعد از حدود ۱۰ ماه تنها ۱۰درصد میزان ناوگان متعهد شده را به دلایلی مثل تاخیر در تولید، مباحث قراردادی یا عدم تامین منابع مالی، کارهای مدیریت و اجرایی و استانداردها و... تحویل گرفتیم.

وحید کیا با بیان اینکه در تبریز بالغ بر 10 هزار و 800 دستگاه تاکسی فعالیت دارد که 6 هزار مورد از آنها براساس دستورالعمل های دولتی فرسوده محسوب می شود و در حال حاضر نیاز تبریز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی 5هزار و 606 دستگاه است، گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده، برنامه تحویل تاکسی های قبل از مدل ۸۳ و ۸۴ انجام شده، به ترتیب برای ثبت نام نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام می کنیم، سال گذشته سعی کردیم ۲ هزار دستگاه  سهمیه بگیریم و شب گذشته نیز با تلاش استاندار آذربایجان شرقی موافقت وزیر کشور را برای 1200 دستگاه جدید گرفتیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: شهرداری در این بخش اقدامات خوبی داشته و تسهیلات حمایتی مناسبی برای رانندگان تاکسی تعیین شده است، برای هر دستگاه تاکسی ۱۲۰ میلیون وام کم بهره برای رانندگان تاکسی توسط شورای شهر مصوب شده، همچنین با هماهنگی سازمان محیط زیست بعد از اینکه هر دستگاه تاکسی واجد شرایط بود 50 میلیون نیز تسهیلات دریافت می کند.

وی افزود: همچنین یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم که ۵۰درصد این میزان مدنظر موجود است، تا سال ۹۰‌ پانصد دستگاه فعال بود از سال ۹۵ که عمر بیشتر این دستگاه ها بالا رفته و تعهد آنها تمام شده، در چند سال اخیر بالای 220 دستگاه از ناوگان خارج شده و جایگزین نشده و تامین این تعداد جزو اهداف و برنامه های شهرداری بود که پیش بینی شده ۳۰۰ دستگاه تا پایان سال اضافه شود از این میان‌۱۰۰ دستگاه تعهد خود شهرداری بوده، 35 دستگاه تحویل گرفتیم و مابقی هم تا پایان سال تحویل خواهد شد.

وحیدکیا ادامه داد: در بخش قطار شهری نیاز بالا به واگنهای جدید داریم، متاسفانه با بروز حادثه تصادف یکی از رام های مترو از خط خدمات دهی خارج شد و در حال حاضر 12 رام قطار داریم که به دلیل فعالیت مستمر 6 ساله با اتمام دوره گارانتی، در برخی موارد با استهلاک و ضرورت تامین قطعات جدید وجود دارد اما با محدودیت‌هایی درخصوص تامین تجهیزات مواجه هستیم که مجبوریم تمهیدات خاصی تدوین کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، در رابطه با عملیات احداثی خط دوم متروی تبریز گفت: ۲ تی بی ام در مسیر غرب و شرق داریم که نیاز به تجهیزاتی داشتند و مدتی متوقف شده بود، که رفع شده و یکی از دستگاه ها در حال فعالیت و دیگری آماده کار است، در بخش ایستگاه ها از قراملک تا استانداری را حداقل با ۴ ایستگاه تا پایان 1۴۰۳ آماده می کنیم با پیش بینی ۵ هزار میلیارد اعتبار، طبق وعده تلاش می کنیم در مسیرهای متراکم در سریعترین زمان از فاز اول خط 2 بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به انتقادات اعضای شورا از عملیات احداث ایستگاه تبادلی مترو در مسیر بازار تبریز گفت: در احداث ایستگاه تبادلی طبق نظرات علمی، فنی، مهندسی بهترین گزینه ها انتخاب و تمام اقدامات طبق قوانین و با هماهنگی دستگاههای ذیربط است و تصمیمی بدون مشورت و هماهنگی انجام نشده است، ضمن اینکه انتقادات شورا هم در کمیسیون حمل و نقل بررسی خواهد شد.

وحیدکیا با اشاره به طرح احداث مسیر دوچرخه سواری در مناطق مختلف شهر تبریز، گفت: متاسفانه بحث دوچرخه سواری در تبریز از لحاظ توپوگرافی و ‌آب و هوایی نتوانسته جایگاهی ویژه در بخش حمل و نقل و سهمی در بحث هوای پاک داشته باشد، اما در نظر داریم با احداث مسیرهای جدید و فرهنگسازی لازم این بخش را فعالتر کنیم، مسیرهای جدید دوچرخه براساس برخی بررسی‌ها چند مسیر عمده که ایمن و متصل باشند تا بخشی از حمل و نقل را به خود اختصاص دهند با برنامه های تدوین شده یکی از مسیرهای عمده مسیر مهران رود، رینگ پارک ائل گلی، پارک ارم، در مسیر بلوار آذربایجان و مسیر پاسداران در حال بررسی هستیم. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، گفت: متاسفانه معضل سرقت اموال عمومی طی سالهای اخیر گریبانگیر برخی دستگاه‌ها شده، اطلاع رسانی ها هم از طرف ما در اولین فرصت انجام می شود، اما ممانعت فقط از طرف پلیس آگاهی انجام می شود که به دلیل حساسیت موضوع اطلاعات با فیلتر و زمان مشخص ارایه شود.

یعقوب وحیدکیا در رابطه با اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر، تصریح کرد: براساس مطالعات جامع هدف این است که تبریز را از تک هسته ای بودن خارج کنیم، برخی از مناطق به عنوان یک قطب مهم جذب سفر محسوب می شوند و تلاش می کنیم شهروندان سفرهای خود را متمرکز به مرکز شهر نکنند، چون مرکز شهر براساس پیشینه تاریخی همواره در راس سفرها بوده و برای رفع آلودگی و گره‌ تراقیکی با صلاحدید مدیران شهری طرح زوج و فرد را از سال ۹۷‌اجرایی کردیم و طرح lez منطبق بر طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا و ممانعت از تردد خودرو‌ها اجرا می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز