خبرگزاری کار ایران

ایلنا از افزایش بی سابقه خودرو در بازار فارس گزارش می دهد؛

افزایش ۴۰ درصدی خودرو در ۲۰ روز گذشته/ افزایش قیمت خودرو ساعتی شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۹۵۸

افزایش قیمت خودرو شوک بی سابقه ای را به بازار استان فارس وارد کرده و خودرو در ۲۰ روز گذشته با افزایش ۴۰ درصدی مواجه شده است.

به گزارش ایلنا، در روزهای گذشته با افزایش نرخ دلار و تورم ناشی از آن بازار خودرو نیز افزایشی شده است و به شکل بی سابقه‌ای قیمت خودرو بالا رفته است.

در کمتر از یک ماه گذشته بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون قیمت خودروهای داخلی گران شده است  و به عقیده بسیاری از کارشناسان این افزایش قیمت عجیب و بی سابقه بوده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بخش مهم عوامل اثرگذار در افزایش قیمت خودرو اقتصادی است، البته افزایش نرخ ارز که خود نتیجه افزایش تورم است و با افت ارزش ریال همراه است را هم باید به آن افزود که همه این عوامل باعث می‌شود تا افزایش قیمت کالاها به ویژه کالاهایی همچون خودرو  که ماهیت سرمایه‌ای ثابت دارند، بالاتر رود.

افزایش ۴۰ درصدی خودرو در ۲۰ روز گذشته

در سال های گذشته بازار خودرو داخلی افزایش قیمت داشته اما در یک ماه اخیر بازار خودرو روزانه افزایشی شده است، که به گفته کارشناسان  خودرو بی سابقه است.

به گفته یکی از نمایشگاه داران خودرو در شیراز  در ۲۰ روز گذشته ۴۰ درصد بازار خودرو افزایش قیمت داشته است که این میزان طی ۳ ماه آینده به ۱۰۰ درصد هم می رسد. به طوری که  قیمت پراید از  ۱۱۱ به ۲۷۰ میلیون، ۲۰۶ تیپ دو به ۴۵۰ میلیون، پژوپارس به ۶۰۰ میلیون و ۲۰۷ به بیش از ۶۰۰ میلیون رسیده است.

به این معنا که نسبت به ۲۰ روز گذشته بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش داشته‌اند.

افزایش ۴۰ درصدی خودرو در ۲۰ روز گذشته/ افزایش قیمت خودرو ساعتی شد

افزایش قیمت خودرو ساعتی شده است

قیمت های روزانه در بازار خودرو نشان می دهد که هر روز بازار با شوک افزایش قیمت روبرو است و در این مدت حتی یک روز هم قیمت ها ثابت نبوده است.

این عدم ثبات بازار خودرو را متشنج کرده است و بسیاری از خریداران و فروشندگان  را دچار سردرگمی کرده است.

آن‌طور که نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز به ایلنا می گوید: افزایش قیمت خودرو روزانه و حتی ساعتی است و تغییر قیمت ها به نحوی است که تنها می‌توانیم نظاره گر  باشیم.

رستم بهروزپور با اشاره به اینکه قبلا هم افزایش قیمت خودرو داشتیم، ابراز می کند: اما این افزایش قیمتی که در یک ماه اخیر شاهد آن هستیم بی سابقه بوده  و به قدری عجیب است که در این مدت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون بر قیمت هر خودرو داخلی افزوده شده است.

وی ادامه می دهد: در این شرایط با کاهش معاملات روبرو هستیم و خرید و فروش ها به شدت کاهش داشته است.

 کاهش ۳۰ درصدی معاملات خودرو در کمتر از یک‌ماه

بهروزپور با اشاره به رکودی که در بازار خودرو ناشی از قیمت تورمی آن حاکم شده است، عنوان می‌کند: معاملات خودرو حداقل در یک ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است و به دلیل ادامه داشتن عدم ثبات این روند کاهشی بیشتر خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز با اشاره به اینکه تا عدم بازگشت ثبات به بازار خودرو شاهد رکود خواهیم بود، تصریح می کند: هم فروشنده و هم خریدار در این شرایط بلاتکلیف است و حتی نمی توان قیمت خودرو را برای حتی یک روز اعلام کرد.

بهروز پور می گوید: در این شرایط بنگاه داران نیز کمتر خودرو خریداری می کنند و تنزل را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بازار خودرو در این روزها بهم ریخته  و بدون مشتری است، ابراز می کند: بسیاری ریسک خرید خودرو گران را نمی پذیرند و این شرایط برای خرید و فروش منطقی نیست.

بهروزپور با اشاره به اینکه نمی توان قیمت مشخص و قطعی حتی برای یک روز اعلام کرد، یادآور می شود: آخرین قیمت های لحظه ای در تاریخ ۲۸ آذرماه برای خودروهایی که بیشتر مشتری دارند حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون در کمتر از یک ماه بوده است.

وی ادامه می دهد: خودرو۲۰۶ تیپ دو  درحال حاضر ۴۲۵ میلیون، ۲۰۷ سقف شیشه ای مشکی ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که در کمتر از یک ماه گذشته ۴۵۰ میلیون بوده است. همچنین پارس T5 به ۵۱۰ میلیون تومان رسیده است.

شکاف عرضه و تقاضای خودرو 

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز با اشاره به تاثیر شکاف بین عرضه و تقاضا در افزایش قیمت‌ها، می گوید:  توان تولید داخل در کشور طی پنج سال گذشته تقریبا در یک سطح مشخص باقی مانده است و از طرف دیگر  واردات خودرو همچنان دچار ابهاماتی است و این پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه نیز در افزایش قیمت خودرو بی تاثیر نیست.

به گفته بهروزپور زمانی که انتظار تورم آتی رو به افزایش است، لذا مردم برای حفظ سرمایه به خرید خودرو و مسکن رو می آورند و همین امر سبب می‌شود تقاضا برای خرید خودرو، مسکن، ارز، سکه و...  افزایش پیدا کند. 

وی ادامه می دهد: در این شرایط که عرضه خودرو محدود است، تقاضا بیشتر می شود و همچنین با مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز همگی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت خودرو می شوند. 

به گزارش ایلنا، افزایش قیمت ها در بازار خودرو درحالی است که قدرت خرید مردم به شدت کاهش می یابد و همچنان خودرو به عنوان کالایی لوکس و دور از دسترس برای بسیاری باقی می ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز