خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی البرز:

مشکل‌ریزگرد تالاب صالحیه با مشارکت دستگاه‌های ذیربط برطرف می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۲۵۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با تاکید بر افزایش حق آبه تالاب صالحیه گفت: با خرد جمعی و همیاری و کار گروهی دستگاه‌های ذیربط می توان به احیاء تالاب صالحیه، امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، حامد فرضی در بازدید میدانی  از طرح های بیابان‌زدایی استان البرز و پروژه دستکند در اشتهارد که با حضور مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، برگزار شد بر لزوم ارتباط مستقیم و مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی و شبهه دولتی در حوزه منابع طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: در شهرستان اشتهارد تجربه خوبی از مشارکت مردم در حوزه آبخیزداری و مرتعداری داشتیم لذا اداره منابع طبیعی اگر بخواهد در انجام رسالت خود موفق باشد باید همچون گذشته همراهی و مشارکت مردمی را ادامه دهد و این اتفاق در استان البرز سالها دنبال شده است.

فرضی با اشاره به وسعت حدودی ۴۵هزار هکتاری بیابان در استان البرز، افزود: قسمت اعظمی از اشتهارد و نظرآباد جزو کانون های ریزگرد محسوب می‌شود و به دلیل همجواری با استان های قزوین، مرکزی و تهران در مجموع، کانون ۱۵۰هزار هکتاری کانون ریزگرد تشکیل شده است که متاسفانه در طول سال گاهی شاهد وجود ریزگرد در این استان‌ها هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، گفت: شرایط اکوسیستم در البرز ناپایدار است و دخل و تصرف اراضی و کاهش پوشش گیاهی می تواند آسیب های جدی برای ساکنان منطقه فراهم کند.

فرضی ادامه داد: مناطق کشاورزی به سرعت به سمت بیابانی شدن پیشروی می کند لذا بحث حفاظت منابع طبیعی و آنچه اکنون در اختیار داریم با حفاظت این منابع،علاوه بر اجرای برنامه ریزی اداره کل آموزش و ترویج، مردم نیز می توانند به طور مستقیم در حفاظت منابع طبیعی مشارکت کنند.

این مدیر استانی در رابطه با اقدامات کاهشی بیابان زایی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، تصریح کرد: برای کنترل کانون های ریزگرد از سال ۹۴ اقداماتی در زمینه توسعه جنگل‌کاری با گونه های سازگار با مناطق بیابانی احداث شد. علاوه بر ۶ هزار هکتار جنگل‌کاری در دهه های ۷۰ و ۸۰؛ در دهه ۹۰ نیز ۶ هزار هکتار جنگل‌کاری به مجموعه قبل اضافه شد که تا حدودی شرایط را نسبتا پایدار کرده است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه نظرآباد به جهت گسترده کانون های ریزگرد که در این منطقه واقع شده شرایط حاد است.

وی گفت: امسال با ردیف اعتباری که از محل سفر ریاست جمهوری برای استان البرز درنظر گرفته شده و گام های خوب دولت در جهت کاهش مخاطرات که در عرصه های بیابانی شکل می گیرد امید می رود در دو سال آینده با تامین اعتبار مناسب، شرایط را به سمت پایدار شدن مناطق بیابانی و توسعه پوشش گیاهی این مناطق، سوق دهیم.

وی در ارتباط با تالاب صالحیه گفت: برای نجات این تالاب لازم است دستگاه‌هایی که دخیل هستند مانند آب منطقه ای، محیط زیست، جهاد کشاورزی، صنایع و منابع طبیعی، همگی پای کار باشیم. راجع به این مبحث جلسات متعددی برگزار شد و مقرر گردید کارگروهی تشکیل و در سطح ملی به آن رسیدگی شود تا شرایط مورد نیاز برای کاهش پیشروی کانون های بیابانی در منطقه صالحیه نیز تثبیت شود.

وی افزود: با جهاد کشاورزی در ارتباط با کنترل و ساماندهی شترهای سرگردان، تعاملی صورت گرفته است. همچنین اجرای جنگل‌کاری پیرامون تالاب صالحیه از طریق منابع طبیعی استان پیگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با تاکید بر افزایش حق آبه برای تالاب صالحیه گفت: مساله حق آبه از طریق رایزنی با آب منطقه‌ای دنبال می شود لذا با خرد جمعی و همیاری و کار گروهی دستگاه‌ها می توان به پیامد بسیار خوبی در جهت احیاء تالاب صالحیه در استان البرز، امیدوار بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز