خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی البرز در پاسخ به ایلنا:

ساخت و سازهای غیرمجاز اغلب مجوزهای قانونی دارند/ ضرورت تقویت پوشش گیاهی البرز برای مقابله با بیابانزایی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۳۵۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اقدام تثبیت حاکمیت دولت و سنددار شدن تمام اراضی برای سرعت و دقت در استعلام به ایلنا گفت: افراد با عناوین مختلف، اراضی دولتی را تصرف می کنند و علت آن، ضعف در عدم استعلام از دستگاه ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، حامد فرضی در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی، برگزار شد به اقدام تثبیت حاکمیت دولت و سنددار شدن تمامی اراضی دولت اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین فاکتورها برای این امکان، حذف پروسه استعلام است که به عنوان یکی از مشکلات مجموعه منابع طبیعی و ثبت اسناد وجود داشت، زمان‌بر بودن استعلام اراضی بود. این موضوع منجربه نارضایتی مردم و البته اتلاف وقت همکاران اداره منابع طبیعی بود. 

این مدیر استانی گفت: تا سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۸۶۰ هکتار از اراضی ملی آزادسازی شده که از این میزان برای حدود ۸۰۰ هکتار، احکام قضایی صادر شده که یکی از آنها ۷۸۸ هکتار در شهرستان نظرآباد بود که افرادی با مستندسازی و جعل سند قصد تصرف اراضی داشتند که با حضور به موقع همکاران منابع طبیعی رفع تصرف شد و ۶۰ هکتار از این اراضی نیز به استناد تبصره یک ماده ۵۵ قانون، آزادسازی شد. 

تصرفات دولتی اغلب مجوز قانونی دارند

مدیرکل منابع طبیعی البرز در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مجوز ساخت و سازهای غیر مجاز، چگونه صادر شده، گفت: بعضی از تصرفات یک شبه و بدون مجوز احداث می شود و معمولا با اسکلت آماده بنا می شوند که برای تخریب به حکم قضایی، نیاز داریم.

وی افزود: اما ساختمان‌هایی هم هستند که تمام مجوزهای آن قانونی صادر شده ولی اگر تصرف اراضی دولتی باشد، فاقد مجوز منابع طبیعی است که در اغلب موارد با وجود هزینه هنگفت ساخت و احداث با خاک یکسان می شوند.

فرضی با اشاره به اینکه افراد با عناوین مختلف ساخت و ساز می کنند، تاکید کرد: یکی از ضعف های ما، عدم استعلام از دستگاه ها است.

تحقق ۲۰۰ سهم اشتغال در استان

وی در پاسخ به ایلنا در مورد سهم اشتغال منابع طبیعی استان در سال جاری گفت: منابع طبیعی بستر تمام اشتغال ها را ایجاد می کند. زمانی که یک شهرک صنعتی احداث می شود، زیرساخت آن را باید منابع طبیعی تعیین کند لذا در تمام اشتغال های ایجاد شده در کشور سهم عمده به اراضی و فضای کار برمی گردد. اما با این وجود در سال جاری، منابع طبیعی البرز در این مجموعه حدود ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

نگاه ویژه به پروژه های آبخیزداری البرز

فرضی در بخش دیگری از این نشست خبری به آمار آتش سوزی در سطح جنگل ها اشاره کرد و اظهار داشت: از سال ۹۷ این آمار بسیار بالا بود که ناشی از پوشش گیاهی حاصل از بارندگی های قبل بود و شرایط مستعدی برای حریق ایجاد شد و با تمهیداتی که طی دو سال اخیر انجام شد کاهش قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ محقق شد.

فرضی به اجرای پروژه های آبخیزداری اشاره کرد و یادآور شد: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع اعتبارات ملی و محل صندوق توسعه برای اجرای طرح های آبخیزداری البرز درنظر گرفته شد.

وی ادامه داد: معمولا در مناطق کوهستانی بعد از هر بارندگی در بخش آسارا، طالقان و حوضه های شهری، شاهد مشکلات عدیده ای بودیم که سیل سیجان خاطره تلخی بود که ۸ نفر کشته و خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی در سال ۹۴ به خودرو، پل و تاسیسات با میزان بارندگی حدود ۱۳ میلیمتر در بازه زمانی ۱۱ دقیقه، حادث شد.

این مدیر با تاکید بر اینکه در حوضه های آبخیز استان شرایط برای سیلابی شدن همیشه فراهم است،‌ گفت: ۱۷۰هزار از مساحت استان به عنوان مناطق بحرانی شناسایی شده و نقشه دارد و در حدود ۱۱۰ هزار هکتار، اجرای طرح های آبخیزداری انجام شده است. همچنین اقداماتی همچون جنگل کاری در محدوده ۱۱۰ هزار هکتار در نظر گرفته شد.

فرضی گفت: وجود این دو سد کرج و طالقان در تأمین منابع آب شرب، کشاورزی و بخش صنعت استان های البرز، تهران و قزوین حائز اهمیت است و یکی از اقدامات آبخیزداری، جلوگیری از ایجاد سیلاب،‌ فرسایش خاک و تقویت سفره های آب زیرزمینی، افزایش پوشش گیاهی جزو فاکتورهای مهمی است که می تواند به عمر سدها کمک کند.

مشارکت مردم، رکن اصلی برنامه هاست

وی افزود: با اقدامات خوبی که در استان البرز صورت گرفته این استان همیشه برتر بوده و نشان دهنده مردم طبیعت دوست است که منجربه همراهی ۵هزار همیار منابع طبیعی شده است که برای حفظ منابع طبیعی ظرفیت خوبی خواهد بود.

مدیر منابع طبیعی استان البرز گفت: رویکرد منابع طبیعی بر محور مشارکت پذیری آحاد مردم است و معتقدیم کار منابع طبیعی با سرنوشت و جان مرم ارتباط دارد لذا  در تمام امورات مشارکت مردمی رکن اصلی برنامه‌های‌مان محسوب شده و بالغ بر ۳۰ تعاونی منابع طبیعی در سراسر استان تاسیس و ساماندهی و ثبت شد.‌ بخشی از فعالیت های منابع طبیعی و عمدتا روستایی هم در همین تعاونی ها به مردم محول گردید.

حمایت پویش درختکاری در البرز

وی اظهار داشت: از آبان ماه سال جاری پویش درختکاری با شعار "هر شهروند یک درخت" در البرز شکل گرفت و در ادامه در هفته درختکاری و منابع طبیعی نیز پویش درختکاری در برنامه های متنوع اجرا خواهد شد.

وی در ارتباط با پویش درختکاری و جنگلکاری گفت: بیش از یک میلیون اصله نهال توسط منابع طبیعی تولید و در اختیار بخش های مختلف به رایگان قرار گرفت.‌ با توجه به نیاز منابع آبی برای آبیاری با این رویکرد که اگر میزان درخت بیش از ۱۰۰ اصله باشد، لازم است کارشناسان عرصه را برای تامین آب و مالکیت اراضی رصد کرده و بعد نهال ها در اختیار آنها قرار گیرد. 

فرضی به نگهداری پس از کاشت درختان تاکید کرد و گفت: کاشت ۱۰ درصد و نگهداری و آبیاری ۹۰درصد از برنامه ای است که برای توسعه فضای سبز باید رعایت شود.

ضرورت  تقویت پوشش گیاهی در راستای بیابانزدایی 

وی گفت: ۳ برابر مراتع، دام داشتیم که زنگ خطر مجموعه حوزه های آبخیز البرز محسوب شد که به اقلیم مرتبط است لذا فقر پوشش گیاهی یکی از مهمترین فاکتورهای اساسی فرسایش خاک است. در سال ۹۴ کار گروهی با استانهای مجاور انجام شد که ظرفیت مراتع متناسب با تعداد دام شود.‌ تصمیم گرفته شد دام وارد شده به البرز باید شناسنامه دار باشد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه البرز جزو استان های بیابانی به شمار می رود، افزود: بالغ بر ۵۰ هزار هکتار عرصه بیابانی در نظرآباد و اشتهارد داریم که از این میزان ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار کانون ریزگرد داخلی است.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در این عرصه ها انجام شده ولی عمق فاجعه خیلی زیاد است که یکی از دلایل آن تغییر اقلیم و برداشت بی رویه از منابع آب سفره های زیرزمینی بوده که منجر به افزایش زیاد عمق این سفره ها شده است.

وی افزود: همچنین رها شدن اراضی بیابانی و وجود شترهای سرگردان که از استان های دیگر وارد می شدند. بالغ بر ۱۲هزار هکتار از کانون های ریزگرد در سال گذشته با عملیات بیابانزدایی صورت گرفت که امیدواریم با تخصیص اعتبارات ملی این برنامه تکمیل شود.

وی گفت: قاچاق چوب یکی از دغدغه های منابع طبیعی استان البرز است که با رویکرد حفظ پوشش گیاهی، دستگاه قضایی هیچ اغماضی با متخلفان چوب ندارد و در سال جاری آمار قاچاق چوب کاهش یافته و به ۱۰ مورد نرسیده است که نتیجه تلاش همگانی مردم و مسئولان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز