خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

نداشتن تمرکز جغرافیایی از مشکلات صنعت چوب قزوین است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۷۲۵

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: نداشتن تمرکز جغرافیایی از جمله مشکلات ما در صنعت چوب استان است، فعالیت در صنعت چوب با مشکلات زیست محیطی و تولید آلودگی صوتی و غبار همراه است، همچنین خطرات آتش‌نشانی، حمل و نقل و بازیافت از دیگر مشکلات صنعت چوب است.

مصطفی عادل‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به موانع پیش روی فعالیت در صنعت چوب گفت: صنعت چوب را باید در دو بخش مواد اولیه و مصنوعات چوبی مد نظر قرار دهیم، در زمینه مواد اولیه ما با محدودیت استراتژیک مواجه هستیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: ما در کشور منابع آبی و جنگلی خوبی نداریم؛ سه استان جنگل‌خیز داریم که منابع آن در معرض اضمحلال است و جوابگوی تولید ام دی اف و نئوپان مورد نیاز کشور نیست، این منابع روز به روز درحال از بین رفتن است که یک تهدید است و با این اوصاف در تامین مواد اولیه نباید خیلی به خود تمرکز کنیم.

این فعال حوزه صنعت چوب استان قزوین عنوان کرد: در گذشته در صنعت چوب از چوب خام استفاده می‌شد که ضایعات بسیار زیادی داشت و بعد از آن این ضایعات با ماشین‌آلات به ورق تبدیل شد که با محیط زیست همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته چوب مستقیما به پنل تبدیل می‌شود که این روش عوارض زیست محیطی ندارد؛ البته در کشور ما با توجه به اینکه استقبال زیادی از این موضوع نداشته‌ایم، تولید آن هم محدود و ضعیف است و نیاز داریم بخش خصوصی توجه به چوب پنل‌ها را افزایش دهد؛ در حوزه تجارت و بازرگانی بسیاری از افراد به واردات چیپس فکر می‌کنند.

این فعال اقتصادی استان قزوین اظهار کرد: در بخش ساخت مصنوعات توان بالایی داریم و از گذشته صنعتگران چوب حرفه‌ای داشته‌ایم و این ظرفیت همچنان فعال است و اگر مواد اولیه مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد اقدامات خوبی انجام می‌دهند، ممنوعیت ورود مصنوعات چوبی فرصت خوبی برای تولید کننده داخلی فراهم کرده است.

ضرورت گسترش استفاده از چوب پنل‌ها

وی عنوان کرد: حدود سی سال پیش پیشنهاد ایجاد شهرک درودگرها در قزوین ارائه شد و محلی در جاده بوئین‌زهرا برای آن در نظر گرفته شد، اما با تاسیس آن موافقت نشد و در حال حاضر بزرگترین مشکل ما داشتن مکانی است که تمام اصناف مرتبط با صنعت چوب در آن تجمیع شوند.

عادلی‌فر ادامه داد: شهرداری متولی تجمیع این اصناف است و برای عملی کردن آن به سازمان‌های دیگر هم نیاز دارد، به کارگروهی نیاز داریم که مشکلات این حوزه را حل کند و قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد؛ البته یک کارگروه با همکاری شهرداری فعال است که با بخش خصوصی مشارکت زیادی ندارد، نیاز داریم برای حل مشکلات، بخش خصوصی هم از مرحله اول و مکان یابی برای شهرک صنفی در این حوزه فراخوان شود و در این شهرک هم تمام اصناف مرتبط با صنعت چوب دیده شوند و نمی‌توان صنف‌های مختلف را حذف کرد، این اقدام در سایر استان‌ها انجام شده و ما هم نیاز داریم این مشکل را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه صنعت چوب، سازگاری با محیط زیست مهم‌ترین عاملی است که مد نظر قرار داریم، بزرگترین موردی که مد نظر ما است محیط زیست و سلامت زندگی کردن است و باید به صنعتی روی آوریم که محیط زیست را برای آیندگان هم حفظ کنیم، استفاده از چوب پنل‌ها مهم‌ترین موردی است که باید مد نظر قرار گیرد چرا که این محصول فاقد ترکیبات شیمیایی آسیب‌زا است.

انتهای پیام/
سید مهدی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز