خبرگزاری کار ایران

در استودیو ایلنا مطرح شد/ قسمت اول

دولت‌ها از ابتدای انقلاب اقدام اساسی برای اصلاح قوانین نداشتند/حل مسایل روزمره، فرصت پرداختن به مشکلات را از بخش خصوصی گرفته+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۰۵۱

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: با تمام احترامی که برای دولت‌ها قایل هستیم اما تا کنون اتفاقی برای اصلاح قوانین و رفع موانع رخ نداده و از ابتدای انقلاب تاکنون تصمیم اساسی و بلند مدت برای مواجهه با تحریم‌ها و حل مشکلات اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مصطفی عادلی‌فر، با حضور در برنامه گفت‌وگو محور ضلع سوم با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تولید و توزیع گفت: فعالیت ما در چهل سال اخیر در حوزه چوب بوده که با فعالیت تولیدی آغاز کرده و پس از آن به توزیع تمرکز کردیم به طوری که امروز 95 درصد فعالیت ما در حوزه توزیع و تجارت چوب است.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: زمانی که فعالیت‌های جدید صنعت چوب را در سال 82 آغاز کردیم، بیشتر صنعت چوب قدیم که بر مبنای مصرف خام چوب بود رواج داشت و مصرف پنل در قالب نئوپان و ام دی اف باب نبود، در این شرایط به عنوان اولین واحد در این حوزه فعالیت را آغاز کردیم و با تولید پنل‌های چوبی ضایعات بسیار کاهش پیدا کرد.

وی عنوان کرد: فعالیت در حوزه جدید به سرمایه، فضای کافی و دانش خاص نیاز داشت و همه واحدهای کوچک نمی‌توانستند به این حوزه ورود پیدا کنند، به همین دلیل خدماتی که این واحدها نیاز داشتند را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادیم و به تدریج شیب رشد این واحدها افزایش پیدا کرد و امروز بیش از 100 واحد در استان در این حوزه فعال هستند.

این فعال اقتصادی استان ادامه داد: با تجربه سی ساله، زحمت و ریسک فراوان، سرمایه گذاری زیاد، شهامت شرکا، با اتکا به خود و استعانت از خدا و بدون هیچ امکانات و استفاده دولتی خارج از عرف شامل تسهیلات کم بهره و بلاعوض به اهداف اولیه که در نظر داشتیم رسیدیم؛ در این مسیر ما هم مانند همه صنعتگران با مشکلات مختلف مواجه بودیم و به دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عادت کرده‌ایم؛ اما متاسفانه در جایگاهی که باید باشیم نیستیم، با توجه به اینکه در حوزه توزیع فعالیت زیادی داریم استحقاق داشتیم از جایگاه کشوری برخوردار باشیم.

اصلاح قوانین باید توسط تشکل‌ها پیگیری شود

وی با بیان اینکه در اصلاح قوانین دو نگرش وجود دارد، گفت: براساس یک دیدگاه هر واحد با حرکت‌های پراکنده که انجام می‌دهد می‌تواند به طرق مختلف مشکلات را حل و فصل کند، اما این روش با توجه به اینکه هر روز با مشکلات مختلف درگیر هستیم و باید برای حل آن‌ها با ادارات مختلف سروکار داشته باشیم جوابگو نیست.

عادلی‌فر ادامه داد: رویکرد دوم بر مبنای تشکل محوری به حل ریشه‌ای و بنیادی موضوع توجه دارد؛ باید مجموعه مشکلات را احصا و در قالب تشکل رفع و رجوع کنیم، ما این نگاه را داشتیم اما متاسفانه موفق نشدیم؛ تشکلات بخش خصوصی احصا مشکلات، تحلیل شرایط فعلی، آینده پژوهشی و استفاده از این نظرات برای تدوین قوانین را بر عهده دارند؛ اما به آن‌ها اجازه داده نشد که نقش واقعی خود را داشته باشند.

وی عنوان کرد: تشکل‌هایی مانند اتاق بازرگانی یا سایر تشکل‌ها اگر نقش ساختاری و اساسی داشته باشند ابتدا باید برای اصلاح قوانین و وضع قوانین برای اصلاح اقتصاد با قوه مقننه در ارتباط باشند که این رویکرد اتفاق نیفتاده و بیشتر برای حل مسایل روزمره با قوه مجریه درگیر بودیم و چون این موضوعات و مشکلات روزمره انتها ندارد ما را به خود مشغول کرده و فرصت نمی‌دهد به طور اساسی به مشکلات فکر کنیم.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: ارتباط با قوه مجریه هم ضرورت دارد اما این ارتباط ثانویه است، به نظر می‌رسد قرار دادن تشکل‌های بخش خصوصی به این رویکرد عامدانه بوده، مانند اینکه ما را با موضوعی سرگرم کنند تا اتفاق دیگری رخ دهد.

صادرات به کشورهای ضعیف‌تر از خود انتخاب بین بد و بدتر است

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در چند سال اخیر تحریم‌ها شدت گرفته اما از ابتدای انقلاب با تحریم مواجه بودیم و این موضوع برای امروز نیست؛ این سوال قابل طرح است که چرا قوانین اولیه و مادر به نحوی اصلاح نشده که سازگاری چند ده ساله داشته باشد، اگر این اتفاق می‌افتاد امروز بخش خصوصی با استیصال مواجه نمی‌شد و مردم ومصرف کنندگان که با مشکلات سخت معیشتی مواجه هستند هم دچار مشکلات نمی‌شدند.

این فعال اقتصادی استان درباره صادرات گفت: وقتی کشوری در تحریم قرار می‌گیرد، ارتباطات تجاری، مالی و پولی آن محدود می‌شود و ناچار است تجارت مرزی داشته باشد، ایران از لحاظ مختلف از کشورهای همسایه قوی‌تر است و اینکه به کشورهای ضعیف صادر می‌کنیم امتیاز خوبی نیست، اما مجبور به این کار هستیم و راه دیگری نداریم چون برای صادرات به سایر کشورها از نظر بیمه، حمل و نقل و ارتباطات پولی با مشکل مواجه خواهیم شد، دراقع صادرات به کشورهای ضعیف‌تر انتخاب بین بد و بدتر است.

 

 

حجم ویدیو: ۱۳۷.۵۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۱۳:۲۶ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز