خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین:

عدم دسته بندی صنایع یکی از مشکلات موجود برای پیشرفت هایتک است/ بازی با تحریم از موانع تولید است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۲۱۹۰

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت:به نظر می رسد تمایزی برای ورود به حوزه آی تی و علم روز با سایر حوزه‌های صنعت وجود ندارد و شرایط آن در کشور مهیا نیست، اما در اتاق بازرگانی قزوین به واسطه مدل فکری موجود، بین افرادی که در بخش هایتک فعالیت دارند با سایر بخش‌ها تمایز قایل می‌شویم.

محمدرضا ماشااللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به ضرورت نگاه متفاوت به صنایع هایتک گفت: در دنیا صنایع به چند گروه تقسیم می‌شوند که صنایع هایتک به عنوان صنایع پر ریسک مطرح است و از این رو، بین این نوع از صنایع و سایر موارد تفکیک قایل می‌شوند و از صندوق خاص برای آن‌ها اعتباراتی تخصیص داده می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین ادامه داد: در ایران یک صنعت هایتک با سایر تولیدکنندگان مانند خودرو، شوینده و سیمان در جایگاه مشترک قرار می‌گیرند و با هم مقایسه می‌شوند؛ در واقع می‌توان گفت ما به دلیل شاخه­ بندی نشدن، صنعت نداریم.

وی درباره تغییر دولت‌ها و تاثیر آن بر صنعت گفت: درصورتی با تغییر دولت‌ها،شاهد بهبود وضعیت می‌شدیم که تغییر رویکردها می‌توانست تاثیر بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و تولیدی داشته باشد.اما با تغییر دولت‌ها در وضعیت، تغییری ایجاد نمی‌شود و مسایل یک جای دیگر شکل می‌گیرد و برایش تصمیم‌گیری می‌شود.

تغییر مدام بخش‌نامه‌ها مانعی برای تولید

این فعال اقتصادی ادامه داد: باید این نکته را مورد تاکید قرار دهیم که شکل‌گیری و راه‌اندازی شرکت ما، نتیجه نگاه یکی از دولت‌های گذشته بود، اما تغییر آن دولت و آمدن دولت‌های دیگر تاثیر چندانی بر اقتصاد نداشت؛ نوع نگاه به ارزش افزوده یک نمونه از عدم تغییر رویکرد دولت‌ها است و جای این سئوال باقی است که چرا در هیچ یک از این دولت‌ها، تغییری در ارزش افزوده شکل نگرفت، به نظر می‌رسد دولت‌ها اهمیت این موضوع را درک نمی‌کنند؛ چرا که در رابطه با تولید هم تمام مواردی که اعلام می‌شود صرفا حرف و سرگرمی است.

وی عنوان کرد: در این سال­‌ها تحریم اقتصادی بیشتر از کرونا و تغییر دولت‌ها تاثیر داشته است؛ البته منظورم بازی با تحریم و نه خود تحریم است ، تحریم وضعیتی است که دولت‌ها باید آن را خنثی کنند؛ ولی در ایران با آن بازی کردند تا مشکلات بزرگتر شود و هنوز هم درحال بازی با تحریم هستند.

ماشااللهی با اشاره به آسیب تغییر مدام دستورالعمل‌ها و بخشنا‌مه‌های دستگاه‌های متولی اظهار کرد: پایدار بودن شرایط واحد تولیدی دارای اهمیت است و در حال حاضر که با مشکلات مختلفی مانند ارز مواجه هستیم تغییر دستورالعمل‌ها ما را با مشکل مواجهه می‌کند.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز