خبرگزاری کار ایران

کاهش چک های برگشتی یزدی‌ها در خرداد ماه

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۱۰۰

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد چک یزدی‌ها به لحاظ تعداد و حدود ۸۵ درصد آن‌ها به لحاظ مبلغ در خردادماه در استان وصول شده است از کاهش چک های برگشتی خبر داد.

به گزارش ایلنا از یزد، محمد دهقان منشادی اظهار داشت: بررسی گزارش بانک مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در استان نشان می‌دهد در خرداد سال جاری، از سه هزار و ۹۵۹ چک مبادله‌ای استان، سه هزار و ۵۹۳ مورد در زمان مقرر وصول شده است.

وی افزود: هرچند استان یزد ۲ درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده، اما سهم یزد از چک‌های مبادله‌ای کشور حدود ۶ درصد یعنی سه برابر اندازه اقتصاد خود است. این موضوع بیانگر فراگیر بودن چک در استان و پذیرش آن به عنوان ابزار متعارف پرداخت است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یکی از دلایل این موضوع، گستره وسیع حوزه تجارت و بازرگانی استان است که با اکثر استان‌های کشور به ویژه جنوب شرق کشور در تبادل هستند.

دهقان منشادی با مقایسه میانگین مبلغ چک‌های وصولی و برگشتی در استان گفت: میانگین مبلغ چک‌های برگشتی در استان ۸۰ درصد از چک‌های وصولی بیشتر است، بنابر این لازم است مردم و فعالان اقتصادی از ترتیبات اعتبارسنجی بانک مرکزی و بررسی‌های سنتی، در مباله با چک در مبالغ بالا استفاده و بهره کامل ببرند.

دبیر شورای هماهنگی امور اقتصادی استان با اشاره به اینکه در قانون جدید چک محرومیت‌های زیادی برای دارنده چک برگشتی در نظرگرفته شده است، افزود: بیش از ۹۰ درصد چک‌های برگشتی نیز با تاخیر چند روزه تعیین تکلیف می‌گردند، چون ممنوعیت‌های ذکر شده تا زمان پرداخت بدهی و رفع سوءاثر از چک برگشتی به قوت خود باقی است.

وی جلوگیری از افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید حتی کارت هدیه، متوقف کردن گردش مالی و پولی در کلیه حساب‌ها و کارت‌های بانکی به میزان کسری مبلغ چک، پرداخت نشدن هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامه‌های ارزی یا ریالی، عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی، ممنوعیت ارایه دسته‌چک جدید در سامانه صیاد و جلوگیری از صدور چک جدید را از ممنوعیت‌های چک‌های برگشتی عنوان کرد.

دهقان منشادی روند افزایش اسمی مبلغ کل چک‌های مبادله‌ای به تفکیک وصولی و برگشتی در کشور و استان را به دلیل وجود تورم در اقتصاد دانست و ابراز امیدواری کرد با افزایش ثبات اقتصاد کلان در کشور و افزایش اطمینان در اقتصاد، از تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز