خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هواشناسی یزد:

فعالیت دوباره مونسون شایعه است/تا 10 روز آینده بارشی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۲۵۲۶

مدیرکل هواشناسی یزد با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در استان داریم گفت: مطرح شده که در آینده نزدیک فعالیت مونسون و بارش های سیل آسا داریم که به شدت تکذیب می شود و شایعه ای بیش نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، رضا برهانی در نشست خبری پیرامون بارندگی های اخیر استان و وقوع سیل اظهار داشت: پدیده منسون در فصل تابستان به علت گرمای شدید در مجاور پهنه های آبی شکل می گیرد و رطوبت زیادی از سمت دریا به خشکی منتقل می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت رطوبتی بالایی با این جریانات منتقل شد و شرایط برای تشکیل ابر به وجود آمد که بارندگی های شدید و سیل آسایی در پی داشت افزود: این سامانه هرسال شکل می گیرد و ضعف و شدت دارد اما در مواردی که قوی تر باشد تا نواحی مرکزی پیشرفت می کند که در این دوره چنین موضوعی بود.

مدیرکل هواشناسی با بیان اینکه مرتبا رصدها انجام شد و از تاریخ اول مرداد هشدارها را دادیم که سامانه بارشی در حال نفوذ به استان است ادامه داد: روز دوشنبه سوم مرداد نیز هشدار نارنجی دادیم و در چهارم مردادماه کمیته بحران تشکیل دادیم که به صورت لحظه ای و پیوسته تمام اطلاعات از سطح ایستگاه ها جمع آوری شد و خروجی مدل های هواشناسی و الگوها و تصاویر ماهواره ای بررسی و رصد می شد تا هر پدیده ای که احتمال خطر داشت به اطلاع مسئولان برسد.

وی با بیان اینکه ایستگاه های هواشناسی در حالت عادی 12 ساعته فعالیت دارد اما در این ایام 24 ساعته فعال بود اظهار داشت: برای اولین بار ظرف چندسال گذشته هشدار سطح قرمز اعلام شد و خطر سطح بالایی داشت که قطعی بود و مسئولان باید برای اقدام آماده باشند و حتی ممکن است در این سطح، خطر به حدی باشد که ممکن است از مدیریت بحران نیز خارج شود.

برهانی با بیان اینکه از روز سه شنبه در استان بارش ها با مقدار کم آغاز شد تصریح کرد: آغاز بارش ها در شرق استان بود و از روز چهارشنبه سیستم بارشی قوی تر شد و در دو روز پایان هفته بیشترین نیروی بارشی از سامانه در استان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه بارش های بالای 70 میلیمتر در شهرستان های تفت، یزد و مروست داشتیم اضافه کرد: بارش ها در فصل تابستان بی سابقه بود و مردم نیز انتظار چنین بارش هایی را نداشتند و بخشی از خسارت ها نیز ناشی از باورناپذیری مردم بود اما هواشناسی به موقع اطلاع رسانی های خود را داشت.

مدیرکل هواشناسی استان با بیان اینکه در مجموع در اغلب مناطق استان بارش بالای 50 میلیمتر ثبت شده است عنوان کرد: در شهر یزد نیز 75 میلیمتر در مدت 2 ساعت بارندگی ثبت شد و بارش های این فصل می تواند باعث تغذیه قنات ها و چشمه های استان شود و بخشی از این بارندگی ها می تواند کمبود آب استان را جبران کند.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر فعالیت دوباره سامانه مونسون در استان اظهار داشت: تا 10 روز اینده بارشی نداریم و شایعاتی مطرح شده که در آینده نزدیک ممکن است چنین سامانه ای در استان داشته باشیم اما در حد شایعه است و بارش های آتی در حدی نیست که خطر روان آب و سیلاب داشته باشد مگر اینکه تغییراتی در نقشه ایجاد شود و الگوهای بارشی تغییر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز