خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد :

برق ادارات پر مصرف سطح کرمانشاه قطع خواهد شد / کشاورزان کم مصرف از پرداخت برق معاف می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۴۰۳۱

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از برخورد و قطع برق با ادارات پر مصرف استان در پیک مصرف برق خبرداد.

محمد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از کرمانشاه با اشاره به ورود زود هنگام به پیک مصرف برق در استان و لزوم پایین آوردن مصرف برق ادارات دولتی  گفت:  با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با مدیریت ارشد استان و با عنایت به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر کاهش مصرف ادارات در ساعت اداری به میزان 30 درصد مشابه دوره سال گذشته و در ساعت غیر اداری به میزان 60 درصد جاری، امید است  که انتظارات صنعت برق در این زمینه، تحقق یابد. 

وی افزود: در صورت عدم رعایت مصوبه توسط ادارات، به ناچار نسبت به قطع برق بررسی، پیگیری و اقدام لازم به‌عمل می‌آید.

وی همچنین تاکید کرد:  از طریق وزارت نیرو و شرکت توانیر و به منظور عبور موفق از پیک بار تابستان سال جاری، مشوق‌های خوبی برای مشترکین، از جمله مشترکین کشاورزی و صنعتی در نظر گرفته شده است که این دسته از مشترکین با انعقاد تفاهم نامه و براساس تعهدات پیش‌بینی شده می‌توانند از این مشوق‌ها به نحو مطلوب استفاده کنند.

 مرادی تصریح کرد: در مصارف کشاورزی، درصورت خاموش کردن 5 ساعت در ساعات پیک موردنظر شرکت که عموما از ساعت 13 الی 17 است، این قبیل مشترکین کشاورزی همکار، در 19 ساعت مابقی از پرداخت هزینه مصرفی معاف می‌شوند.

وی با توجه به عدم نیاز به آبیاری زمین‌های کشاورزی در ساعات گرم روز گفت،  ضمن اینکه از لحاظ علمی و کارشناسی، آبیاری در ساعات گرم، باعث صدمه رساندن به محصولات هم خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به احتمال نبود خاموشی ها در صورت رعایت مصرف برق در استان تاکید کرد: با همکاری همه مشترکین در همه تعرفه‌ها و کاهش مصرف برق توسط مشترکین و همچنین انجام مدیریت مصرف توسط مشترکین خانگی و تجاری و جابجایی برخی از مصارف غیرضروری از ساعت اوج بار به ساعات کم باری، خاموشی با برنامه جهت مشترکین خانگی نخواهد بود.

وی ادامه داد: سایر تعرفه‌ها از جمله مصارف کشاورزی، ادارات و صنعتی نیز براساس تفاهم نامه ها و قوانین و مصوبات هیئت محترم وزیران، مدیریت مصرف بار صورت خواهد گرفت.

این مسئول با بیان اینکه در برخی تعرفه‌ها شاهد افزایش مصرف برق در استان هستیم، افزود: متاسفانه در برخی از تعرفه‌ها و کاربری‌ها شاهد افزایش مصرف هستیم، باتوجه به ناترازی تولید و مصرف می‌طلبد که به عنوان یک وظیفه ملی و عمومی، در این کار خیر و خداپسندانه یعنی مدیریت بهینه مصرف و کاهش مصرف به منظور حفظ و پایداری شبکه‌های برق، سهیم شویم. 

مرادی گفت: هم اکنون 50 مگاوات، افزایش بار وجود دارد. باتوجه به رفتار مصرف مشترکین در همه تعرفه‌ها، لذا بار مصرفی به حدود 850 مگاوات در سطح استان خواهد رسید.

وی تصریح کرد:  باتوجه به روند رو به رشد مصارف در فصل تابستان و باتوجه به افزایش دما، طولانی شدن مدت روز، به مدار آمدن دستگاه‌های سرمایشی، به مدار آمدن انشعابات،  پمپاژ آب کشاورزی و سایر مولفه‌ها، لذا ناترازی تولید و مصرف وجود خواهد داشت که صرفا با مدیریت مصرف و جابجایی مصارف در ساعات اوج بار به ساعات کم باری، می توان این ناترازی را جبران کرد.

مرادی تاکید کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران، ادارات و دستگاه‌های اجرایی بایستی نسبت به کاهش مصرف خود تا 30 درصد دوره مشابه سال قبل در ساعات اداری و 60 درصد مصارف جاری در ساعات غیر اداری با اولویت مدیریت بهینه از روشنائی و دستگاه های سرمایشی، اقدام نمایند. در غیر اینصورت نسبت به ارائه اخطار و قطع برق براساس ضوابط و مقررات اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان درخصوص تعرفه‌های خانگی درصورت عدم رعایت الگوی مصرف و قرارگرفتن در رنج پرمصرف‌ها، ضمن قرار گرفتن در اولویت قطع برق، نسبت به نصب کنتور هوشمند کنترل پذیر با هزینه مشترک، اقدام لازم بعمل خواهد آمد. انتظار می رود این دسته از مشترکین با رعایت مدیریت مصرف و استفاده بهینه از لوازم و تجهیزات برق خود، به گروه های با مصرف متعارف و الگوی مصرف ملحق شوند که این امر، باعث کاهش هزینه های مصرفی خواهد شد و هم موجب کاهش بار و در نتیجه وجود شبکه های پایدار خواهد شد.

مرادی ارائه مشوق از سوی توانیر به مشترکان کم مصرف را یکی از نکات مهم در کاهش مصرف برق عنوان کرد و گفت:  باتوجه به برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو و شرکت توانیر و انتظار همکاری های همه جانبه از سوی مشترکین محترم در راستای مدیریت بهینه مصارف، انشاا... برنامه قطعی برق وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد:  همچنین از همه مشترکین که نسبت به انعقاد تفاهم نامه همکاری مدیریت بار و انرژی با شرکت توزیع برق اقدام نموده اند همانند مشترکین کشاورزی و صنعتی، انتظار داریم به همه تعهدات مندرج در تفاهمنامه پایبند بوده و با رعایت موارد مدیریت مصرف، از مشوق های موردنظر نیز بهره مند گردند.

مرادی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به پدیده رو به رشد رمز ارزها در کشور و مصرف بی رویه برق توسط استخراج کننده ذکر ارزها  گفت ، یکی از عوامل مخرب پایداری شبکه های برق و ناترازی تولید و مصرف، وجود رمزارزهای غیرمجاز می باشد که با هماهنگی های بعمل آمده با دستگاه های مرتبط، انشاا... این پدیده نامناسب نیز تعیین تکلیف و برچیده می شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: باتلاش و همت همه هم استانی‌ها و دستگاه‌های مرتبط در ارسال گزارش و کشف رمز ارزهای غیرمجاز و همچنین تلاش همکاران شرکت توزیع برق، در سال 1400 تعداد زیاد دستگاه و‌ در سال 1401 نیز تا کنون حدود 2300 دستگاه ماینر غیر مجاز از ابتدای طرح جمع آوری دستگاه استخراج رمز ارز تا کنون کشف و ضبط شده است.

مرادی در پاسخ به سئوالی در خصوص شایعاتی مبنی بر خاموشی های صورت گرفته از سوی شرکت توزیع برق استان در سال‌جاری تصریح کرد: باتوجه به برنامه ریزی های موثر صورت گرفته از سوی صنعت برق در راستای مدیریت مصرف و انتظار همکاری مطلوب مشترکین کشاورزی و صنعتی و اداری و مصوبات هیئت وزیران درخصوص لزوم رعایت و همکاری این اصناف و دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های توزیع و ضرورت کاهش انرژی و بار با این برنامه ریزی های صورت گرفته، با خاموشی برنامه‌ریزی شده مواجه نخواهیم بود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان ، مشترکان خانگی را بیشترین تعداد مشترک برق عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه استان کرمانشاه دارای بیشترین تعداد مشترکین خانگی است، لذا مصرف انرژی نیز بالطبع در مصارف خانگی، بیشتر خواهد بود.

وی مصرف برق در تعرفه خانگی تقریبا 43 درصد  ارزیابی کرد و گفت ، همه تعرفه ها و مصرف صنعتی نیز تقریبا 11 درصد کل مصارف می باشد که به این ترتیب نیز انتظار مدیریت مصرف، از همه مشترکین خانگی و همکاری این دسته از مشترکین در راستای کمک به کاهش بار نیز، از اولویت های بالائی برخوردار است.

ارائه مشوق از سوی وزارت نیرو به مشترکین کم مصرف یکی از راه‌های مدیریت مصرف برق است که مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان در خصوص آن افزود: به منظور عبور موفق از پیک بار تابستان، برنامه های متعددی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته و به انحای مختلف، این برنامه ریزی ها به اطلاع مشترکین مربوطه رسیده است.

وی بیان کرد: از جمله این مشوق‌ها می‌توان به 5 ساعت خاموشی چاه‌های آب کشاورزی در ساعات پیک و رایگان شدن مصارف در 19 ساعت بعدی نام برد.

مشترکین صنعتی نیز درصورت همکاری با شرکت توزیع برق و براساس تفاهم نامه های منعقده بینابین، از مشوق های درنظر گرفته شده طبق ضوابط مندرج در دستورالعمل های اعلامی از سوی شرکت توانیر، برخوردار خواهند شد.

مرادی تصریح کرد: مصارف خانگی زیر الگوی مصرف نیز از مشوق های مرتبط و پاداش های درنظر گرفته شده بهره مند خواهند بود که موارد، اطلاع رسانی گردیده است.

مشترکین پرمصرف خانگی در اولویت نصب کنتورهای هوشمند و قطع برق در صورت عدم رعایت مدیریت مصرف ( عدم کاهش مصرف)، قرار خواهند گرفت.

مرادی با اشاره به جریمه های در نظر گرفته شده برای مشترکین پر مصرف گفت : همچنان که بارها اطلاع رسانی شده است، مصارف مازاد بر الگوی مصرف متعارف جهت خانوارهای پرمصرف خانگی از نرخ غیر یارانه ای به منظور محاسبه این مصارف مازاد، استفاده خواهد شد و مشترکین خانگی زیرالگوی مصرف متعارف نیز از نرخ یارانه ای مصوب، بهره مند هستند.

وی همچنین تصریح کرد : درخصوص مشترکین خانگی کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز در صورت مصرف ...... 50 درصد الگوی مصرف متعارف، شامل معافیت در پرداخت می باشند.

مرادی در پایان تعداد مشترکین پر مصرف را 20 درصد کل مشترکین عنوان کرد و افزود :  باتوجه به بررسی بعمل آمده، حدود 80 درصد از مشترکین خانگی در سطح استان، دارای مصارف متعارف بوده و جزو مشترکین خوب مصرف قلمداد می شوند و الباقی مشترکین نیز دارای تخطی از مصارف بوده و مشمول نرخ های غیر یارانه ای و در اولویت قطع برق و نصب کنتور هوشمند قرار خواهند داشت که انتظار رعایت مصارف نیز از این دسته از مشترکین پرمصرف را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز