خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می دهد؛

افزایش تقاضا برای خرید لباس دست دوم در کاشان

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۰۹۵

رواج خرید و فروش لباس های دست دوم در سال های اخیر و در شرایطی که خرید پوشاک مانند سابق اولویت اول مردم نیست، بیشتر موردتوجه کاشانی ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، مشکلات و فشار‌های اقتصادی سبب شده خرید لباس نو برای بسیاری از خانواده‌های کاشانی سخت و دشوار شود و فضای خرید و فروش لباس های دست دوم و بعضا دست چندم رونق بیشتری پیدا کرده است.

رصد و مشاهده برخی آگهی‌های ثبت شده در فضای مجازی نشان می‌دهد مایل به خرید و فروش پوشاک دست دوم هستند.

افزایش سرسام آور  قیمت‌ها، به خصوص در حوزه پوشاک، خریداران لباس را راهی غرفه‌های موقت روز بازار‌ها کرده است تا با اندک پرداختی صاحب لباسی به اصطلاح جدید شوند.

تا همین چند سال قبل فقط یک نفر و آن هم در مجاورت بازار بزرگ کاشان اقدام به فروش کت و شلوار های دست دوم و لباس های نظامی بدون اتیکت می کرد و اغلب مشتریانش را مردان مسن و یا کارگران ساختمانی بعضا مهاجر تشکیل می داد که خرید را برای رفع نیازهای روزانه انجام می دادند.

در حال حاضر افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس های دست دوم، زمانی که قیمت‌های پوشاک صعودی شده، در کنار استقبال پررنگ مردم نشان می‌دهد این مدل از خرید و فروش به صرفه‌تر از خرید لباس نو است و روز به روز بر تعداد مشتریان افزوده می‌شود؛ به شکلی که هم اکنون تعدادی از این فروشندگان لباس دست دوم در روز بازارهای شهر کاشان حضوری فعالیت می‌کنند.

استقبال شهروندان از خرید لباس دست دوم

حضوری که به گفته یکی از فروشندگان لباس های دست دوم با استقبال خوب شهروندان مواجه شده و آنها را بر استمرار کسب شان ترغیب می کند.یکی از خریداران  پوشاک دست دوم درباره احوال و اوضاع  این روزهای روز  بازار به ایلنا می‌گوید: قدرت خرید مردم بسیار کمتر از سال‌های گذشته شده؛ حراج‌های فروشگاه‌های بزرگ هم هیچ تاثیر مثبتی بر افزایش خرید طبقه ضعیف و متوسط جامعه ندارد و افرادی در این حراجی ها حضور پیدا می کنند که تمکن مالی بهتری دارند.

وی می افزاید: زمانی که قدرت خرید لباس مناسب برای  رفتن به سر کار و یا میهمانی را ندارم، مجبورم یا  لباس‌های قدیمی خود را تعمیر کرده و  یا سراغ فروشگاه لباس‌های ارزان‌قیمت‌ و حتی دست دوم بروم.

یکی از فروشندگان لباس دست دوم در کاشان ضمن دفاع از عملکرد خود در روز بازار و کمک به طبقه متوسط جامعه که از قدرت خرید لباس‌های نو بی بهره‌اند می گوید: بین قیمت لباس‌های دست دوم و نو اختلاف زیادی وجود دارد و شرایط اقتصادی سبب شده مشتریان برای خرید لباس دست دوم رغبت بیشتری داشته باشند، چراکه از نظر مالی توان خرید لباس نو را ندارند.

وی اضافه می کند: دیگر میان مردم موضوعی به نام مد، برند و یا نوع رنگ و جنس لباس وجود ندارد. مشتریان  با دادن بیعانه درخواست خرید شلوار و یا پیراهن دست دوم برای خود و خانواده دارند.نه به رنگ آن توجهی می کنند و نه برای آنها مهم است که صاحب قبلی این لباس چه کسی بوده است.

این فروشنده باسابقه تاکید می کند: برخی از لباس‌های مجلسی زنانه را از سایت های مجازی با قیمت های بسیار پایین خریداری کرده و پس از دریافت اندک سودی به فرد دیگری می فروشم و یا به همراه جنس دیگری به شکل اشانتیون به مردم می دهم.

بی توجهی به بهداشت لباس های دست دوم

اما زمانی که از رواج و رونق خرید و فروش پوشاک دست دوم صحبت می شود کمتر به نکته مغفول آن که همان وضعیت بهداشتی این پوشاک است توجه می شود. موضوع مهمی که در این ماجرا و  در کنار کاهش قدرت خرید مردم‌ و شرایط اقتصادی کمتر دیده می شود و قطعا می توانند آسیب های جدی و ناگواری برای مشتریان لباس های دست دوم به همراه داشته باشد.

مدیر مرکز بهداشت کاشان با بیان اینکه از منظر قانون فروش و عرضه انواع  کفش و لباس زیر ممنوع بوده و در صورت مشاهده برخورد جدی می شود خاطر نشان می‌کند: شیوع بیماری‌های پوستی، آلرژی، گال، شپش و به ندرت بیماری‌های قارچی از جمله مخاطرات خرید و استفاده لباس های دست دوم است.

مسعود دهقانی تاکید می کند: تنها مکانی که در کاشان اقدام به عرضه و فروش لباس های دست دوم می کند، روز بازار جنب پارک آیت الله مدنی است و فروشندگان موظف به رعایت ضوابط بهداشتی ابلاغی مرکز بهداشت هستند.

وی ادامه می دهد: لباس های عرضه شده پیش از فروش حتما باید گندزدایی،شسته و اتو شده باشد و فاکتور خرید از مبادی معتبر مانند هلال احمر را به همراه داشته تا قابل رهگیری باشد.

مدیر مرکز بهداشت شهرستان کاشان از جمع آوری بیش از ۴۵۰کیلو لباس دست دوم فاقد فاکتور خرید از سطح روز بازار شهر کاشان طی روز های گذشته خبر داده و اظهار می کند: از  فروشندگان لباس های دست دوم جمعه بازار کاشان درخواست شده مستندات خود مانند فاکتور خرید را ارائه داده و در غیر این صورت لباس های آن ها توقیف و معدوم می شوند.

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز