خبرگزاری کار ایران

رئیس مدیریت بیماری‌های دامی استان:

بیش از یک میلیون راس دام سبک در قزوین مایه کوبی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۳۳۴۱

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیون 200 هزار راس گوسفند و بز در حدود یک‌هزار واحد دامی تحت پوشش مایه کوبی طاعون قرار گیرند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین، غلامرضا توکلی الموتی با اعلام این خبر گفت:  فاز جدید مایه کوبی طاعون نشخوارکنندگان سبک از  فروردین سال جاری در استان آغاز و حداکثر ظرف مدت سه ماه تمامی دام‌های سبک (گوسفند و بز) واحدهای روستایی و عشایری، صنعتی و نیمه صنعتی استان به صورت رایگان تحت پوشش مایه کوبی طاعون قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: این فاز به عنوان نوبت دوم برنامه ملی طرح سه ساله مایه کوبی طاعون نشخوارکنندگان کوچک سازمان دامپزشکی کشور محسوب و براساس آن مایه کوبی مذکور در سراسرکشور به صورت همزمان انجام می‌شود که با انجام برنامه مایه کوبی در 3 سال متوالی و اجرای سایر برنامه‌های بهداشتی و مراقبتی در کشور این بیماری در طی سال‌های پیش رو به مرحله ریشه کنی رسانده شود.

وی ادامه داد: فاز اول مایه کوبی طاعون در طی ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر سال گذشته انجام شده که واکسیناسیون تاثیر مثبتی در کاهش موارد رخداد بیماری مذکور در واحدهای دامی داشته و این امر  منجر به کاهش تعداد مبتلایان و تلفات ودرنهایت افرایش میزان بهره وری در این صنعت بوده است.

این مسئول  خاطر نشان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی کشنده و  واگیر دار بوده که در صورت وقوع بیماری در واحدهای دامی حساس  تعداد زیادی از دام‌ها، مبتلا و بویژه در دام‌های جوان منجر به تلفات خواهد شد.

توکلی الموتی ادامه داد: این بیماری با علائمی از قبیل: تب، ترشحات چشم و بینی ، زخم دهان تنگی نفس ،اسهال و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به علت کاهش اشتها به شدت لاغر و در نهایت تلف می‌گردد، لذا بروز بیماری می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای دامی و صنعت دامپروری کشور  وارد کند.

وی گفت: از دامداران محترم تقاضا می‌شود به منظور پیشگیری از بروز وشیوع بیماری در واحدهای دامی خود همکاری لازم با اکیپ‌های دامپزشکی به عمل آورند در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به بیماری مذکور، مراتب را سریعا به دامپزشکی شهرستان مربوطه گزارش کرده و یا از طریق شماره تلفن 1512 اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز