خبرگزاری کار ایران

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس :

مبنای افزایش حقوق کارگران طبق قانون نرخ تورم بانک مرکزی باشد/بسیاری از کارخانه های استان سنوات کارگران را با تأخیر می پردازند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۲۷۰

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس اعتقاد دارد که مبنای افزایش حقوق کارگران طبق قانون نرخ تورم بانک مرکزی باشد اما می‌بینیم هر ساله بیش از نیمی از تورم را برای دستمزد کارگر در نظر نمی‌گیرند، لذا امروز کارگران در مبنای واقعی خودشان، ٨٠ درصد از مزد عقب هستند و همه آنها زیر خط فقر ١٠ میلیون و ٣٠٠ هزار تومانی اعلامی قرار دارند.

به گزارش ایلنا علی راستگو در دیدار اعضای برخی تشکل‌های کارگری فارس با استاندار، با بیان اینکه در لایحه بودجه ١٤٠١ اصلا سازمان تامین اجتماعی دیده نشده، گفت: نمایندگانی که قبل از انتخابات به صورت مدام به جامعه کارگری وعده و وعید می‌دادند در بررسی لایحه بودجه کارگران تامین اجتماعی را حتی در حد یک نهاد معمولی ندیدند و به عبارت دیگر کارگران را ریز می‌بینند.

وی با اشاره به بدهی ٤٥٠ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، افزود: همان ٨٩ هزار میلیارد تومان پرداخت مصوب نیز که مقرر بود برای همسان سازی حقوق تا پایان برنامه ششم اختصاص یابد، هنوز داده نشده است.

رئیس تشکیلات خانه کارگر فارس همچنین با اشاره به لایحه دو فوریتی در دست بررسی مجلس پیرامون قانون کار و  مباحث مرتبط با جامعه کارگری و کارفرمایی، گفت: امروز در بحث موانع تولید، آنچه کمر کارفرما را شکسته بانک‌ها هستند نه قانون کار و جامعه کارگر.

رئیس تشکیلات خانه کارگر فارس با اشاره به مخارج ماهیانه سازمان تامین اجتماعی، گفت: اگر با حساب و کتاب پیش نرویم این سازمان به زودی ورشکست خواهد شد.

این فعال کارگری تصریح کرد: بانک‌ها هر کاری دلشان بخواهد می‌کنند و ظاهرا هیچ یک از مسئولان هم زورشان به آنها نمی‌رسد در حالی که سازمان تامین اجتماعی با آورده خودش اداره شده و ریالی حمایت دولتی دریافت نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی و جامعه کارگری نیز باید از پول نفت بهره مند شوند، گفت: مگر کارگران مالیات نمی‌دهند که مانند سایر صندوق‌ها از خدمات مختلف بهره مند شوند؟

رئیس تشکیلات خانه کارگر فارس ادامه داد: شعار رفع موانع تولید قشنگ و کارگر هم تمام تلاشش برای سرپا بودن تولید است اما راهش این نیست که هر روز به کارگر ضربه‌ای وارد شود.

رئیس تشکیلات خانه کارگر فارس خاطرنشان کرد: امروز کارگری که ٣ تا ٥ میبیون تومان حقوق می گیرد تنها می‌تواند زنده بماند نه اینکه زندگی کند.

او با بیان اینکه نگرانی‌های ما در بخش کارگری بسیار زیاد است. گفت: بانک رفاه کارگران با سرمایه ٩٧ درصدی کارگرات شکل گرفته و تنها ٣ درصد آن مربوط به دولت است که آن سهم نیز برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شده و حال با کدام نگاه شرعی و رویکرد قانونی می‌خواهیم این بانک را به بورس برده و ٦٧ درصد سرمایه آن را بین مردم توزیع کنیم؟ در حالی‌که سرمایه این بانک متعلق به جامعه کارگری است نه دولت‌ها و سازمان‌های دیگر.

راستگو با تاکید بر اینکه نگاه به سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک حیات خلوت بوه و هیچگاه حمایتی از کارگر انجام نشده، گفت: با این وضعیت معیشتی جامعه کارگری به خاکستر زیر آتش تبدیل شده است.

او همچنین در‌باره عیدی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: چگونه است که تمام قوانین مربوط به پرداخت‌های ما قبل از بازنشستگی مشمول قوانین تامین اجتماعی است و ساز و کارهای دولتی در مورد آن اجرا نمی‌شود اما بعد از بازنشستگی عیدی ما بر مبنای پرداخت‌های دولتی محاسبه می‌شود و این ظلم مضاعفی به کارگر است.

رئیس تشکیلات خانه کارگر فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نباید بگذاریم اعتماد و باور کارگران نسبت به دولت از بین برود، کارگران را در خط مقدم و خاکریز اول خدمت رسانی در کشور دانست و اضافه کرد: همسان سازی حقوق بازنشستگان حقی است که جامعه کارگری باید از آن بهره مند شوند.

او همچنین با اشاره به مشکلات کارخانه آی‌تی‌آی، گفت: ١٧ سال است که کارگران این کارخانه به دنبال مطالبات خود هستند.تمام رئیس جمهورها و مسئولان کشوری نیز قول مساعد برای حل این مسئله را داده‌اند اما مشخص نیست سرمایه گذار این کارخانه به کجا وصل است که هیچ کسی نمی‌تواند او را مواخده کند.

رئیس تشکیلات خانه کارگر فارس اضافه کرد: می‌دانیم نباید یاس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنیم اما وقتی نانی در سفره نداریم و لایحه‌های مکرر علیه ما به مجلس می‌رود، مجبوریم حرف خود را به طریق دیگری بزنیم.

راستگو اضافه کرد: امروز مابقی کارخانه‌های بزرگ استان نیز از آی‌تی‌آی یاد گرفته‌اند و سنوات کارگر را که جزو دیون ممتازه است را با چند سال تاخیر پرداخت می‌کنند و به خاطر اینکه در بورس نروند و شفافیت ایجاد نشود، اعلام ورشستگی می‌کنند در حالی که سودهای سرشاری داشته و یه هیچ عنوان ورشکسته نیستند.

رئیس تشکیلات خانه کارگر فارس نحوه مدیریت در شرکت شستا و هیأت مدیره‌ها را مصیبت دیگر جامعه کارگری دانست و گفت: سه هزار شرکت زیرمجموعه شستا هرکدام ١٥ هیئت مدیره و چندین مشاور دارند که حقوق پرداختی آنها تقریبا با دستمزد دریافت جامعه کارگری برابری می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز