خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی استان مطرح کرد ؛

توجه جدی اتاق بازرگانی قزوین به سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی/ نبود قرنطینه مجهز صادرات محصولات کشاورزی قزوین را با چالش مواجه کرده

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۳۶۳

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: اتاق بازرگانی قزوین از ابتدای سال 1398 تاکنون بحث سموم باقیمانده در محصولات صادراتی کشاورزی را فعالانه بررسی کرده است.

به گزارش ایلنا در قزوین، مهدی بخشنده، گفت: باتوجه به رویدادهای اخیر در بازگشت برخی از محصولات کشاورزی ایران از کشورهای منطقه و همسایه، بی‌ اعتنایی  وزیر و مدیران ارشد سابق وزارت کشاورزی به هشدارهای کارشناسانه و دلسوزانه فعالان اقتصادی قابل تاسف و توجه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین افزود: اتاق بازرگانی قزوین در راستای مسئولیت اجتماعی خود، زمینه ارتباط تولیدکنندگان محصولات سالم کشاورزی استان با تجار و بازرگانان بین المللی را فراهم می‌کند  و برگشت کالاهای کشاورزی از بازارهای منطقه‌ای باعث شده برخورد جدی با استفاده از سموم غیرمجاز کشاورزی در اولویت قرارگیرد.

وی عنوان کرد: متاسفانه واردات غیرمجاز و قاچاق با درصد بالای سموم کشاورزی، سلامت جامعه و خانواده‌ها را تهدید می‌کند به همین دلیل بهترین محصولات تولیدی در قزوین اعم از پسته و انگور در معرض آلودگی قرار گرفته و برای رفع این مشکل، اتاق بازرگانی قزوین آمادگی  کامل خود را برای همکاری با جهادکشاورزی استان و سازمان حفظ نباتات  اعلام کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این سال‌ها، نبود قرنطینه مجهز و آزمایشگاه منطبق با استانداردهای روز دنیا صادرات محصولات کشاورزی استان را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: توجه بیشتر و تاکید بر رفع موانع صادراتی محصولات و تولیدات کشاورزی یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اتاق بازرگانی قزوین است که ازبدو فعالیت دوره پنجم هیأت نمایندگان یعنی از ابتدای سال 1398 تاکنون به‌صورت ویژه مورد تاکید قرارگرفته است.

بخشنده افزود: در همین  زمینه کمیسیون  کشاورزی، صنایع تبدیلی و آب اتاق قزوین با تشکیل  جلسات  تخصصی درسال 1398 ارزیابی سازمان جهادکشاورزی از  لیست سموم استفاده شده توسط شرکت‌ها و بررسی این وضعیت در شورای گفت‌وگوی استان را در دستور کار خود قرار داد.

دبیر شورای گفت وگوی استان قزوین تصریح کرد: درنشست پنجاه و چهارم  شورای  گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مورخ 5 مرداد 1398براساس پیگیری‌های اتاق بازرگانی قزوین و با تایید استاندار وقت مطابق مصوبات این شورا مقررشد سازمان جهاد کشاورزی استان موضوع ترغیب باغداران برای استفاده از سموم مجاز، ترویج و فرهنگ سازی استفاده از آن را با کمک رسانه‌ها، تشکل‌های بخش کشاورزی و سازمان مدیریت بحران استان پیگیری کند.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد اداره کل استاندارد لیست سموم مجاز و با درجه خطر پایین را به سازمان جهاد کشاورزی، اداره بهداشت و درمان، استانداری، دستگاه قضایی، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان غذا و دارو اعلام کند؛ الزام دریافت نتایج آزمایشگاه معتبر برای کلیه محصولات کشاورزی صادراتی استان قبل از انجام تشریفات صادرات و رصد جدی و مستمر سازمان جهاد کشاورزی برای  استفاده از سموم غیرمجاز و خطرناک توسط تولید کنندگان محصولات کشاورزی و همچنین فروشندگان این سموم  ازدیگر مصوبات راهبردی این شورا بود که خوشبختانه کلیه مصوبات فوق در استان اجرایی شده است و همچنین به کشاورزانی که دارای گواهی نامه دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی است لوح تقدیر اهدا شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین  خاطرنشان کرد: مهرماه 1398 گردهمایی تخصصی تولید محصولات گواهی شده در سازمان جهادکشاورزی قزوین برگزارشده و آبان ماه همان سال اتاق قزوین به تقدیر از تولید کننده انواع انگور ارگانیک گواهی شده و سالم درسطح کشور مبادرت کرد.

وی یادآورشد: انجام جلسات متعدد کارشناسی دربالاترین سطوح مدیریتی استان  در اتاق بازرگانی، ارسال مکاتبات متعدد به مراجع ذی‌صلاح اعم از معاون وزیر وقت کشاورزی، کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، استاندار و رئیسان سازمان جهادکشاورزی و استاندارد، ارسال نمونه‌هایی از انگورهای تولید شده استان قزوین به یک آزمایشگاه معتبربین المللی درتهران و اعلام نتایج آن به مراجعه ذیصلاح، برنامه‌های مشترک با صدا و سیما و رسانه‌های استان و فعال سازی انجمن فرآوری انگور به منظور کمک به تولید کنندگان از دیگراقدامات اتاق قزوین در این خصوص بوده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان قزوین اظهار کرد: اجرای سیاست‌های تشویقی بیشتر برای متقاضیان محصولات کشاورزی  گواهی شده، ایجادزمینه و بازارفروش برای محصولات گواهی شده با درصدی بالاتر از محصولات عادی، اجرایی کردن ماده 28 قانون و آیین نامه حفط نبابات و ماده  72بند ت قانون برنامه ششم کشور به منظور جلوگیری ازعرضه محصولاتی که دارای باقیمانده سطوح بالاتر از حدمجاز هستند، افزایش اعتبارات لازم برای اجرا و نظارت برکنترل تلفیقی آفات با اولویت کنترل بیولوژیکی و لزوم عقد قرارداد بازرگانان باکشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی سالم و گواهی شده از عمده پیشنهادهای کاربردی اتاق قزوین است که چنانچه علی رغم پیگیری‌های به عمل آمده در سطح ملی و خصوصا وزارتخانه سابق جهاد کشاورزی مورد توجه قرار می‌گرفت تاکنون قسمت عمده‌ای ازمشکلات موجود صادراتی محصولات کشاورزی و از آن مهمتر دغدغه سلامت هموطنان عزیزمان رفع می‌شد.

بخشنده گفت: دپارتمان کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی قزوین طی سه سال گذشته مقابله با سموم باقی مانده در محصولات تولیدی کشاورزی را به‌عنوان یکی از اولویت‌های جدی خود در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز