خبرگزاری کار ایران

۱۶ رشته قنات در جوین نیازمند بازسازی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۰۹۷

مدیر جهاد کشاورزی جوین در خراسان رضوی گفت: ۱۶ رشته قنات در این شهرستان نیازمند بازسازی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با اشاره به آغاز فصل پاییز و احتمال بارندگی پاییزه و استفاده بهینه از  روان آبها در بخش کشاورزی گفت: در شهرستان جوین بالغ بر ۸۰ درصد مردم به شغل کشاورزی مشغول هستند و باید کشاورزی به صورت اقتصادی انجام شود تا با ایجاد کشاورزی پایدار در بخش کشاورزی شاهد رشد اقتصادی و رسیدن به خودکفایی باشیم.

علی اکبر قارزی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی بالغ بر ۶۸۰۰ رشته قنات فعال موجود است افزود: بازسازی و نگه داری قنوات نیز تنها راه زنده ماندن قنوات محسوب میشود و می طلبد که برای تثبیت وضعیت آنها و جلوگیری در هدررفت و یا نقصان آب مراقبت های دائمی صورت بگیرد. 

وی با تاکید به اهمیت حفاظت از منابع آبی شهرستان ادامه داد: شهرستان جوین دارای ۸۹ رشته قنات فعال بوده که ۳ رشته آن تامین اعتبار شده و در حال مرمت و بازسازی است و همچنین ۱۶ رشته قنات اصلی از مجموع ۸۹ رشته در شهرستان نیز نیازمند مرمت و تامین اعتبار اساسی است.

قارزی خاطرنشان کرد: قنات ها از منابع پایدار آب کشاورزی هستند که در سال‌های اخیر به سبب کاهش بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی دبی آب آنها کم شده است.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تامین نیاز غذایی کشور افزود: کشاورزان در روستا ها اولین گروهی هستند که با خرابی قنوات دچار مشکل شده و در امور کشاورزی آنها خسارت وارد می‌شود لذا بازسازی و مرمت قنوات از اولویت های جهاد کشاورزی بشمار می آید.

راضیه عباس آبادی مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین نیز گفت: آنچه از لحاظ قانونی تعریف شد،سهم دولت در  اجرای طرح های آبیاری تحت فشار اعتبارات بلاعوض ۸۵ درصد و سهم کشاورزی متقاضی ۱۵ درصد است و کشاورزان میتوانند با مراجعه به واحد آب و خاک مراکز و مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان جهت تشکیل پرونده و اجرای این سیستم ها اقدام کنند.

عباس آبادی خاطرنشان کرد: شهرستان جوین با بیش از ۳۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه۵۰۰ هزار تن  محصولات کشاورزی به عنوان قطب  کشاورزی در منطقه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی نیز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز