خبرگزاری کار ایران

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاوزری:

اهمیت موضوع آب در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۰۹۵

امسال قرار بر این شده که جهت تجمیع چاه‌های آب در قطعات کوچک کار شود اما با توجه به بالا بودن هزینه‌ها این کار نشدنی است. چهار میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور نیاز به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری دارند.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاوزری گفت: در خصوص اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار طرحی به مجلس شورای اسلامی ارائه داده‌ایم که در کل کشور و بنا به مطالعات صورت گرفته هیچ چاهی بدون عملیات آب جاری نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید رحیم سجادی در دومین روز برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی گفت: تمام تلاشمان این است که از آب استفاده مناسبی ببریم.

وی یادآرو شد: امسال قرار بر این شده که جهت تجمیع چاه‌های آب در قطعات کوچک کار شود اما با توجه به بالا بودن هزینه‌ها این کار نشدنی است. چهار میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور نیاز به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری دارند.
وی گفت: براساس یک طرح ۱۰ ساله در صورتی که سالانه یک دهم میلیارد دلار اعتبار از صندوق ملی تأمین شود می‌توان در زمینه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اقدام کرد.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاوزی ادامه داد: در بودجه سال ۱۳۹۲ حرکت مناسبی انجام شد و برای سال ۱۳۹۳ در خصوص سامانه‌های آبیاری نوین، قطره‌ای و بارانی و کم فشار ۱۳ هزار میلیاردریال اختصاص یافت که سهم خراسان رضوی از این مبلغ قابل قبول بود.

وی افزود: با توجه به شاخص‌های مورد نظر در این قانون سهم خراسان کمتر می‌شد لذا اعلام کردیم در اجرای سامانه‌های آبیاری نوین سهمیه مورد نظر ملاک نیست و به هر میزان که توانایی انجام کار وجود داشته باشد اعتبار اختصاص می‌یابد.
وی گفت: تا امروز حدود ۴۲۰ میلیاردریال اعتبار در این حوزه به استان خراسان رضوی اختصاص یافته که تا چند روز آینده این اعتبار به ۵۰۰ میلیارد ریال می‌رسد.

سجادی با اشاره به اینکه دولت درحوزه آب حرکت‌های خوبی را انجام داده است، افزود: در گذشته به شورای عالی آب کمتر توجه می‌شد و اگر چه طبق ماده ۱۰ آن از سال ۱۳۷۹ که دو وزارتخانه جهاد سازندگی وکشاورزی ادغام شد مقرر شده بود شورایی برای هماهنگی وظایف در حوزه آب بین دستگاه‌ها ایجاد شود اما از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ فقط هفت جلسه شورای عالی آب برگزار شد اما در دولت یازدهم تا امروز این شورا هشت جلسه برگزارکرده و این نشادن دهنده اهمیت موضوع آب برای دولت یازدهم است.

سجادی گفت: با همدلی و همکاری می‌توان فضای خشکسالی ایجاد شده در کشور را مدیریت کرد.

وی با اعلام آمادگی این وزارتخانه و تأمین اعتبار مورد نیاز جهت تجمیع چاه‌های آب در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن گفت: اگر چه اعتبارات عمرانی در بهمن و اسفند ماه تخصیص می‌‎یابد اما به پبمانکاران اعلام شده که منفی عمل کنند و با جابه‌جایی ۲۰ درصدی اعتبارات به آن‌ها مبالغی پرداخت می‌کنیم، لذا انتظار داریم فرمانداران این شهرستان‌ها نسبت به کار تجمیع چاه‌ها اقدام کنند.

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاوزی یادآور شد: جهت ادامه این روند و تغذیه سفره‌‎های زیرزمینی سازمان جنگل‌ها نیز طرحی سه ساله جهت ۱۱ میلیون هکتار تغذیه سفره‌ها و آبخیزداری در نظر گرفته شده که از سال ۱۳۹۴ تأمین اعتبار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز