خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی جوین مطرح کرد:

زنگ خطر سلامت محیط زیست بر اثر استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی در شهرستان جوین

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۱۳۲

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی در سالهای اخیر موجب به صدا درآمدن زنگ خطر سلامت محیط زیست و سلامت غذایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سبزوار، علی اکبر قارزی با بیان اینکه سلامت غذایی همواره به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود، افزود: بدون شک برای پیشبرد این شاخص تلاش های مختلفی صورت گرفته است، اما در این میان استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی موجب شده موجی از نگرانی درباره سلامت غذایی در جامعه شکل بگیرد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین ادامه داد: هر چند که کشاورزی و تولید محصولات آن بدون استفاده از کود شیمیایی امکان پذیر نیست، ولی مصرف بی رویه این نوع کودها به یک نگرانی در میان کارشناسان کشاورزی و غذایی تبدیل شده است .

وی یادآور شد: این کودها آنچنان که از نام‌شان پیداست ترکیبی از مواد مختلف شیمیایی هستند که مصرف زیاد آن علاوه بر سلامت غذایی انسان ، خسارات زیادی به آب و خاک و هم برای موجودات زنده ای که از این دو منبع تغذیه می کنند بوجود می آورند. 

قارزی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آسیب های استفاده بی رویه از کود و مواد شیمیایی در بخش کشاورزی، آلودگی‌های زیست محیطی است که در قالب آلودگی آب‌های زیر زمینی و خاک نمایان می‌شود افزود: ترکیب مواد شیمیایی موجود در برخی از کودها با جذب شدن در ریشه گیاه و عمق خاک، موجب مشکلات و بیماری های مختلفی در مصرف کنندگان محصولات کشاورزی می شود. 

وی با تاکید بر اینکه  آلودگی آب های زیرزمینی یکی دیگر از پیامدهای استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی است، افزود: کود شیمیایی که وارد خاک می‌شود می‌تواند وارد آب‌های زیرزمینی که منبع تامین آب شرب روستایی و شهر‌ها است، بشود و از این راه وارد بدن انسان و دیگر موجودات زنده شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین از کشاورزان خواست با توجه به اهمیت سلامت محیط زیست در هنگام استفاده از کودهای شیمیایی از کارشناسان مربوطه مشاوره گیرند و استفاده از کودهای حیوانی را به عنوان جانشینی مناسب برای کود شیمیایی در نظر بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز