خبرگزاری کار ایران

بندپی خبر داد:

نیاز سازمان‌بهزیستی به 130میلیارد تومان برای تامین لوازم کمک توان‌بخشی معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور از نیاز سازمان‌بهزیستی به 130میلیارد تومان برای تامین لوازم کمک توان‌بخشی معلولان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در نشست خبری بعد از ظهر امروز خود که به مناسبت دوازدهم آذر روز جهانی معلولین برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولین به اقدامات سازمان بهزیستی در ارتباط با دانش‌آموزان شین‌آبادی اشاره کرد و گفت: ما توانستیم در بودجه 94 شرایطی را فراهم کنیم که باعث ارتقای روحیه این عزیزان شود زیرا سوختگی از بدترین اشکال آسیب‌دیدگی است که چهره فرد را از حالت اولیه خارج می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشتر این دانش‌آموزان دچار سوختگی از ناحیه صورت هستند، گفت: به منظور کمک به خانواده این عزیزان بودجه‌ای به مبلغ یک میلیارد و 24 میلیون تومان در نظر گرفته شد.

بندپی افزود: به خانواده دانش‌آموزانی که دچار سوختگی سطحی بودند 10 میلیون تومان بلاعوض؛ به خانواده افرادی که دچار سوختگی خفیف بودند 12 میلیون تومان بلاعوض و همچنین به خانواده افرادی که دچار سوختگی متوسط بودند 20 میلیون تومان بلاعوض و برای هر یک از آنها 15 میلیون تومان سپرده‌بانکی و این برای 13 دانش‌آموزانی که دچار سوختگی شدید شده‌اند 30 میلیون کمک بلاعوض به همراه 15 میلیون تومان سپرده بانکی در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه دو نفر از 28 دانش‌آموزان  حادثه دیده شین‌آبادی جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند، اضافه کرد: برای خانواده جان‌باختگان 45 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید شرایطی فراهم شود که این عزیزان جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشند، اظهار کرد: ما برای ادامه درمان این نونهالان از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم چنانچه قرار است برای توانمندسازی و ارتقای روحیه  آنها مرکز مشاوره‌ای در آن منطقه تاسیس و خدماتی را به آنان ارائه دهد.

بندپی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید این رویکرد را مد نظر قرار داده‌ایم که تا آنجا که می‌توانیم از بروز آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها پیشگیری کنیم به انجام غربالگری شنوایی‌سنجی در کشور اشاره کرد و گفت: میانگین عملکرد ما در سال گذشته 63 درصد بوده که هدف‌گذاری برای انجام این غربال‌گری در سال 94 بیش از 90 درصد است و تلاش داریم شرایطی را فراهم کنیم که زمان تولد نوزاد در همان بیمارستان غربالگری شنوایی‌سنجی وی نیز انجام شود تا با تشخیص و اقدام به موقع از ناشنوایی کودک در دوران بزرگسالی جلوگیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تنبلی چشم را مهمترین علت کم‌بینایی و نابینایی در افراد زیر 20 سال اعلام کرد و افزود: غربالگری تنبلی‌چشم در کشور در حال  اجراست که هدف‌گذاری در سال 94 در این خصوص 85 درصد است.

بندپی با تاکید بر اینکه میزان معلول‌زایی  در کشور بالاست که این موضوع ناشی از اختلالات ژنتیکی و عدم مراقبت‌های لازم در دوران بارداری است، گفت: در حال حاضر 250 مرکز مشاوره ژنتیک با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند و برای آگاهی‌سازی این مراکز  دوره‌‌هایی را طراحی و از اساتید داخلی و خارجی استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تلاش دیگر سازمان‌بهزیستی در جهت پیشگیری از تولد افراد معلول اجباری‌کردن آزمایشات ژنتیک است چنانچه در استان‌کرمان به موضوع انجام مشاوره ژنتیکی، غربالگری شنوایی‌سنجی و غربالگری تنبلی‌چشم را در انعقاد تفاهم‌نامه‌ای اجباری کردیم.

بندپی اضافه کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه از این پس هیچ کودکی در مدرسه ثبت‌نام نمی‌شود، مگر با داشتن گواهی انجام غربال‌گری تنبلی‌چشم. هیچ شناسنامه‌ای صادر نمی‌شود، مگر آنکه کودک غربالگری شنوایی‌سنجی را انجام داده باشد و قرار شد سازمان ثبت اسناد استان‌کرمان نیز چنانچه مشخص شود ضروری است فرد مشاوره ژنتیک انجام دهد از ثبت ازدواج وی خودداری کند تا زمانی که این مشاوره انجام شود.

بندپی خاطرنشان کرد: افرادی که توانایی انجام آزمایش ژنتیک را نداشته باشند سازمان بهزیستی هزینه انجام آزمایشات آنها را تقبل می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به شعار دسترسی و توانمندسازی برای همه افراد با هر میزان توانایی تاکید کرد: استراتژی ما مناسب‌سازی و برخورداری افراد از وسایل کمک توانبخشی است که خوشبختانه وزیر کشور به عنوان رئیس شورای عالی مناسب‌سازی همکاری‌های خوبی در این زمینه می‌کند.

وی با بیان اینکه تلاش داریم با همکاری استانداران به مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها بپردازیم، تصریح کرد: اهمیت مناسب‌سازی تا آنجا است که مبحث اول قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مربوط به مناسب‌سازی محیط است.

بندپی همچنین از اجرای پایلوت برخورداری افراد معلول ثبت‌نام شده در مراکز بهزیستی 8 استان کشور از وسایل کمک توانبخشی خبر داد و گفت: این طرح در استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، هرمزگان، لرستان، خراسان‌جنوبی، بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه لوازم کمک توانبخشی خریداری شده باید ساخت داخل باشند از تدوین دستورالعملی 16 ماده‌ای توسط معاونت توانبخشی این سازمان خبر داد و افزود: بر اساس این دستورالعمل ضوابط خرید و ارائه وسایل کمک توانبخشی به افراد معلول مشخص می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی عنوان کرد: نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرده در باقی‌مانده سال 94 و بودجه سال 95 سازمان‌بهزیستی را از اعتباری برخوردار خواهند کرد تا شعار رئیس‌جمهور مبنی بر تسهیل شرایط معلولان و رفاه حال آنها تجلی یابد.

وی تاکید کرد: برای تامین لوازم کمک توانبخشی معلولان به 130 میلیارد تومان نیاز داریم که قرار است در متمم بودجه سال 94 تا سال 95 تامین شود.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه 1.5 تا 2 درصد جامعه معلولان ما  به خدمات‌درمانی، حرفه‌ای و ... سازمان‌بهزیستی نیاز دارند، ادامه داد:  باید در این زمینه آمار به روز داشته باشیم که ایجاد سامانه تهیه و توزیع لوازم کمک توانبخشی و تعیین آمار دقیق از معلولان در دستور کار معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور است.

بندپی با اشاره به لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: این لایحه به اذعان مرکز پژوهش‌های مجلس بالای 18 نقطه قوت نسبت به قانون حمایت از جامعه معلولان برخوردار است که با تصویب این لایحه و اجرای مواد 26 گانه آن می‌توانیم مشکلات جامعه معلولان را برطرف کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به ایجاد مراکز مراقبت‌های موقت در کنار مراکز روزانه و شبانه اظهار کرد: در حال حاضر  30 مرکز برای نگهداری از افراد دارای اختلال اوتیسم در کشور وجود دارد و قصد داریم تعداد این مراکز را افزایش دهیم.

بندپی همچنین درخصوص واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول به بالا گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان منعقد شده‌ که براساس آن به خانواده‌های دارای بیش از دو معلول که در شهر زندگی می‌کنند 15 میلیون تومان از طرف بنیاد مسکن، 10 میلیون تومان از طرف سازمان‌بهزیستی و 5 میلیون تومان از طریق خیرین مسکن‌ساز پرداخت شود تا این افراد بتوانند با برخوردار ی از این مبلغ و وام‌های کم‌بهره صاحب مسکن شوند.

وی با بیان اینکه در شهرها 8 هزار واحد مسکونی و در روستا‌ها 3هزار و 800 واحد مسکونی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، ادامه داد: خانواده‌های دارای بیش از دو معلول که در روستاها ساکن هستند صاحب مسکن شوند.

بندپی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 45 هزار مسکن برای جامعه هدف سازمان بهزیستی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین درخصوص اشتغال‌زایی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی اظهار کرد: بانک مرکزی در این زمینه همکاری خوبی داشته اما بانک‌های حامل هنوز همکاری لازم در این‌خصوص را ندارند همچنین ظرفیت ایجاد اشتغال ایجاد شده برای اشتغال جامعه هدف سازمان‌بهزیستی تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری 23 هزار و 950 نفر بوده است که از این تعداد 16 هزار و 100 نفر معلول بوده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی درخصوص افزایش مستمری جامعه هدف سازمان‌بهزیستی با بیان اینکه در برنامه‌پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود که جامعه هدف سازمان‌بهزیستی و کمیته امداد از 40 درصد حداقل حقوق مصوب وزارت کار برخوردار شوند، گفت: ما پیشنهاد دادیم این موضوع در برنامه‌ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 محقق شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و 250هزار معلول تحت پوشش خدمات سازمان‌بهزیستی هستند، افزود: در حال حاضر نیز 250 تا 300 هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات این سازمان هستند و در صورتی که دولت حمایت‌های لازم را انجام دهد طی برنامه‌ششم توسعه می‌توانیم سالانه 50 هزار نفر از این افراد را تحت‌پوشش قرار دهیم.

وی همچنین درخصوص بیمه‌تکمیلی معلولان تصریح کرد: در حال حاضر بیمه‌تکمیلی قابل‌اعتماد و محکمی برای معلولان وجود ندارد اما این موضوع در لایحه حمایت از افراد دارای معلولیت دیده شده است.

بند‌پی همچنین از حضور 13 هزار و 246 پلاک ویژه برای خودروی معلولان در کشور خبر داد و گفت: خودروهای وارداتی برای معلولان گران هستند و افراد معلول باید بخش عظیمی از هزینه خرید این خودروها را داشته باشند تا بتوانند خودروی مورد نیاز خود را وارد کنند.

رئیس سازمان بهزیستی با یادآوری ا ینکه حدود هزار خودروی ویژه معلولان وارد کشور شده که بیشتر آنها توسط افراد معلول مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: طی مکاتباتی که با گمرک داشتیم قرار شد ثبت سفارش خودروهای وارداتی متوقف شود و افرادی که قصد خرید این خودروها را دارند از طریق سازمان بهزیستی نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

رئیس سازکان بهزیستی همچنین درخصوص ساخت‌ خودروهای ویژه معلولان در داخل تصریح کرد: در این خصوص با خودروسازان داخلی مذاکراتی داشته‌ایم اما هنوز با توجه به معافیت و پولی که وجود دارد این خودروسازان برای تولید خودروهای مناسب‌سازی شده برای معلولان مجاب نشده‌اند که امیدواریم تا پایان سال جاری این مشکل برطرف شود.

بندپی همچنین درخصوص منع عضویت نابینایان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت محوری‌ترین شعار انقلاب اسلامی بوده، گفت: معلولان جسمی حرکتی چنین منعی ندارند و حتی در انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز معلولان می‌توانند شرکت کنند.

وی افزود: سازمان‌بهزیستی به عنوان متولی امور معلولان که بر اساس قانون اجازه دارند از حقوق معلولان دفاع کنند از طرح پیشنهاد شده در مجلس مبنی بر حضور نابینایان در مجلس شورای اسلامی حمایت می‌کنند.

کد خبر : ۳۲۷۴۷۲