خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش:

یکی از ایرادات در نظام تعلیم و تربیت کشور عدم ثبات مدیریت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۶۷۷۵

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش امسال از حالت سخنرانی و کاغذی در می‌آید و به کلاس‌های درس می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس ستاد برگزاری سی‌وهفتمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور صبح امروز با حضور «قاسم احمدی لاشکی» معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در ابتدا بیان کرد: اجلاس چهارشنبه تا جمعه به مدت سه روز برگزار خواهد شد. تا به حال ۳۶ اجلاس برگزار شده که میراث شهیدان رجایی و باهنر است. یکی از ایرادات در نظام تعلیم و تربیت کشور عدم ثبات مدیریت است. رهبر انقلاب نیز در دیدار با معلمان گلایه داشتند که از سال ۹۲ تا به حال چه تعداد سرپرست و مدیر عوض شده است که میانگین به ۱۰ مورد رسید یعنی به صورت میانگین سالی یک بار مدیریت آموزش و پرورش عوض شده است.

معاون وزیر افزود: امسال فرصت چگونگی برگزاری اجلاس خیلی در دسترس نبود و ما با مضیقه زمانی مواجه شدیم و نتوانستیم اجلاس را حضوری برگزار کنیم و ناچار به سمت حضوری_مجازی رفتیم. قرار است سه روز روسای آموزش و پرورش استان‌ها حضوری گردهم آیند و مدیریت کار در اردوگاه شهید باهنر واقع می‌شود.

لاشکی ادامه داد: شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران و استان البرز در اردوگاه باهنر گرد هم جمع می‌شوند. ۲۹ اداره کل ما نیز در مراکز استان‌ها گرد هم می‌آیند. به جز بالغ بر ۷۳۰ روسای آموزش و پرورش در کل کشور مدیران نوسازی و تجهیز مدارس، روسای دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور، کانون پرورش فکری، ادارات عشایری که در ۱۲ استان مستقل اداره‌ای دارند، ادارات مدارس استثنایی و برای اولین بار معاونت امور زنان در استان‌ها در اجلاس حضور دارند.

احمدی لاشکی بیان کرد: اجلاس امسال تفاوت و تمایزی با ادوار گذشته دارد بنابراین سعی کردیم کمتر از مدیران خارجی دعوت کنیم. اجلاس قبلی رییس دو قوه، ۶ وزیر و معاونین آن‌ها و مدیران حوزه علمیه و… در اجلاس تشریف فرمایی کردند.امسال هم حضور معاون اول رئیس جمهور را در اجلاس خواهیم داشت و کلاس اخلاق نیز با دعوت از اساتید برتر حوزه علمیه برگزار می‌شود. دو سخنران خارج از آموزش و پرورش نیز داریم.

معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال به موضوعات ده‌گانه‌ای در اجلاس پرداخته می‌شود و ارائه خروجی منضبط برای سراسر ایران اسلامی مدنظراست. اهداف اجلاس چند محور دارد؛ اولین موضوع تبیین برنامه‌های آموزش و پرورش در پاسخگویی به منویات رهبر انقلاب است. تلاش این است برای این مطالبات پاسخگو باشیم و تدابیر مدیریتی و تدوین برنامه اجرایی داشته باشیم. بعد از اینکه دکتر صحرایی از مجلس رای اعتماد گرفت در ابلاغیه ریاست جمهوری ۱۲ ماموریت به وزیر داده شده که اجلاس می‌خواهد  در همه ادارات آموزش و پرورش این ۱۲ ماموریت را اجرایی کند.

احمدی لاشکی تاکید کرد: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه ریزی‌های اجرای سند تحول بنیادین و آغاز سال تحصیلی جدید از دیگر برنامه‌های ما است. این دو موضوع اصلی از موضوعات ده‌گانه اجلاس خواهد بود. سند تحول امسال از حالت سخنرانی و کاغذی در می‌آید و به کلاس‌ها می‌رود.مقدمات این کار فراهم شده و تدوین نقشه راه سند تحول از اهداف ماست و مسئولیت آن به قرارگاه سند تحول سپرده شده است.

او عنوان کرد: دبیرخانه اجرایی‌سازی سند تحول استان گلستان خواهد بود. تقویت تعامل و همکاری متقابل با دستگاه‌های حاکمیتی برای حل مسائل آموزش و پرورش است. به دنبال مصوبه‌ای از درون لایحه برنامه هفتم توسعه هستیم. مواد ۸۶ تا ۱۰۲ این لایحه برای آموزش و پرورش است و باید تقویت شود یعنی برنامه‌هایی با پیش بینی بودجه و راهکار باید داشته باشیم و آموزش و پرورش به مثابه امری ملی دیده شود. باید همه دستگاه‌ها به کمک ما بیابند.

لاشکی بیان کرد: اجلاس دنبال آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران جدید و قدیمی آموزش و پرورش است.

او با یادآوری اینکه رهبر انقلاب در خصوص تقویت مدارس دولتی تذکر جدی داده اند، گفت: ۴ میلیون از حدود ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس خاص دولتی و ۱۲ میلیون در مدارس عادی دولتی درس می‌خوانند. این ۱۲ میلیون دغدغه ماست و دنبال بسته‌ای جامع برای تقویت آن‌ها هستیم. اگر این کار انجام شود دغدغه افت تحصیلی دانش آموزان نیز مرتفع می‌شود.دانش آموزان مدارس خاص نمرات بهتری دارند و دغدغه تقویت دانش آموزان مدارس دولتی عادی است.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: تامین مالی پایدار برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت از دیگر نکات است. یک سال بودجه به عدد ۱۳ می‌رسد سال بعد ۱۲ و یک سال مثل حالا به ۱۱ رسیده که از سال قبل کمتر شده است. کشورهای توسعه یافته ۲۰ درصد از بودجه عمومی دولت را به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهند و ما باید به این سمت برویم. یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید صیانت از مقام و جایگاه معلم و نهاد تعلیم و تربیت در جامعه و فضای رسانه‌ای و مجازی است. جایگاه معلم فراتر از بعد مالی است.

معاون وزیر گفت: یک بعد بیرونی دیگر برای اجلاس تقسیم کار ملی برای پیاده‌سازی سند تحول بنیادین و تحقق اهداف آن است. این سند ۱۵ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته و آذر ۹۷ ابلاغ شده هرچند در بخش‌هایی نیاز به روزرسانی و اصلاح دارد، اما برای پیاده‌سازی سند قرارگاهی که ایجاد شده و خوب هم کار کرده اما تقسیم کار لازم دارد و دستگاه‌های دیگر باید کمک کنند.

لاشکی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند ۷۵۰ موضوع برای تعلیم و تربیت کشور وجود دارد گفت: اصلا شاید هزار موضوع در این حوزه باشد اما در زمان محدود اجلاس که نمی‌توان همه را رصد کرد و جز ده موضوع اساسی‌تر نمی‌توان موضوعات بیشتری را در اجلاس مورد بررسی قرار داد.

احمدی لاشکی اضافه کرد: اولین موضوع در اجلاس تدوین نقشه راه برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش است و دبیرخانه آن استان گلستان است اما فقط استان گلستان قرار نیست دنبال این کار باشد بلکه برای ۱۰ موضوع مورد نظر اجلاس، ده نمونه برگ درست کرده‌ایم و بالغ بر ۷۳۰ اداره کل ما باید روی هر ۱۰ موضوع اجلاس کار کنند و به ستاد سند تحول خود تحویل دهند. موضوع ارتقای جایگاه معلم در فارس از دیگر مسائل است. موضوع برنامه ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید نیز در اصفهان انجام خواهد شد.

به گفته معاون حقوق وزیر آموزش و پرورش تقویت مدارس دولتی دیگر موضوع ده‌گانه اجلاس مدیران و روسا در سال جاری است؛ لاشکی درهمین رابطه بیان کرد: دبیرکل شورای عالی عهده دار این محور است و دبیرخانه آن در استان خراسان شمالی تعیین شده است. ساماندهی نیروی انسانی و کمبودی که در این زمینه وجود دارد و چالش‌هایی که داریم نیز با مرکز نیروی انسانی وزارتخانه پیش می‌رود. همچنین مدیریت آسیب‌های اجتماعی سیاسی و صیانت از کودک در جنگ شناختی از دیگر موضوعات اجلاس است و دبیرخانه آن در کرمانشاه قرار دارد. دبیرخانه موضوع تثبیت برنامه‌های پرورشی و فرهنگی نیز در قم قراردارد و بر عهده معاونت پرورشی است.

او ادامه داد: نقش و ماموریت‌های جدید مدارس متناسب با دنیای نو نیز از موضوعاتی است که معاونت پرورشی عهده دار آن شده و دبیرخانه این موضوع اجلاس در البرز شکل گرفته همچنین موضوع نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی برعهده سازمان مدارس غیردولتی قرار دارد و دبیرخانه استانی آن در شهر تهران است.

لاشکی اظهار کرد: پوشش تحصیلی و تضمین فرصت‌های یادگیری عادلانه، جلوگیری از تارک تحصیلی و… را هم باید به حداقل برسانیم که از جمله موارد ده گانه مورد تاکید اجلاس است و کرمان به عنوان دبیرخانه این کار تعیین شده است. کمیته‌هایی نیز در زمینه‌ها مرتبط با موضوعات مشخص شده و همگی محورهای کار خود را می‌دانند و برای آن برنامه ریزی کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز